اجرای «طرح شهید سلیمانی» آبی بر آتش کرونا +فیلم


اجرای «طرح شهید سلیمانی» آبی بر آتش کرونا +فیلم

ایران برخلاف بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی، توانست در اوج تحریم‌ها، دستاورد بزرگی در زمینه بیماری کرونا داشته باشد؛ یکی از دلایل موفقت ایران اجرای طرح مدیریت کرونا به نام طرح شهید سلیمانی است.

به گزارش مشرق، ویروس منحوس کرونا، تاکنون مرگ‌های زیادی در جهان رقم زده است؛ آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در صدر جدول کرونای جهان قرار دارد.

هند، برزیل، روسیه و سپس کشورهای اروپایی مانند انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز در ردیف‌های بعدی جدول مبتلایان کرونا قرار دارند. اگرچه کشورهای اروپایی و آمریکایی هزینه‌های بسیاری برای مقابله با کرونا صرف کردند اما کشور ما در اوج شرایط تحریمی، توانست به نحو مطلوب‌تری بیماری کرونا را مدیریت کند؛ به طوری که برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، هیچ بیماری پشت درب بیمارستان‌ها معطل نماند.

بیشتر بخوانید:

مشارکت ۳۲۰۰۰ بسیجی در طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا

در یازدهم آبان ماه سال جاری، پس از افزایش چشمگیر متوفیان کرونا، پیرو تأکید مقام معظم رهبری بر شناسایی به هنگام بیماری کرونا، وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین تفاهمنامه‌ای مبنی بر اجرای طرحی برای افزایش بیماریابی منعقد کردند.

این طرح که به نام سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، مزین شده است؛ ابتدا به صورت پایلوت و سپس در سراسر کشور از اوایل آذرماه سال جاری به اجرا درآمد؛ طرحی که به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، اجرای همزمان آن با اعمال محدودیت‌های کرونایی، باعث شد پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی مبنی بر وقوع روزانه مرگ‌های ۱۰۰۰ نفری در ایران، درست از آب درنیاید.

اگرچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از ۳۰۰ هزار بسیجی در بسیج ملی مقابله با کرونا مشارکت فعالی داشتند و به یاری وزارت بهداشت آمدند، اما اجرای طرح شهید سلیمانی، برگ زرین جدیدی در تاریخ مقابله با کرونا در جمهوری اسلامی ایران رقم زد.

کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر و کاهش ۳۰ درصدی بستری بیماران کرونایی طی یکماه، از اهداف کلان اجرای طرح آموزش، بیماریابی، مدیریت و جداسازی کرونا (طرح شهید سلیمانی) بود اما دستارودهایی بیش از آن‌چه مورد انتظار مقامات بهداشتی کشور بود، حاصل شد.

اجرای «طرح شهید سلیمانی» آبی بر آتش کرونا +فیلم

سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره دستاوردهای اجرای این طرح گفت: «با گذشت حدود ۴۰ روز از آغاز این طرح با وجود اینکه هدف‌گذاری کرده بودیم که میزان مرگ و میر روزانه بیماران ۱۰ درصد و میزان بستری بیماران ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. با افتخار می‌گوییم که خدا به این حرکت، برکت داد و امروز شاهد کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ و میر بیماران و همچنین کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی بستری بیماران هستیم.»

ویژگی طرح شهید سلیمانی "محله‌محور" بودن آن است؛ در این طرح که با همکاری و همبستگی وزارت بهداشت، سازمان بسیج مستضعفین، بسیج جامعه پزشکی، سپاه، هلال احمر و بسیاری از ارگان‌های دیگر اجرا می‌شود؛ سه تیم در قالب گروه‌های مراقبتی، نظارتی و حمایتی فعالیت دارند.

در تیم‌ مراقبتی، پزشکان، پرستاران و مراقبان سلامت به شناسایی و درمان بیماران مبتلا به کرونا و افراد در تماس با این بیماران می‌پردازند.

اجرای «طرح شهید سلیمانی» آبی بر آتش کرونا +فیلم

تیم حمایتی، وظیفه توزیع کمک‌های مؤمنانه مردم و سازمان‌ها را بین اقشار آسیب پذیر بر عهده دارد؛ بسیجیان در این تیم نسبت به خرید وسایل و مایحتاج مورد نیاز برای بیماران مبتلا به کرونا اقدام می‌کنند.

اجرای «طرح شهید سلیمانی» آبی بر آتش کرونا +فیلماجرای «طرح شهید سلیمانی» آبی بر آتش کرونا +فیلم

تیم‌های نظارتی نیز برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای تهیه و توزیع مواد غذایی، اصناف و مراکز ارائه خدمات نظارت دارند تا میزان سرایت بیماری از این طریق، یه حداقل ممکن برسد.

اجرای «طرح شهید سلیمانی» آبی بر آتش کرونا +فیلم

سازمان اورژانس کشور که در این مدت، لحظه‌ای خدمت‌رسانی به بیماران به خصوص بیماران مبتلا به کرونا را متوقف نکرده است؛ همزمان با آغاز طرح شهید سیلمانی، قدم در مسیر جدیدی گذاشت و مسئولیت پشتیبانی طرح شهید سلیمانی به این سازمان محول شد.

در طرح شهید سلیمانی، افراد مبتلا به کرونا از طریق شبکه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت به مراکز مراقبت سلامت معرفی می‌شوند؛ هم اکنون بیش از ۱۴۰ هزار تخت در مهمانسراها، هتل‌ها و خوابگاه‌ها در کل کشور در قالب بیش از ۲۷۰۰ مرکز مراقبت سلامت در قرارگاه پشتیبانی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تدارک دیده شده است تا بیمارانی که امکان قرنطینه شدن در خانه را ندارند، به این مراکز منتقل شوند و تحت مراقبت قرار بگیرند، همچنین اگر بیماران نیاز به اقدامات درمانی داشته باشند توسط آمبولانس به بیمارستان انتقال داده می‌شوند.

همزمان با فرارسیدن نوروز، قرار است اجرای طرح شهید سلیمانی تشدید شود؛ با سازماندهی ۲۵۰ هزار بسیجی در قالب تیم‌های حمایتی، نظارتی و مراقبتی و تیم‌های مشترک با وزارت بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور و همین طور سازماندهی اقشار بسیج برای نقش آفرینی در آموزش و فرهنگ سازی، بیماریابی و تمرکز بر قطع زنجیره ویروس در محیط‌های اجتماعی، قشری و صنفی، مرحله جدیدی از طرح مدیریت کرونا در ایام نوروز، آغاز خواهد شد تا زنجیره انتقال ویروس کرونا شکسته شود.

ویدئوی زیر را ببینید:

دانلود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس