اکونومیست| قمار سنگین بایدن با اقتصاد آمریکا و جهان


اکونومیست| قمار سنگین بایدن با اقتصاد آمریکا و جهان

اقتصادنیوز: اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود، بسته محرک اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری دولت جدید آمریکا را را «قماری سنگین» دانسته که ریسک بالایی برای اقتصاد آمریکا و جهان به دنبال دارد.

به گزارش اقتصادنیوز نشریه هفتگی اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود با عنوان «قمار بزرگ بایدن»، با بررسی بسته محرک اقتصادی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت جدید آمریکا برای کمک به معیشت خانوارهای آسیب‌دیده از پاندمی ویروس کرونا را همراه با ریسک‌های بالایی برای اقتصاد آمریکا و جهان دانسته است.

اکونومیست برای طرح جلد خود از ترکیب عینک آفتابی خاصی که اغلب جو بایدن به چشم می‌زند با یک قلک خوکی که نسبت به انسان‌های اطرافش، غول‌پیکر به نظر می‌رسد، در پس‌زمینه آبی استفاده کرده است.

اکونومیست| قمار سنگین بایدن با اقتصاد آمریکا و جهان

این هفته‌نامه معتبر در سرمقاله خود نوشته است:

وقتی پاندمی رخ داد، ترس از این که اقتصاد جهانی سال‌ها در رکود باقی بماند طبیعی بود. آمریکا از چنین بدبینی‌ای سرپیچی می‌کند. با پیشی گرفتن از پیش‌بینی‌های غم‌انگیز رشد از تابستان سال گذشته، این سوخت موشکی را به مخلوط سیاست‌های اقتصادی آتشین اضافه می‌کند.

لایحه محرک 1.9 تریلیون دلاری، که پس از انتشار این شماره اکونومیست، برای امضای وی آماده می‌شود، به حدود 3 تریلیون دلار (14٪ از تولید ناخالص داخلی قبل از بحران) میزان هزینه‌های مربوط به کرونا از ماه دسامبر، و حدود 6 تریلیون دلار کل مبلغ پرداختی از زمان آغاز بحران می‌رسد.

طبق برنامه های فعلی، فدرال رزرو و وزارت خزانه داری امسال نیز 2.5 میلیارد دلار در سیستم بانکی تزریق کرده و نرخ بهره نزدیک به صفر خواهد ماند. در طول یک دهه پس از بحران مالی جهانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، سیاست گذاران اقتصادی آمریکا بسیار ترسو بودند. امروز اما ترس آن‌ها ریخته است.

نتیجه احتمالی بازگشت سریع به حالت عادی است که در بهار سال 2020 غیرقابل تصور بود. درحال حاضر در ژانویه فروش خرده‌فروشی‌های آمریکا 7.4 درصد بیشتر از یک سال قبل بود ، زیرا اکثر آمریکایی‌ها چک600 دلاری از دولت دریافت کردند، که بخشی از دور قبلی بسته محرک بود.

بسیاری از مردم در خانه‌ها گیر کرده و قادر به صرف هزینه‌های معمول در رستوران‌ها، کافه‌ها و سینماها نیستند ، مصرف کنندگان در سال گذشته 1.6 تریلیون دلار پس انداز اضافی جمع کرده اند. بسته محرک بایدن یک چک 1400 دلاری دیگر به اکثر آمریکایی‌ها می دهد. به طور غیرمعمول برای یک کشور ثروتمند ، بخش عمده‌ای از پول نقد در اختیار خانوارهای فقیری است که با بازگشایی کامل اقتصاد احتمالاً آن را خرج می‌کنند. اگر تزریق واکسن‌ها همچنان ادامه یابد و آمریکا از مواجهه ناخوشایند با گزینه‌های جدید جلوگیری کند، نرخ بیکاری باید در پایان سال به راحتی به زیر 5 درصد برسد.

