خدمت به مردم اولویت اول داوطلبان شوراهای شهر آذربایجان‌غربی


خدمت به مردم اولویت اول داوطلبان شوراهای شهر آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- داوطلبان انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر در آذربایجان‌غربی در حالی پا در کوران رقابت های این دوره از انتخابات می گذارند که در کنار توسعه و ضرورت های مدیریت شهری، خدمت به مردم در نقاط مختلف به ویژه طبقات پایین و ضعیف جامعه از اولویت های نخست این داوطلبان به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، ثبت نام از داوطلبان شوراهای اسلامی شهر نظیر سراسر کشور از ۲۰ اسفندماه جاری آغاز شده و روز به روز تعداد زیادی از داوطلبان از راه های مختلف استفاده کرده و به عنوان نامزد انتخابات ششم شوراها در شهرهای مختلف آذربایجان غربی ثبت نام می کنند.

این داوطلبان که برای حضور بین سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ در شوراهای اسلامی شهر، خود را مستحق رای مردم می دانند، با توجه به ویژگی های شوراهای اسلامی شهر در این انتخابات حضور یافته اند و اولویت هایی نیز برای خود برگزیده اند.

این اولویت ها، هرچند طی دوره های مختلف مشابه بوده ولی همواره دغدغه های داوطلبان را نشان داده است که با چه منظوری برای حضور در جمع اعضای پارلمان شهری حاضر می شوند.

دغدغه هایی نظیر توسعه عمران شهری، ارتقای شاخص های خدمات شهری، بهبود جایگاه هر شهر نسبت به شهرهای هم‌رده خود در کشور و نظایر آن مطرح بوده است.

نقطه اصلی دغدغه های داوطلبان در این دوره از مدیریت شهری، خدمت رسانی به شهروندان و شهر است که در گفته های بسیاری از نامزدهای این دوره می توان این خصیصه را دید.

یکی از این داوطلبان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقد خدمات دوره های گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: شورای اسلامی شهر وظایف متعددی دارند و به نظر من انتخاب شهردار، نظارت بر عملکرد شهرداری و شرکت در کمیسیون های تخصصی شورا از مهمترین وظایف اعضای شوراست.

او اضافه کرد: کمیسیون های تخصصی، بهترین جایگاه برای تصمیم گیری تخصصی در راستای توسعه شهر به شمار می روند و باید قدرت و قوت بیشتری پیدا کنند.

این داوطلب شورای اسلامی شهر ارومیه تاکید کرد: رها کردن وظایف شوراهای تخصصی، امری است که می تواند شورا را از جایگاه اصلی خود فاصله داده و خدمت رسانی به شهروندان را که اولویتی مهم برای مدیران و تصمیم گیران شهری است، با موانع زیادی روبرو کند.

یکی دیگر از نامزدهای انتخابات شورای شهر ارومیه، خدمت به مردم را اصلی ترین محوری دانست که باید داوطلبان آن را مورد توجه قرار دهند و گفت: این لازمه، در سال های اخیر مغفول مانده و بیشتر شوراها به سمتی رفته اند که شورای شهردار باشند.

وی اضافه کرد: اعضای شورای شهر باید، شورای تک تک نیازهای شهروندان در بدنه مدیریت شهری باشند و خود را خادمی برای همه شهروندان به ویژه در مناطق پایین شهر بدانند.

مدیرکل سابق فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخش تصمیم ساز و تصمیم گیرنده در حوزه های مدیریتی هستند و طیف گسترده ای از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی را مدیریت می کنند.

هوشنگ عطاپور با اشاره به اینکه شهرها و روستاها چه در گذشته و چه در دنیای مدرن، دارای روح و جان و پویایی است، ادامه داد: هویت شهری و روستایی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا کارکردهای اقتصادی و اجتماعی تعریف می‌کند.

وی، خدمت رسانی به همه شهروندان در همه نقاط شهر را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: مجموعه شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برای توسعه فرهنگی و عمرانی شهر باید از ظرفیت جوانان استفاده کنند و به جوانان و ظرفیت‌های فکری و ابداعی آنان توجه کرده و از تولیدات جوانان کار آفرین استفاد کنند.

عطاپور افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا با استفاده از ظرفیت های موجود می‌توانند در طرح‌های توسعه شهری و روستایی برای هزاران نفر از جوانان اشتغال پایدار ایجاد کنند اما این مهم در سایه مصرف تولیدات داخلی و حمایت از جوانان کارآفرین محقق می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که به عنوان نامزد شوراهای شهر و روستا وارد عرصه انتخابات شده‌اند، باید به مسووولیت مهم این شوراها واقف باشند و خدمت به مردم را در اولویت نخست خود قرار دهند.

به گزارش ایرنا انتخابات به عنوان مهم‌ترین عرصه برای حضور مردم در صحنه تصمیم گیری و تعیین سرنوشت خویش و میزان، رای مردم است اما انتخاب اصلح امری اجتناب ناپذیر در این عرصه به شمار می‌رود و این انتخاب، اهمیتی معادل تعیین آینده یک نظام و مملکت را دارد.

در واقع مردم صاحب اختیار هستند تا با اراده و آگاهی خویش و با تشخیص مصالح خود، مسئولان شهری جامعه را تعیین کرده و امورشان را اداره کنند.

تاکنون پنج دوره از انتخابات شوراهاب اسلامی شهر و روستا با انتخابات که در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۸۱، ۱۳۸۵، ۱۳۹۲و ١٣٩۶ برگزار شده، تشکیل شده است؛ شوراهایی که عمر قانونی آنها /به استثنای شورای سوم که با مصوبه مجلس در پی ادغام انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری به هفت سال رسید/، چهار سال است.

در سال ١۴٠٠ ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی برگزار می‌شود که ٢٣ سال از عمر این پارلمان شهری در کشور می‌گذرد.

در اصل ۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۵۸) به لزوم وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا و در اصل ۱۰۰ نیز به برگزاری انتخابات برای تشکیل آنها اشاره شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !