مبعث؛ آغاز پایه‌گذاری تمدن اسلامی/علت تاثیرگذاری پیامبر(ص) محتوای غنی قرآن بود


مبعث؛ آغاز پایه‌گذاری تمدن اسلامی/علت تاثیرگذاری پیامبر(ص) محتوای غنی قرآن بود

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور بعثت پیامبر اکرم(ص) را سرآغاز پایه‌گذاری تمدن اسلامی برشمرد و گفت: نبی مکرم اسلام از مردمان قسی‌القلب و غرق در خرافات، انسان‌هایی مهربان و اهل ایمان ساخت.

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک بعثت نبی مکرم اسلام، اظهار کرد: وصف پیامبر اکرم(ص) و بعثت آن حضرت از عقل بشریت خارج است.

وی بعثت نبی مکرم اسلام را آغاز نجات بشریت از جهل و جاهلیت دانست و با اشاره به اینکه مبعث، طلوع خورشید هدایت و درخشش خاتمیت حضرت محمد(ص) است، تصریح کرد: در ماه رجب چشمه‌ای که غبارها را می‌شوید و دل‌های مبتلای به حسد و کبر را نرم و عداوت‌ها را به دوستی‌ها بر می‌گرداند، چشمه نبوت نبی مکرم اسلام است.

دریکوند با اشاره به اینکه همه عالم، آدمیان و جهان هستی مزین به زیور نبوت رسول خداست، مبعث را آغاز نزول قرآن برای هدایت بشریت برشمرد و گفت: در به ثمر رسیدن رسالت نبی مکرم اسلام و آغاز بعثت آن حضرت نباید از نقش عبدالمطلب جد بزرگ حضرت محمد(ص) غافل شد کمااینکه عبدالمطلب آنچنان مقامی دارد که دعای او مستجاب است به طوری‌ که در برابر هجوم لشگر ابرهه به اندازه سر سوزنی ترس نداشته و از اینکه ابرهه فیل‌ها را برای نابودی کعبه آورده بود، نگرانی نداشت و مثل کوه استوار بود.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به اینکه ابرهه قبل از حمله به کعبه از عبدالمطلب می‌پرسد چه خواسته‌ای دارید آن حضرت در پاسخ می‌فرماید: شتران من که توسط سربازانت به عنوان غنیمت گرفته شده است را به من برگردان چراکه من صاحب شتران هستم و این خانه‌ای که برای خراب کردن آن آمدی صاحب دارد و از خانه خود دفاع می‌کند».

وی با اشاره به اینکه روز مبعث سرآغاز شکل‌گیری مکتب مترقی و دین اسلام است، افزود: بشریت در زمان نبی مکرم اسلام ترحم نداشت و دختران خود را زنده به گور می‌کرد و در آن روزگار پیامبر اکرم(ص) آمد و از آن بشر جاهل، خودپرست و قسی‌القلب، افرادی مهربان، منصف و اهل ایمان ساخت و انصاف و عدالت را جایگزین جاهلیت کرد.

دریکوند با بیان اینکه در زمان پیامبر اکرم(ص) جامعه غرق در خرافات، ضعف اعتقادی و بدون اعتقاد به مبدأ و معاد بودند، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) آن جامعه گرفتار در اوهام و خرافات را متحول کرد و علت این تاثیرگذاری پیامبر(ص) در عصر جاهلیت محتوای غنی قرآن و صفات بارز اخلاقی آن حضرت است.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به اینکه ویژگی پیامبر اکرم(ص) انس با قرآن بود و انس با قرآن باعث موفقیت پیامبر اسلام(ص) شد، ادامه داد: قرآن کریم موعظه‌ای از طرف خداوند، شفادهنده بیماری‌های روحی، کتاب هدایت و رحمت برای مؤمنان است که در روز مبعث در غار حرا بر قلب آن حضرت نازل می‌شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی لرستان در آیه ۱۲۴ سوره توبه با این مضمون «وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن یَقُولُ أَیُّکُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِیمَانًا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَهُمْ یَسْتَبْشِرُونَ» ویژگی مؤمن، افزایش ایمان به خدا بعد از قرائت قرآن ذکر شده است، افزود: در این آیه همچنین ویژگی قرآن، جهانی بودن و نسخه سعادت تمام بشریت است چراکه قرآن جامع کلمات و بعثت، آغاز وحی و پیام‌آور تشکیل حکومت جهانی بود.

وی با یادآوری اینکه شب مبعث، شب باعظمتی است که اعمال مستحبی در این شب مورد تاکید قرار گرفته است بر ثواب روزه‌داری چند روز پایانی ماه رجب تاکید کرد و گفت: هنر پیامبر اکرم(ص) بعد از بعثت، تربیت مردمان آن روزگار بود و مبعث آغاز پایه‌گذاری تمدن اسلامی و سرآغاز نهضت معنویت است.

دربکوند با اشاره به اینکه زمانی پیامبر از غار حرا پایین آمد، تبلیغ خود را از خانواده شروع کرد، هدف بعثت را برقراری عدالت در جهان دانست و ادامه داد: خداوند قول داده تمام مردمان زیر پرچم اسلام قرار بگیرند تا روزی که پرچم آن به دست امام زمان(عج) قرار بگیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان