جزئیات مبحث داوری از دبیرکل شورای‌عالی داوری مرکز وکلا


جزئیات مبحث داوری از دبیرکل شورای‌عالی داوری مرکز وکلا

دبیر کل شورای عالی داوری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه جزئیات مبحث داوری در این مرکز را تشریح کرد.

دکتر مائده چینی ساز در سفر به شیراز و پس از دیدار با رئیس کل دادگستری استان فارس، در جمع اعضای داوری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه استان اظهار داشت: دوره های داوری با هدف تربیت و آموزش داوران در مرکز وکلا برای نخستین بار در کشور برگزار می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز وکلا و کارشناسان رسمی فارس، چینی ساز با بیان اینکه این دوره ها حتی در دانشگاهها نیزبرگزار نمی شود، افزود: هدف ما از تربیت داوران علاوه بر تامین نیازها و گلچین کردن خبره های داوری، ایجاد یک فرهنگ سازی نیز در جامعه خواهد بود و مرکز وکلای قوه قضاییه این مهم را یک رسالت بر دوش خود می داند.

چینی ساز با اشاره به تحولات بزرگ در دستگاه قضا از زمان ریاست آیت الله رئیسی بر این قوه خاطرنشان کرد: از زمان ریاست ایشان و با نگاه عالی دکتر بهادری جهرمی به موضوع، مبحث داوری و ارجاع پرونده ها به داوران تقویت شد که برگزاری دوره های داوری در سطح کشور، اولین گام در این راستا تلقی می شود.

دبیر کل شورای عالی داوری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از دلایل شلوغی دادگستری ها و حجم بالای پرونده ها به دلیل فقدان داوری است چراکه در این خصوص فرهنگ سازی نشده لذا نیاز به یک تلاش ملی است.

او با اشاره به چگونگی برگزاری دوره های داوری نیز گفت: ما دوره های داوری را برای علاقه مندان برگزار می کنیم و پس از آن داوران خبره را گزینش کرده و با آنها کار را ادامه خواهیم داد.

چینی ساز افزود: به همین منظور پس از برگزاری دوره ها یک آزمون جامع برگزار خواهیم کرد که حتی پس از موفقیت در این آزمون نیز، داوران به حال خود رها نخواهند شد و بلافاصله کلاس های ضمن خدمت و تکمیلی را جهت افزایش تجربه آنها برگزار می کنیم.

او در عین حال گفت: ما نیاز به داورانی داریم که نکته سنج باشند زیرا سرنوشت کشور برای ما مهم است و نمی توانیم کارها را به دست کسانی بسپاریم که از فهم ساده ترین نکات عاجز هستند لذا فیلتر گزینش ما بسیار سخت خواهد بود.

چینی ساز همچنین گفت: داوران مرکز باید به مسائل نگاه تطبیقی داشته و جهان پیرامون را به خوبی بشناسند لذا تدوین دوره های بین المللی داوری نیز به همین منظور در نظر گرفته شده است.

او در مورد کد داوری نیز گفت: این کد را فقط قوه قضاییه می دهد و هیچ نهادی حق دادن این کد را ندارد اما برای ورود به داوری هر کسی که علاقه مند باشد می تواند در دوره ها شرکت کند و نیاز به مدرک و سطح سواد خاصی ندارد.

چینی ساز با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای نیز اظهار داشت: این موضوع برای ما بسیار مهم است لذا از همان ابتدای دوره مبحثی را تحت همین عنوان برگزار می کنیم.
او همچنین گفت: کتاب هایی نیز در همین زمینه تالیف شده که از سال آینده در کشور توزیع خواهد شد.

چینی ساز همچنین از برگزاری مسابقه داوری نیز خبر داد و گفت: برای نخستین بار این مسابقه برگزار خواهد شد که فروردین ماه 1400 فراخوان خواهیم داد و مراسم اختتامیه نیز در روز 7تیر روز قوه قضاییه برگزار می شود.

دبیر کل شورای عالی داوری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به فعالیت ارزنده مرکز وکلای قوه در استان فارس نیز گفت: این مرکز یکی از بهترین مراکز ما در سطح کشور است به طوری که هر مسوولیتی که به آن سپرده شده، به نحو احسن انجام شده است.

چینی ساز خاطرنشان کرد: در برگزاری دوره های داوری نیز مطمئن هستیم که مرکز وکلای قوه قضاییه استان فارس، این برنامه را به خوبی دنبال خواهد کرد.

حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه استان فارس نیز گفت: طبق سیاست های جدید دستگاه قضا، مبحث داوری جهت کاستن از پرونده های قضایی، از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

او با اشاره به دیدار خود با حجت الاسلام موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس نیز افزود: در دیداری که به اتقاق سرکار خانم چینی ساز با رئیس کل دادگستری فارس داشتیم، ایشان نیز بر امر داوری تاکید فراوان داشتند.

عبدلیان پور ادامه داد: کسانی که در دوره های داوری شرکت می کنند باید بدانند که مسوولیت مهمی را قبول می کنند لذا باید جهت ارتقای سطح بینش خود، دوره های آموزشی و تکمیلی را به خوبی بگذرانند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه استان فارس همچنین گفت: برآورد ما این است که اگر این دوره ها به خوبی برگزار شود، قطعا مشکلات دستگاه قضا کمتر خواهد شد و در نهایت امور مردم نیز رسیدگی بهتری خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول