پامپئو: برجام، هیولایی برای صلح و ثبات در خاورمیانه است


پامپئو: برجام، هیولایی برای صلح و ثبات در خاورمیانه است

«مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا، علی‌رغم اینکه بیشتر از دو ماه است که از عرصه سیاست کنار رفته است - اما هنوز به نفرت‌پراکنی و بیان ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

« مایک پامپئو » وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا، علی‌رغم اینکه بیشتر از دو ماه است که از عرصه سیاست کنار رفته است - اما هنوز به نفرت‌پراکنی و بیان ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

پامپئو شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با شبکه اسرائیلی «آی۲۴ نیوز»، با اشاره به امضا شدن توافق‌های سازش بین چهار کشور عربی با رژیم صهیونیستی، ابراز امیدواری کرد دولت جدید آمریکا و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آن، مسیر کشاندن کشورهای بیشتر به سازش با تل‌آویو را ادامه دهد.

وی درباره تلاش‌های خود و دولت سابق آمریکا برای وادار کردن کشورهای عربی برای سازش با رژیم صهیونیستی، توضیح داد: «ما در تمام کشورهای خاورمیانه، کشورهای [شمال] آفریقا و کشورهای اسلامی در آسیا در حال کار بودیم تا به وصل کردن آنها به اسرائیل کمک کنیم و پیوستن به توافق‌های آبراهام را برای آنها درست جلوه دهیم».

این سیاستمدار آمریکایی ادامه داد: «بسیار مطمئن هستم که آن مسیر حرکت درست است و چنین توافق‌هایی تاریخی بودند. امیدوارم دولت [جدید] آمریکا که بر سر کار است نیز یک سری از سیاست‌هایی را ارائه کند که جلوی وصل شدن آن کشورها به اسرائیل را نگیرد».

به نوشته وبگاه آی۲۴نیوز، پامپئو با یاد کردن از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک شرارتعظیم و «هیولا»، درباره هرگونه مذاکره مجدد با ایران هشدار داده و مدعی شد این کشور تهدیدی برای ثبات در منطقه غرب آسیا است.

وی ضمن افتخار کردن به کارزار فشار حداکثری بر مردم ایران، ادعا کرد: «ما رژیم ایران را منزوی کردیم، به شکلی که هیچ کشور دیگری تا کنون تجربه نکرده بود. ما ائتلاف بسیار بزرگی از کشورها ایجاد کردیم که ایران را به عنوان تهدید اصلی برای صلح و ثبات در خاورمیانه می‌دانستند».

بر اساس این مصاحبه، وزیر خارجه سابق آمریکا با ابراز تأسف از تلاش تروئیکای اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای، مدعی شد برجام، هیولایی است که مسیر ایران برای تقویت برنامه اتمی‌اش را هموار می‌کند.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند. واشنگتن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

بامداد پنجشنبه نیز بار دیگر از ایران خواست که ابتدا به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد و تاکید کرد که واشنگتن از بازگشت به برجام برای گسترش توافق به دیگر حوزه‌ها استفاده خواهد کرد (+). وی درباره اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، این پول‌ها آزاد نمی‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی