ترویج فرهنگ دفاع مقدس؛ پروژه ای که به بازبینی نیاز دارد


ترویج فرهنگ دفاع مقدس؛ پروژه ای که به بازبینی نیاز دارد

زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دفاع مقدس، سال ها پس از پایان جنگ تحمیلی به رصد نگرش جامعه نیاز دارد؛ از این رو باید با بهره گیری از شیوه های مختلف سنجش وضعیت فرهنگ عمومی، تاثیرگذاری برنامه ها و تولیدات فرهنگی را به طور مستمر مورد ارزیابی قرار داد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی: دفاع مقدس در تاریخ معاصر ایران رخدادی یگانه به شمار می رود. هشت سال دفاع جانانه مردم از کیان وطن و اعتقادات خود که به حماسه ای بی نظیر بدل شد. سالی که گذشت چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی بود. به همین مناسبت نهادهای فرهنگی کشور کوشیدند برنامه هایی را برای بزرگداشت مقام شهدا، جانبازان و آزادگان تدارک ببینند. اما در کنار این، ترویج فرهنگ دفاع مقدس موضوعی است که لزوم پیگیری آن در سال های پس از جنگ همواره احساس شده است.



با پایان جنگ تحمیلی و فاصله گرفتن جامعه از فضای خاص آن، بسیاری از رخدادها و قهرمان های جنگ به طور طبیعی و آرام آرام به فراموشی سپرده شدند. این جا بود که لزوم طراحی برنامه هایی برای زنده نگه داشتن خاطره آن روزهای متفاوت بیش از پیش احساس شد. حالا که چهل سال از آغاز جنگ می گذرد، بازبینی اقدامات فرهنگی در این زمینه می تواند راهگشا باشد. در همین زمینه جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی کشور به ارائه گزارش های مرتبط با «برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس» اختصاص داشت.

در این جلسه که با حضور مسئولان نهادهای مختلف برگزار شد، برنامه های بزرگداشت دفاع مقدس در سال جاری مورد بررسی قرار گرفت. به طور مثال «سردار سرتیپ بهمن کارگر» به عنوان متولی یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی مرتبط با جنگ یعنی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گزارشی از اقدامات متنوع صورت گرفته ارائه داد. او به کلان پروژه های بنیاد حفظ آثار اشاره و از آن ها به عنوان جعبه سیاه جنگ یاد کرد. پروژه هایی که ابعاد مختلف جنگ تحمیلی را پوشش می دهند و از این جهت بستری مناسب برای تحقیق و پژوهش فراهم می آورند.


افتتاح و تکمیل فاز موزه های دفاع مقدس سراسر کشور از دیگر دستاوردهایی بود که رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بدان اشاره کرد.



رخدادی همچون دفاع مقدس با گستره تاثیرگذاری بر کل جامعه و اقشار مختلف آن، طبیعتا باید از مناظر مختلف مورد بررسی قرار گیرد. موضوعی که «محمدرضا سوقندی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در جلسه شورای فرهنگ عمومی بدان اشاره کرد. او علاوه بر ارائه گزارش فعالیت های زیرمجموعه های ارشاد در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، بر لزوم تعریف رویکرد تخصصی به ابعاد مختلف دفاع مقدس تاکید کرد. او در همین زمینه از برپایی دویست و چهل و نه برنامه تخصصی در وزارت ارشاد خبر داد که با همکاری نمایندگانی از اقشار مختلف فرهنگی کشور نهایی شد.



آن چه در برنامه های کلان همواره باید مورد توجه قرار گیرد، تاثیر ملموس آن بر جامعه است. این که برنامه ریزی گسترده به تولید چه محصولاتی منجر شده و این محصولات تا چه اندازه توانسته توجه جامعه را به خود جلب کند. «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست این شورا از لزوم ارایه گزارش دقیق فعالیت نهادها برای ارزشیابی آن ها سخن گفت تا از این رهگذر بتوان به آماری از تولیدات فاخر و ارزشمند تولید شده دست یافت. سیدعباس صالحی همچنین شیوه معرفی آثار به مخاطبان را از موضوعاتی دانست که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.


فعالیت نهادهای فرهنگی کشور در زمینه ترویج فرهنگ دفاع مقدس هر اندازه که فاخر و ارزشمند باشد تا زمانی که به دغدغه عمومی مردم بدل نشود، قاعدتا مقطعی خواهد بود. از این رو باید با بهره گیری از شیوه های مختلف سنجش وضعیت فرهنگ عمومی، تاثیرگذاری برنامه ها و تولیدات فرهنگی را به طور مستمر مورد ارزیابی قرار داد.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد