پای دانشگاهیان کرمانشاه دیگر به دادگاه باز نمی‌شود


پای دانشگاهیان کرمانشاه دیگر به دادگاه باز نمی‌شود

کرمانشاه- ایرنا- دادگستری کرمانشاه اولین دفتر «ستاد مصلحین» را برای دانشگاهیان استان تاسیس کرد تا از این پس هر اختلاف و دعوای قضایی که طرفین یا یک پای آن از اساتید یا دانشجویان دانشگاه باشد، توسط این دفتر به صلح و سازش برسد و کار به دادسرا و دادگاه نکشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دفتر ستاد مصلحین اساتید دانشگاه، دانشجویان، دانشگاهیان و دانشگاه‌های سطح استان کرمانشاه روز چهارشنبه با حضور رئیس کل دادگستری استان در ساختمان اداری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه افتتاح شد.

ستاد مصلحین چند سالی است که در استان کرمانشاه تشکیل شده و به دنبال حل اختلافات بین مردم و طرفین دعوا است پیش از آنکه به دادگستری کشیده شود.

هر خانه، یک مرکز سازش

رئیس کل دادگستری کرمانشاه در مراسم افتتاح دفتر ستاد مصلحین دانشگاهیان استان کرمانشاه، بر لزوم مردمی کردن دستگاه قضایی تاکید و اظهار داشت: برنامه هایی برای توسعه فرهنگ صلح و سازش در خانواده ها و ادارات داریم و در تلاشیم که اختلافات پیش از آنکه به دادگستری کشیده شود، بین خودشان برطرف گردد.

«پرویز توسلی‌زاده» افزود: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه حدود ۱۸ هزار دانشجو و ۴۰۰ عضو هیات علمی دارد که می توان از ظرفیت همه آنها برای توسعه این فرهنگ استفاده کرد.

او عنوان کرد: رویکرد گسترش فرهنگ صلح و سازش از مهمترین اولویت های دستگاه قضایی استان است به طوری که طی یکسال گذشته کارهای بسیار خوبی درباره تکریم مردم، ارتباط بیشتر با آنها و گسترش فرهنگ صلح و سازش انجام داده ایم.

توسلی زاده با بیان اینکه هر خانه در کرمانشاه باید یک مرکز گسترش صلح و سازش باشد، گفت: باید کاری کنیم که که تمام ۲ میلیون نفر جمعیت استان برای گسترش فرهنگ و صلح و سازش پای کار بیایند.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه گفت: اختلافات، خانواده ها را از هم دور می کند و حتی می تواند بنیاد آنها را از هم بپاشد؛ بنابراین تلاش کرده ایم تا با پایین آوردن سطح اختلافات بین مردم، میزان مراجعه آنها را به دادگستری ها کم کنیم و اگر هم پرونده ای تشکیل شد، فرد محق به حق خود برسد و طرف دیگر هم قانع شود تا هر دو طرف با رضایت از دادگستری خارج شوند.

به گفته او، اختلاف بین مردم هم برای آنها و هم نظام هزینه های زیادی به همراه دارد زیرا یا منجر به وقوع جرم می شود و یا تشکیل پرونده قضایی که آن هم پیامدهای منفی زیادی دارد.

مراجعه کمتر به دادگستری یعنی سلامت بالاتر جامعه

توسلی زاده اظهار داشت: اگر اختلافی بین مردم ایجاد شود، باید به گونه ای فرهنگ سازی کنیم که این اختلاف به دستگاه قضایی ارجاع نشود و با حضور بزرگان و متنفذان حل و فصل گردد زیرا هرچه مراجعه مردم به دستگاه قضایی کمتر باشد، نشان از بالا بودن سطح سلامت جامعه است.

«محمدجمال حسین‌زاده»، مسوُول پیگیری و اجرای دستوالعمل های رییس قوه قضاییه در دادگستری استان کرمانشاه هم در این مراسم گفت: ماهانه بیش از سه هزار پرونده در استان به صلح و سازش ختم می شود و این رقم سالانه به بیش از ۳۰ هزار پرونده می رسد که اگر در هر پرونده چهار نفر هم درگیر باشد، سالانه بیش از ۱۲۰ هزار نفر از دادگستری‌های استان بیرون می‌روند.

در این مراسم «وحید مرادی» به عنوان مسوُول ستاد مصلحین اساتید دانشگاه، دانشجویان، دانشگاهیان و دانشگاه های سطح استان کرمانشاه معرفی شد.

پای دانشگاهیان کرمانشاه دیگر به دادگاه باز نمی‌شود

با ریاست آیت الله رییسی در قوه قضاییه، ستاد مصلحین کرمانشاه میدان بیشتری برای کار و فعالیت پیدا کرده به طوری که این ستاد امسال بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ پرونده در استان را به سازش رسانده و مختومه کرده است.

تلاش برای ایجاد صلح و سازش و حل اختلافات بین مردم در راستای اجرای «دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه» صورت می گیرد؛ دستورالعملی که بهمن سال ۹۸ از سوی آیت‌الله رییسی ابلاغ شده است.

این دستورالعمل ۵۴ ماده‌ای، دادگستری‌ها و سازمان بازرسی کل کشور را ملزم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مردم برای مشارکت در زمینه‌های سیاست گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه دیدگان، تسهیل دسترسی متهمان به عدالت، نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و اصلاح مجرمان و نیز «میانجیگری و صلح و سازش» کرده است.

هدف اصلی قوه قضاییه از دراز کردن دست نیاز به سوی نهادهای مردمی، دانشگاهیان، معتمدان و بزرگان شهرها و محلات، پیشگیری از وقوع جرم و ممانعت از تشکیل پرونده های قضایی با ایجاد صلح پایدار است؛ اتفاقی که در نبود آن راهروهای دادسراها و دادگاه‌ها و نیز زندان های کشور مملو از جمعیت شده است بی‌آنکه صلح و امنیت در جامعه ارتقا یابد و کینه و کدورت‌ها کم شود. انبوه هزینه های پولی، معنوی و هدررفتن وقت و انرژی هزاران مدیر و مسوُول به جای خود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی