درباره سرقت های پی درپی خطوط تلفن ثابت و ایجاد مشکلات فراوان برای شهروندان


درباره سرقت های پی درپی خطوط تلفن ثابت و ایجاد مشکلات فراوان برای شهروندان

معضل سرقت کابل‌ها و مشکلات آنتن‌دهی یا شبکه تلفن در همه نقاط شهر مشهد دیده می‌شود. آن هم در زمانی که دانش‌آموزان و دانشجویان و بخش زیادی از مردم به کمک تلفن و اینترنت درس می‌خوانند یا کار می‌کنند.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز - دادشان درآمده است. دلشان خوش است که در شهر زندگی می‌کنند؛ مگر بدیهی‌ترین امکانات شهرنشینی همین آب، برق، گاز و به‌خصوص تلفن نیست؟ همین را هم برخی ندارند. از چندروز تا چندماه بلاتکلیف‌اند. یک‌بار باید دعا کنند که مخابرات خطوط تلفن را به خانه‌شان برساند و بار دیگر باید دست به دعا بردارند که پس از سرقت کابل‌ها، یکی از مسئولان پاسخگو باشد و دوباره خطوط را نصب کند.
معضل سرقت کابل‌ها و مشکلات آنتن‌دهی یا شبکه تلفن در همه نقاط شهر مشهد دیده می‌شود. آن هم در زمانی که دانش‌آموزان و دانشجویان و بخش زیادی از مردم به کمک تلفن و اینترنت درس می‌خوانند یا کار می‌کنند. ۴ میلیون و ۵۰۰هزار مشترک تلفن همراه‌اول و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰هزار مشترک تلفن ثابتی که در خراسان رضوی هستند، هرروز در معرض سرقت کابل و قطعی تلفن قراردارند.


ما برای چه خدمتی قبض پرداخت می‌کنیم؟

تعداد پیامک‌هایی که برای گلایه از مخابرات نوشته شده و به روزنامه می‌رسد، بیش از بسیاری از سازمان‌های دیگر است و ما در این فرصت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
یکی از شهروندان که ساکن بولوار فکوری مشهد است، اعتراض می‌کند که حدود یک‌سال‌ونیم پیش خط تلفن ثابت ما به‌علت سرقت کابل قطع شد. بعد از ۳ ماه دوندگی خط را دوباره وصل کردند، اما پس از گذشت ۴۰روز دوباره سرقت شد.
انگار سارقش در انتظار نصب دوباره نشسته‌بود. می‌خواستم بدانم آیا بعد از گذشت یک‌سال از سرقت دوم، حق ما نیست خط تلفن ثابت داشته باشیم؟ هربار هم که بنده و هرکدام از همسایه‌ها مراجعه کردیم، گفتند خودتان کابل بخرید تا ما آن را نصب کنیم. اینترنت خانگی یک‌ساله‌مان هم بدون استفاده تمام شد. لطفا بگویید ما برای چه خدمتی قبض پرداخت می‌کنیم؟

یکی از پیامک‌ها از همان دانشجویانی است که این روز‌ها گرفتار تلفن و اینترنت هستند: خط تلفن خانه ما و همسایه‌مان از ۳ روز پیش قطع شده است. به همه‌جا زنگ زدیم و می‌گویند در حال رفع خرابی است. من دانشجو هستم و برای کلاس‌های آنلاین به اینترنت احتیاج دارم. لطفا مسئولی پاسخگو باشد.

پیامک‌های دیگری هم از مناطقی همچون توس، سیدی، خواجه‌ربیع، طلاب و مکان‌های دیگر به روزنامه رسیده است و همگی از همان سرقت کابل و بدون تلفن‌ماندن خانواده‌ها شکایت دارند. همگی از ضرورت وجود خط تلفن در خانه گفته‌اند و دردسر قطعی اینترنت. برخی از وعده مسئولان برای نصب کابل گفته‌اند و نوبت‌هایی که معلوم نیست کی فرابرسد.
مشترک دیگری هم نوشته‌است: خبر رسیدن نسل پنجم اینترنت به مشهد را خواندم. چطور درباره نسل۵ حرف می‌زنید؟ در منطقه الهیه به‌زور اینترنت پیدامی‌کنید.


از چند ۱۰۰ میلیون تا یک‌میلیاردتومان خسارت

به گفته مسئولان مخابرات، سالانه بیش از ۱۰ کیلومتر سرقت از کابل‌های هوایی و بیش از ۱۰۰ کله‌پست آلومینیومی در شهر رخ می‌دهد. به این دلیل که سارقان در شهر رفت و آمد می‌کنند، این اتفاق در همه مناطق شهر رخ می‌دهد، اما بررسی وضعیت نشان می‌دهد بیشترین سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی در شهرک‌های اقماری انجام می‌شود و بیش از ۱۵ هزار مشترک را دچار قطع ارتباط مخابراتی می‌کند.

به‌طور میانگین این تعداد مشترک بیش از ۵ روز قطع سرویس خواهندداشت و این آمار‌ها منهای سرقت‌های کلی مانند صندوق کافو و کابل‌های پرظرفیت حوضچه‌هاست که موجب می‌شود بین ۵۰۰ تا ۲۴۰۰ شماره دست‌کم یک هفته قطع شود و بیش از ۳۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد تومان خسارت برای شرکت به بار می‌آورد. میانگین سالانه این نوع سرقت بیش از ۲۰ مرتبه در مناطق مختلف شهر است.


افزایش سرقت‌ها به دلایل نامعلوم

حجم سرقت‌ها و به‌دنبال آن اعتراضات مردمی در چندماه گذشته آن‌قدر افزایش داشته است مدتی پیش هم غلامرضا شرکتی، معاون توسعه شبکه مخابرات خراسان‌رضوی، با تأیید این وضعیت از اقدام سریع مسئولان مخابراتی گفته‌بود: سرقت کابل‌های تلفن در مشهد و برخی مناطق استان در ماه‌های اخیر افزایش داشته است، اما همکاران بلافاصله برای ترمیم، نصب و برقراری ارتباط تلفن‌های ثابت اقدام می‌کنند.

حجم فراوان اعتراضات نشان می‌دهد اقدامات چندان هم راضی‌کننده نبوده‌است. بار دیگر که سؤالات و شکایت‌ها را با مسئولان شرکت مخابرات در میان می‌گذاریم، عیسی حسن‌پور، مدیر روابط‌عمومی آن شرکت، توضیحاتی شبیه به آن را ارائه می‌کند: مشترکان باید برای نصب کابل‌های مخابراتی ناشی از سرقت استان و شهر مشهد که متأسفانه به دلایل نامعلوم در حجم زیادی در مشهد اتفاق می‌افتد، دوباره صبور باشند. زیرا میزان تأمین این مقدار کابل زمان‌بر است.

وی با اشاره به برخی پیام‌ها، تأکیدمی‌کند: تعدادی از مشترکان از سرقت بار دوم شکایت دارند و این یعنی یک‌بار خطوط وصل شده است، اما در بعضی نقاط سارقان محل را زیرنظر دارند و به محض اتصال کابل‌های جدید، آن‌ها را به سرقت می‌برند. در این موارد پیگیری ویژه انجام می‌شود.
حسن‌پور با اعلام اینکه در موارد تکراری پیگیری ویژه می‌شود، یادآوری می‌کند که ما در حد توان برای نصب دوباره اقدام می‌کنیم.


افتتاح پروژه فاز ۸ تا سال آینده

مدیر روابط‌عمومی شرکت مخابرات استان درباره نبود اینترنت در منطقه الهیه توضیح می‌دهد: با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه فاز ۸ موبایل تا خرداد ۱۴۰۰ در مشهد، مشکل ارتباط مشترکان همراه‌اول به‌طور کامل برطرف خواهدشد. هم‌اکنون نیز در منطقه الهیه مشکل خاص ارتباطی در حوزه شبکه همراه‌اول وجود ندارد و مشترکان در صورت بروز مشکل می‌توانند با شماره ۹۹۹۰ تماس بگیرند.

وی درنهایت از شهروندان می‌خواهد که بروز هرگونه مشکل و خرابی تلفن را از طریق تلفن ۲۰۱۱۷ با شرکت مخابرات در میان بگذارند و ثبت خرابی را انجام دهند تا در فهرست اتصال دوباره قرار بگیرند.
از گفته‌های مسئولان پیداست زمان رسیدگی به مشکلات قطعی خطوط تلفن، با توجه به نوع سرقت انجام‌شده، متفاوت است و همین مسئله روند رسیدگی به مشکل را طولانی‌تر می‌کند و برای شهروندان چاره‌ای جز انتظار باقی نمی‌ماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022