اپیدمی خودشاعر پنداری در شعر امروز


اپیدمی خودشاعر پنداری در شعر امروز

علوی نیا گفت: متاسفانه امروز یک اپیدمی و بیماری با عنوان «خوشاعر پنداری» به خصوص در فضای مجازی شایع شده است.


علوی نیا گفت: متاسفانه امروز یک اپیدمی و بیماری با عنوان «خوشاعر پنداری» به خصوص در فضای مجازی شایع شده است.

سید محمود علوی نیا شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره شعرامروز گفت: متاسفانه یک اپیدمی و بیماری با عنوان «خودشاعر پنداری» به خصوص در فضای مجازی شایع شده است. افراد زیادی گمان می‌کنند شاعر هستند. برای همین مطالبی به نام شعر می‌نویسند که هیچ پیوند واژگانی، معنایی و مفهومی در آن وجود ندارد.

بیشتربخوانید

گلایه یک شاعر از خلاء قوانین بازدارنده برای اختلاس های ادبی


وی افزود: اساسا انتشار مجموعه شعر کار بسیار آسانی است. هرکسی که پول داشته باشد می‌تواند مجموعه شعر منتشرکند. وقتی مطلبی خلاف اخلاق و امنیت ملی در اثری نباشد به راحتی مجوز انتشارمی گیرد. متاسفانه دامن شعر آلوده شده است. با مطالبی در فضای مجازی مواجه می‌شویم که فاصله زیادی با آنچه می‌توان شعر سپید یا نو نامید، دارد.

این شاعر ادامه داد: امروزه آثاری تحت عنوان «سپکو» منتشرمی شود. اثری حاوی واژه تصویر منتشرمی کند و خود را صاحب سبک می‌نامد؛ درحالی که اینگونه نیست. هرنوع نوآوری در شعر باید آگاهانه انجام شود. یک پشتوانه‌ای داشته باشد. فردی لقب دکتر را یدک می‌کشد؛ اما کلمه «افتادگان» را به شکل «افتاده گان» می‌نویسد. این فرد باید دوباره از ابتدایی آغاز کند.

علوی نیا بیان کرد: شخصی که واقعا شاعر باشد، منتظرمی ماند اثرش یک سامانی پیداکند بعد برای انتشار آن در قالب مجموعه شعر اقدام می‌کند. مخاطب شعر امروز یا دانش ادبی در این زمینه دارد یا اینکه هیچگونه دانشی در این زمینه ندارد. چنین فردی از هر متنی با عنوان شعر تعریف می‌کند. در مقابل آن فردی که دانش شعر داشته باشد، متوجه می‌شود این اثر شعر نیست و آن را کنار می‌گذارد.

وی اظهار کرد: این وظیفه اهالی قلم است که در زمینه شعر به مخاطب آگاهی بدهند. به دلیل کم کاری ما به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و آگاهی رسانی است که دانش ادبی مخاطب عام شعر ارتقا پیدانکرده است. کسانی که سپیدسرا هستند یا شعر کلاسیک می‌گویند باید راه را به مردم در رشته خودشان نشان دهند. اگر اثر دارای ریتم و آهنگ با ذائقه مخاطب همخوانی نداشته باشد و او را اقناع نکند کنار گذاشته می‌شود و دیگر سراغ آن نمی‌رود.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج