رابرت مالی: مذاکرات ایران_آمریکا حتی به شکل غیرمستقیم باید شکل بگیرد


نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت و گویی مواضع دولت جو بایدن را درباره مذاکره با ایران بیان و تاکید کرد که این مذاکرات حتی به طور غیرمستقیم لازم هستند.

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت و گو با خبرنگار اکسیوس درباره مذاکرات با ایران گفت: قصد نداریم انتخابات ایران را مبنای سرعت مذاکرات قرار دهیم، سرعت این روند به نسبت این که تا چه حد بتوانیم با دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا سازگار شویم، تعیین خواهد شد. به عبارت دیگر، روند هیچ چیزی را به خاطر انتخابات ایران کند نکرده و در هیچ چیزی عجله نخواهیم کرد.


یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا هم در این باره به اکسیوس گفته است: دولت بایدن تنها پس از این که مذاکرات میان اعضای توافق هسته ای از سر گرفته شود و فقط به عنوان عمل متقابل، حاضر به برخی موارد لغو تحریم ها خواهد شد.

تاکنون، تلاش های آمریکا برای مذاکره دوباره با ایران با واکنش سرد مقامات ایرانی مواجه شده است. دولت بایدن(رئیس جمهور آمریکا) هنوز به دنبال راه هایی برای آغاز مذاکرات با ایران است، حتی اگر مذاکرات غیر مستقیم باشد.
اکسیوس می نویسد: ایرانی ها می گویند زمان برای دیدار با آمریکا حتی به طور غیررسمی مناسب نیست و درخواست دارند که آمریکا به طور یک جانبه تحریم های هسته ای را پیش از این که آن ها به پایبندی کامل به توافق هسته ای بازگردند، لغو کند و بایدن حاضر به عملی کردن این درخواست نیست.


یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات احتمالی آمریکا در زمینه تحریم ها می تواند روی میز باشد اما لازم است که ما با ایران یک گفتمان را شروع کنیم، چه مستقیم باشد، چه غیر مستقیم. رئیس جمهور وقتی پای رفع تحریم ها در میان باشد، اقدامات یک جانبه انجام نخواهد داد. هرگونه اقدام اساسی از جانب آمریکا باید بخشی از روندی باشد که در آن هر دو طرف اقداماتی انجام می دهند.


نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به اکسیوس گفت: آمریکا به وضوح به ایران نشان داده است که آماده مشارکت در یک روند دیپلماتیک جدی برای رسیدن به بازگشتی دو جانبه به پایبندی به توافق ایران است.
مالی ادامه داد: دیدگاه ما این است که مذاکرات مستقیم موثرترند و احتمال پیش آمدن سوء تفاهم در آن ها کمتر است اما برای ما محتوا مهم تر از شکل(مذاکرات) است.
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار کرده است که دولت بایدن از موضع سرسختانه ایران شگفت زده نشده است.
این مقام آمریکایی ادامه داد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا درخواست های متعددی برای ملاقات با همتایان ایرانی داشته است اما ایران به وضوح گفته بود تا زمانی که آمریکا برخی لغو تحریم ها را انجام ندهد، دیداری با آمریکا نخواهد داشت و این هنوز موضع ایران باقی مانده است.

رابرت مالی همچین به اکسیوس گفت که مباحثات داخلی آمریکا درباره ایران در دولت بایدن شامل طیفی از دیدگاه ها درباری مسیر پیش رو است.
بنا بر این گزارش مقامات وزارت امور خارجه آمریکا بر این باورند مادامی که مذاکرات با ایران از سر گرفته شود، یکی از نکات مهم تفاوت میان تعبیر آمریکا و ایران از بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته ای و اقدامات لازم هر طرف خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403