افزایش 750 هزار تا 2 میلیونی دستمزد کارگران / سناریوها کی تمام می شود؟


افزایش 750 هزار تا 2 میلیونی دستمزد کارگران / سناریوها کی تمام می شود؟

حوادث رکنا:در حالی دولت خواستار افزایش حدود یک میلیون تومانی و کارفرماها 750 هزار تومانی مزد 1400 کارگران هستند که نمایندگان کارگری در شورای عالی کار از پیشنهاد افزایش یک میلیون و 955 هزار تومانی خبر دادند.

به گزارش رکنا، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار به آخرین پیشنهادهای سه گروه در شورای عالی کار اشاره کرد و گفت: آخرین پیشنهاد دولتی‌ها 34.2 درصد افزایش روی همه آیتم‌های مزدی است. یعنی هم پایه مزد و هم دیگر مولفه‌ها از جمله حق بن و مسکن.

با این مدل، رقم افزایش درآمد کارگران (نه فقط پایه مزد) مبلغ یک میلیون و 12 هزار تومان خواهد بود که با این حساب دستمزد دو میلیون و 730 هزار تومانی کارگران با 3.1 فرزند (متوسط تعداد فرزندان خانوارها) به سه میلیون و 745 هزار تومان خواهد رسید.

البته بین گروه کارگری و دولت، سر محاسبه پایه سنوات در دریافتی اختلاف است. آن‌ها پایه سنوات را جزو حداقل مزد حساب می‌کنند و با احتساب پایه سنوات، درآمد کارگر به سه میلیون و 900 هزار تومان می‌رسد.خدایی بیان کرد: آخرین نظر کارفرمایان بر افزایش 34 درصدی صرفاً روی پایه مزد و ثابت ماندن دیگر آیتم‌هاست و با این حساب، دریافتی کارگران حدود 750 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

عضو شورای عالی کار درباره پیشنهاد کارگران گفت: پیشنهاد اولیه ما بیشتر از این ارقام بوده، اما بعد از ساعت‌ها چانه زنی، در آخرین جلسه، پیشنهاد گروه کارگری بر افزایش یک میلیون و 955 هزار تومانی درآمد کارگران متمرکز شد.

البته این پیشنهاد نیز معطوف به میزان افزایش روی پایه مزد و دیگر آیتم هاست. ما خواستار این هستیم که حداقل 800 هزار و خرده‌ای تومان به پایه مزد افزوده شود و باقی روی مزایای مزدی قرار بگیرد. وی با اشاره به این که اختلاف اصلی بر سر میزان افزایش «سایر سطوح مزدی» است گفت: کارفرمایان می‌گویند سایر سطوح، 5 درصد به اضافه یک عدد ثابت افزایش یابد و نظر گروه دولتی بر افزایش 20 درصدی سایر سطوح به اضافه یک عدد ثابت است، اما گروه کارگری معتقدند همه سطوح باید یکسان افزایش یابد.

خدایی با تأکید بر این که با افزایش 34 درصدی،افزایش هزینه‌های زندگی در طول سال جبران نمی‌شود، گفت: برای جبران قدرت خرید از دست رفته، مزد باید یک میلیون و 955 هزار تومان یعنی به اندازه تفاضل دو سبد معیشت متوالی افزایش یابد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق