بهترین هدیه‌ی روز پدر برای امام زمان(عج)


بهترین هدیه‌ی روز پدر برای امام زمان(عج)

حجت‌الاسلام عبادی تاکید کرد: هر اشتباه و قصوری از جانب ما می‌تواند به جایگاه امام زمان(عج) در اذهان دیگران آسیب بزند، اگر در سبک زندگی و منش شیعه خوبی برای امام زمان(عج) باشیم می‌توانیم فرزند معنوی خوبی برای حضرت حجت(عج) باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ایام ولادت امیرالمومنین امام علی(ع) که به روز بزرگداشت مقام مرد و پدر مشهور است و نیز به منظور بررسی وظایف منتظران در مقابل امام زمان(عج) به عنوان پدر معنوی امت، با حجت الاسلام «حسن عبادی»، کارشناس مهدوی و مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی شهرستان اشتهارد گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه در روایات به پدری معنوی امام برای امت اشاره شده است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» یعنی من و علی(ع) پدران این امت هستیم؛ البته منظور حضرت رسول(ص) این نیست که از نظر جسمی و نسبی پدر این مردم هستند اما از نظر معنوی این پدری معنا می یابد.

این کارشناس مهدوی در پاسخ به این سوال که چطور می توانیم امام زمان(عج) را پدر معنوی خود بدانیم؟، تصریح کرد: تربیت و هدایت و تکامل روحی امت بر عهده پیامبر(ص) و امامان علیهم السلام بعد از ایشان است با این ویژگی همه ائمه(ع) به ویژه امام عصر(عج) چنین مقامی را دارند یعنی بعد از خداوند همانطور که پدر و مادر بیشترین رحمت ودلسوزی را به فرزندان خود دارند، امام زمان(عج) نیز چنین هستند و ما را هدایت و حمایت شان بهره مند می کنند.

وی با اشاره به حدیثی در این باره از امام رضا(ع)، ادامه داد: حضرت(ع) در حدیثی شریف ویژگی های امام را تبیین و از امام به والد شفیق (پدر مهربان) تعبیر می کنند، بنابر این روایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، امام همچون پدر تا جایی که فرزند، صالح و در مسیر باشد او را عاق و طرد نمی کند اما اگر ما به شان امام زمان(عج) به عنوان امام واجب الاطاعه معرفت نداشته باشیم و در مسیر دین قدم برنداریم، مورد عاق امام زمان(عج) به عنوان پدر معنوی خود قرار می گیریم و در روایات است که بدبخت ترین مردم در قیامت آنها هستند که عاق والدین می شوند!

جلوه های مهربانی امام زمان(عج) در حق امت

حجت الاسلام عبادی با اشاره به جلوه های مهربانی امام زمان(عج) در حق همه انسان ها، گفت: نخستین نمونه و جلوه مهربانی امام زمان(عج) آنکه به تصریح روایات، اگر این عالم باقی است و حیات ما ادامه دارد همه به برکت وجود امام زمان(عج) است؛ دومین جلوه مهربانی حضرت حجت(عج) در حق انسان ها به ویژه شیعیان، غمخواری است، بنابر فرموده نبی اکرم(ص)، مومنان در جامعه همچون یک پیکر هستند که از غم و شادی یکدیگر متاثر می شوند. در روایتی از امام رضا(ع) است که هیج شیعه ای بیمار نمی شود مگر اینکه ما در بیماری او محزون می شویم یا شاد نمی شود مگر آنکه ما هم در شادی او شاد شویم، این یعنی امام(ع) بیشترین ارتباط را با شیعه دارد و غمخوار آنها است و همین به شیعه تسلی و قوت قلب می دهد.

وی تاکید کرد: البته جنس محبت امام معصوم(ع) با سایر محبت ها فرق دارد معمولا محبتی که دیگران دارند خالص نبوده و با نوعی منت گذاری و بده و بستان همراه است اما محبت امام زمان(عج) خالص، بی نهایت و بی منت و از دل و اعماق جان حضرت(عج) است. سومین جلوه محبت حضرت حجت(عج) در حق ما، دعا برای شیعیان است.

حجت الاسلام عبادی ابراز کرد: هر چه جایگاه اخلاص و تقوا و ایمان شخص دعاکننده بیشتر باشد دعای او به اجابت نزدیک تر است، از این رو، اینکه ما مورد دعای امام زمان(عج) به عنوان انسان کامل قرار بگیریم به نوعی اجابت دعاهای ما را در پی دارد. امام رضا(ع) فرمودند: من هروز برای دوستانم و خانواده هایشان دعا می کنم ... این دعای امام(ع) به انسان آرامش روحی و معنوی می دهد.

وظایف منتظران در مقابل پدر مهربان امت

این کارشناس مهدوی درباره وظایف ما نسبت به امام زمان(عج) به عنوان پدر مهربان امت، بیان کرد: معمولاً در این ایام هدیه ای برای پدران به عنوان قدردانی اعطا می کنیم لذا نیکو است برای امام زمان(عج) که وظیفه تربیت و هدایت و تکامل معنوی ما را بر عهده دارند نیز صله ای درخور تدارک ببینیم ... نخستین هدیه برای ایشان، اطاعت و پیروی از حضرت(عج) است که همین سبب رشد و ترقی و موجبات رستگاری دنیا و آخرت ما می شود چراکه تنها راه توفیق دنیوی و اخروی ما اطاعت از امام زمان(عج) است.

وی اضافه کرد: دومین هدیه، ابراز عشق و علاقه به حضرت(عج) به شیوه های مختلف است بر اساس آیات قرآن کریم اجر و مزد رسالت حضرت رسول(ص) مودت است: «قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی»؛ فرق مودت با محبت در این است که مودت دوطرفه است هر چه بیشتر باشد از امام زمان(عج) هم مهر و محبت بیشتری دریافت می کنیم. سومین هدیه روز پدر برای امام زمان(عج)، دوری از گناه و اهتمام به خیرات بر اساس عشق و علاقه به ایشان است، معرفت به شان و جایگاه و مقام امام زمان(عج) باعث می شود از ایشان در زندگی و رفتارها بیشتر آموزه و الهام بگیریم.

حجت الاسلام عبادی تصریح کرد: چهارمین هدیه روز پدر برای امام زمان(عج)، حفظ حرمت و احترام نسبت به ایشان است اگر ما از امام زمان(عج) دم می زنیم باید تکریم و حرمت ما نسبت به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بیشتر باشد چراکه هر اشتباه و قصوری از جانب ما می تواند به جایگاه امام زمان(عج) در اذهان دیگران آسیب بزند، اگر در سبک زندگی و منش شیعه خوبی برای امام زمان(عج) باشیم می توانیم فرزند معنوی خوبی برای حضرت حجت(عج) باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در قرآن وظایف متعددی برای فرزند در مقابل پدر و مادر تبیین شده اعم از احسان و نیکی و ... و تصریح شده رضایت خدا با رضایت پدر و مادر گره خورده و این یعنی رضای امام زمان(عج) به عنوان پدر معنوی امت نیز رضای خدا را در پی دارد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...