خط و نشان کشیدن مجدد آمریکا برای پروژه گازی نورد استریم 2


خط و نشان کشیدن مجدد آمریکا برای پروژه گازی  نورد استریم 2

وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه تکمیل پروژه گازی نورد استریم 2 بار دیگر شرکت‌هایی که در این پروژه همکاری می‌کنند را تهدید به تحریم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، ساخت پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به "نورد استریم 2" هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی پروژه ای بحث برانگیز است.

در حالی که این پروژه گازی در آستانه تکمیل قرار دارد "آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا با اظهار نظرهایی در بحث ها درباره این پروژه گازی وارد می شود.

وی روز گذشته در یک جلسه استماع کمیته خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده بار دیگر بر مخالفت دولت "جو بایدن" با این پروژه گازی تاکید کرده و گفت: ما مخالف این پروژه هستیم و خواهیم ماند. این پروژه اصول اتحادیه اروپا برای امنیت انرژی را نقض می کند.

"بلینکن" همچنین تاکید کرد که وزارت خارجه آمریکا همچنان دقیقا این مسئله را مورد بررسی قرار می دهد که آیا بر اساس قوانین تحریم های ایالات متحده آمریکا چه شرکت های دیگری به دلیل همکاری در ساخت این خط لوله باید تحریم شوند.

"مایکل مک کول"، از اعضای ارشد جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم از دولت دموکرات بایدن خواسته است از تکمیل این پروژه گازی جلوگیری کرده و تحریم های دیگری علیه شرکت های مشارکت کننده در این پروژه گازی تصویب کند.

وی این پروژه را یک پیروزی برای ولادیمیر پوتین دانسته است.

پروژه خط لوله گازی نورد استریم 2 قراراست گاز طبیعی روسیه را از بستر دریای بالتیک به آلمان منتقل کند.

بخش مهمی از این پروژه به پایان رسیده است.

در پی بازداشت مخالفان از جمله الکسی ناوالنی در ماه ژانویه گذشته در روسیه، پارلمان اروپا با رای اکثریت لایحه ای غیرالزام آور مبنی بر توقف ساخت و ساز پروژه خط لوله گازی نورد استریم 2 را تصویب کرد.

ایالات متحده نیز بارها تمام شرکت هایی که بنوعی در ساخت خط لوله 1220 کیلومتری نورد استریم 2 همکاری دارند را تهدید به اعمال تحریم های سنگین کرده است.

تاکنون کاخ سفید تنها یک شرکت روسی بنام کی وی تی، مالک کشتی لوله گذاری فورتونا را تحریم کرده است. کارشناسان می گویند تحریم برخی از شرکت ها در حالی که پروژه نورد استریم 2 تقریبا به پایان رسیده است، کمی عبث به نظر می رسد.

اغلب شرکت هایی که به مشارکت خود در این پروژه گازی پایان می دهند شرکتهای بیمه ای بریتانیایی هستند..

ایالات متحده چه در دوران ترامپ و چه در دوره جدید، جو بایدن، از آلمان بخاطر همکاری در این پروژه انتقاد کرده اند و آنرا خلاف منافع اروپایی ها خوانده‌اند. برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و هلند از آلمان خواسته اند تا به ساخت این خط لوله گازی پایان بدهد.

البته آلمان به شدت مخالف توقف این پروژه گازی بوده و در موضع گیری های مختلف همواره بر لزوم پیشبرد آن تاکید کرده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403