خبرهای خوب فقط به آمریکا محدود نمی شود. نظرسنجی های بخش تولید حتی در منطقه یورو که در واکسیناسیون و مبارزه با موارد جدید ویروس عقب‌تر است و محرک‌های سبک‌تری را به کار می‌گیرد نیز سالم بنظر میرسد برد. هزینه‌های آقای بایدن تقاضای جهانی برای کالاها را بیشتر می کند. کسری تجاری آمریکا در حال حاضر بیش از 50٪ بیشتر از قبل از پاندمی است اما بقیه جهان با سرعت شگفت آور عمو سام مطابقت ندارند. در تاریخ 9 مارس، اشگاه کشورهای ثروتمند، پیش بینی کرد که اقتصاد آمریکا ، به طور منحصر به فرد در میان اقتصادهای بزرگ در پایان سال 2022 از آنچه پیش از همه گیری پیش بینی شده بود، بزرگتر شود. از آوریل تا سپتامبر آمریکا احتمالاً حتی از چین که سیاست پولی سختگیرانه تری دارد و از اواسط ماه فوریه با 9 درصد سقوط در بازار سهام مواجه است ، رشد کند.

هزینه های آقای بایدن خیال راحت کسانی را که زندگی آنها تمام شده است فراهم می کند - امروز آمریکا هنوز 9.5 میلیون شغل از دست داده است اما پول کمکی دولت برای بیشتر والدین ، ​​فقر مداوم و گسترده کودکان در این کشور به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

با این حال ، اگرچه سیاستگذاران امروز در تاریخ اقتصادی جایگاه تضمینی دارند ، اما ممکن است به عنوان قهرمان شناخته نشوند. این به این دلیل است که آمریکا در حال اجرای یک آزمایش اقتصادی سه جانبه غیرقابل پیش بینی است که دارای سطوح تاریخی محرک مالی ، نگرش تسامح پذیرتر در بانک مرکزی برای افزایش موقت تورم و پس اندازهای هنگفتی است که هیچ کس نمی داند مصرف کنندگان احتکار می کنند یا هزینه می کنند . این آزمایش از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ نمونه مشابهی ندارد. خطر برای آمریکا و جهان این است که اقتصاد بیش از حد گرم می‌شود.

دلیلی وجود ندارد که به برنامه های میان مدت بانک فدرال شک کنیم ، اما نه آن و نه بازارها نمی توانند نتیجه نهایی آزمایش آمریکا را پیش بینی کنند. فدرال رزرو ممکن است مجبور شود آب سرد را روی اقتصاد ریخته و نرخ بهره را افزایش دهد تا تورم پایین بیاید. و این اقدام با توجه به اینکه اخیراً بر الزام خود برای جستجوی قدرت "گسترده و فراگیر" در بازار کار تأکید کرده است ، ناخوشایند خواهد بود. همچنین ممکن است نرخ بالاتر بازارهای دارایی را کاهش دهد و اختلافات با یک دولت به طور فزاینده بدهکار را تسریع کند.

بسته محرک آقای بایدن یک قمار بزرگ است. اگر نتیجه بدهد، آمریکا از دام بدبختی تورم پایین و نرخ پایین که ژاپن و اروپا در آن گیر کرده‌اند، جلوگیری خواهد کرد. سایر بانک‌های مرکزی ممکن است هدف جدید فدرال رزرو را کپی کنند. محرک مالی عظیم ممکن است پاسخ طبیعی به رکود اقتصادی باشد. اما خطر این است که آمریکا با افزایش بدهی ها، یک مشکل تورم و یک بانک مرکزی که با آزمون اعتبار خود مواجه است، باقی مانده است.

اکونومیست محرک کوچکتر را ترجیح می داد. افسوس ، سیاست‌های آشفته آمریکا اجازه سیاستگذاری دقیق را نمی‌دهد. قمار آقای بایدن بهتر از بی عملی است. اما هیچ کس نباید در اندازه مسئولیت شرط خود شک کند.

اکونومیست| قمار سنگین بایدن با اقتصاد آمریکا و جهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا