برای موفقیت باید سقوط کنید!


برای موفقیت باید سقوط کنید!

یک کارآفرین موفق با تأکید بر اینکه باید به معنای موفقیت و کارآفرینی توجه کنیم، گفت: هافمن یک کارآفرین موفق است که می‌گوید کارآفرینی مانند آن است که خود را از ارتفاع به پایین پرتاب کنید و حین سقوط برای خود هواپیما بسازید.

علیرضا پورقناد در وبینار «دیدار» که به همت جهاددانشگاهی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۲ برای راه‌اندازی شرکت زرین ریزسامانه‌های الکتریکی اقدام و تولید «منبع جریان دقیق» را به‌عنوان محصول نخست در دستور کار قرار دادیم، طی چهار سال گذشته هشت نسخه از آن را ارائه کرده و محصول خود را ارتقا دادیم که بازخورد خوبی از بازار دریافت کردیم و به تولید انبوه رسیدیم و در حال حاضر محصولات خود را به فرانسه نیز صادر می‌کنیم.

وی در خصوص قیمت «منبع جریان دقیق» عنوان کرد: قیمت محصول خارجی ۳۰۰ یورو بود در حالی که نمونه محصول ما در سال ۹۲ یک میلیون تومان و در حال حاضر پنج میلیون تومان قیمت دارد.

جداسازی تیم فنی و تیم فروش

وی ادامه داد: تفکیک تیم فروش از تیم فنی از دلایل موفقیت ما بود و باعث شد یک محصول فنی با کیفیت تولید کنیم و تا به امروز برگشت محصول از ایران و فرانسه نداشتیم که یکی از دلایل آن، کار تیمی است، همچنین مشاوره با متخصصین بازار، کوچک نمودن طرح، بازار هدف مشخص و جداسازی از دیگر دلایل موفقیت این تیم دانش بنیان بوده است.

مدیرعامل شرکت زرین ریزسامانه‌های الکتریکی با اعلام اینکه دستگاه «آزمون گرید انرژی تولیدی» دومین محصول این شرکت است، اضافه کرد: این دستگاه آزمونی برای معیار مصرف انواع لوازم خانگی است که هزینه حدود ۱۰۰ میلیون تومان دارد و برای اولین بار در کشور ساخته شده است.

وی در خصوص تولید این محصول خاطرنشان کرد: پس از ساخت نمونه اولیه مشاهده کردیم که می‌توانیم این محصول را تولید کنیم پس از آن ما را به کمیته ملی تدوین استاندارد ماشین ظرفشویی دعوت کردند و در نهایت آزمایش ماشین‌های ظرفشویی توسط دستگاه ما را پذیرفتند.

پورقناد یادآور شد: وقتی لوازم خانگی را با دستگاه ما سنجش کردند نتایج دقیقی به همراه داشت و در حال حاضر ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی با دستگاه ساخته شده سنجش می‌شوند میزان برق، آب ورودی گرم و سرد، دور موتور و سایر شاخصه‌ها با این دستگاه مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی گفت: برای تولید محصول دوم هشت ماه به‌صورت شبانه‌روزی تلاش کردیم اما نسبت به محصولات اول خروجی و بازار کمتری داشته است و آن را محصول شکست خورده می‌دانیم اما قرار نیست آن را از سبد شرکت خارج کنیم ولی دیگر تیم فنی روی آن سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تشریح کرد: از دیگر محصولات این شرکت می‌توانیم به PH متر اشاره کنیم که در تمامی آزمایشگاه‌ها، گلخانه‌ها و صنایع کاربرد دارد، وقتی این محصول را تولید کردیم برخی از مشتریان طی تماس با ما اعلام کردند که نمونه‌های خارجی این محصول به کامپیوتر متصل می‌شود به همین منظور به این مسئله نیز توجه کردیم؛ این محصول را سال ۹۵ در نمایشگاه ایران برق عرضه و باز خورد خوبی دریافت کردیم. نمایشگاه یک فرصت بود و برای ما نیز فرصت‌های بسیاری را ایجاد کرد بنابراین دولت با فرصتی که ایجاد می‌کند می‌تواند موجب پیشرفت شرکت‌های استارتاپی شود.

وی با تأکید بر اینکه باید به معنای موفقیت و کارآفرینی توجه کنیم، عنوان کرد: هافمن یک کارآفرین موفق است که می‌گوید کارآفرینی مانند آن است که خود را از ارتفاع به پایین پرتاب کنید و حین سقوط برای خود هواپیما بسازید؛ هافمن با این دیدگاه در ۷۰ کسب و کار سرمایه‌گذاری کرده است.

از ابتدا کارآفرین نباشید

پورقناد افزود: اولین اشتباهی که کارآفرینان انجام می‌دهند این است که می‌خواهند از ابتدا کارآفرین باشند، بر اساس سخنان هافمن یک کارآفرین باید غیرممکن‌ها را انجام دهد و خود را به پایین پرتاب کند و اگر لحظه‌ای تعلل داشته باشد از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه تصمیمات غلط می‌تواند ناشی از توهمات و تصمیمات عجولانه باشد، گفت: یکی از علل شکست این است که بسیاری از افراد خود را نمی‌شناسند و مغرور می‌شوند و همین باعث می‌شود که در تولید محصولات بعدی به شکست برسند.

مدیرعامل شرکت زرین ریزسامانه‌های الکتریکی از دلایل شکست شرکت‌های دانش‌بنیان به عدم بررسی دقیق بازار، عدم تفکیک تیم فنی و تیم بازار، عدم شناخت درست از محیط و بازار محصول، عدم تطابق مذاکرات با محیط و توهم کارآفرینی و غرور اشاره کرد.

وی شناخت خود، شناخت محیط، تطبیق خود با ماهیت و محیط با خود فرد را از شاخصه‌های موفقیت برشمرد و عنوان کرد: موفقیت مانند کوه یخی می‌ماند و مردم تنها موفقیت را می‌بینند و مانند کوه یخ زیر آب را نمی‌بینند؛ فداکاری، ماندگاری، شکست و عادات خوب از جمله کارهایی است که منجر به موفقیت می‌شود و مردم آن‌ها را مشاهده نمی‌‎کنند.

پورقناد با بیان اینکه گاهی ایده‌های بین رشته‌ای ایده‌های ناب هستند، افزود: بر اساس سخن ادیسون نبوغ یک درصد ایده و ۹۹ درصد پشتکار است. خیلی از مواقع دانش آموزان و دانشجویان از نداشتن ایده ناراحت هستند که به آن‌ها می‌گویم باید به‌دنبال نیازها باشند و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنند.

وی با بیان اینکه بازار، نقدینگی و تیم فنی اضلاع مثلث موفقیت شرکت‌های دانش‌محور هستند، خاطرنشان کرد: از قدم‌های کارآفرینی می‌توان به تغییر طرز تفکر، هدف‌گذاری، پشتکار و تیم‌سازی اشاره کرد و یکی از نتایج تیم خوب، ایجاد طوفان فکری است چون در پی آن ایده‌ها ادغام شده و یک ایده خوب خارج می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در پایان یادآور شد: بر اساس سخن بزرگان هر جا که مشکل زیاد باشد فرصت‌های زیادی هم وجود دارد، فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در فرصت‌ها نیست به شرط اینکه نترسیم و نگران بحران‌ها نباشیم، همچنین جوانان نباید ناامید شوند همانطور که ممکن است امید، انسان را به توهم ببرد ناامیدی نیز می‌تواند موجب دلسردی شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...