چهارمین دوره از مسابقات ملی دادگاه مجازی برگزار شد


چهارمین دوره از مسابقات ملی دادگاه مجازی برگزار شد

مرحله پایانی چهارمین دوره از مسابقات ملی دادگاه مجازی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، محمدرضا معتمدیان، استاندار خراسان رضوی و غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و دیگر مسئولان، اساتید و دانشجویان رشته حقوق در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد به همت انجمن علمی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

مرحله اول و دوم این مسابقات به صورت مجازی برگزار شد و در مرحله پایانی دو تیم از دانشگاه فردوسی مشهد و دو تیم از دانشگاه علمی-کاربردی دادگستری درخصوص پرونده‌ای واقعی با عنوان «قتل در چهارشنبه‌سوری» با هم رقابت کردند و از تیم برنده تقدیر به عمل آمد.

امیرحسین جوانبخت، بازپرس ویژه جرایم اقتصادی، صادق صفری، دادیار اظهارنظر و قاضی اجرای حکم و کاظم میرزایی، قاضی ویژه قتل، داوران این مرحله از مسابقات بودند که در پایان رای به تیم وکلای متهم از دانشگاه علمی-کاربردی قوه قضائیه به عنوان تیم برنده و همچنین جایزه بهترین اجرا به آرمین قیاسی، وکیل مدافع اولیاء دم داده شد.

حمیدرضا طاهری، معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم اظهار کرد: حضور حجت‌الاسلام منتظری نشان از علاقه و رویکرد علمی و آکادمیکی است که در قوه قضایی در حال حاضر حاکم است. با این رویکرد، قوه قضائیه در حال ایجاد یک اطمینان و امنیت خاطری در دل شهروندان است و به همین دلیل روز به روز سرمایه اجتماعی رو به پیشرفت می‌رود.

موتور محرک دانشگاه‌ها تنها با کمک انجمن‌های علمی محقق می‌شود

طاهری درخصوص اهمیت وجود انجمن‌های علمی گفت: در دانشگاه فردوسی حدود ۶۵ انجمن علمی وجود دارد و حدود ۷۰۰۰ دانشجو با عضویت در این انجمن‌ها روحیه همکاری و مشارکت را یاد می‌گیرند. یکی از این انجمن‌های فاخر و توانمند، انجمن علمی حقوق است. اعتقاد ما این است، اگر بخواهیم موتور محرک دانشگاه‌ها را راه بیاندازیم و پیشرفت و ارتقایی را در مباحث علمی و پژوهشی به دست بیاوریم، این امر تنها با کمک انجمن‌های علمی محقق می‌شود.

وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد در سال‌های اخیر در جشنواره‌های حرکت خوب درخشیده، مقام‌های بالایی را در سطح کشور کسب و دراین خصوص برندسازی کرده است که هم‌اکنون می‌توانیم شاهد چنین برنامه‌ای باشیم.

در بخشی دیگر از این مراسم عبدالرضا جوان‌جعفری، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن بیان اینکه فعالیت‌های این دانشگاه در سه محور اساسی صورت می‌پذیرد، در خصوص اقدامات دانشکده حقوق توضیح داد: یکی از این محورها در دوره جدید، محور مسئولیت‌پذیری اجتماعی است؛ در این حوزه همزمان با راه‌اندازی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، کلینیک دانشکده نیز راه‌اندازی شد که در آن خدمات فنی، تخصصی و حرفه‌ای توسط اساتید مجرب و وکلای با سابقه به مردم، پرسنل دانشگاه و دانشجویان به صورت روزانه ارائه می‌شود.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های دانشکده در همین راستا، راه‌اندازی شورای حل اختلاف به دستور رئیس کل دادگستری و استقبال مسئولان دانشگاه است؛ این شورا در راستای داده‌های عدالت ترمیمی که ریشه در اندیشه‌های اصیل دینی و سنت‌های ملی ما دارد، شروع به کار کرده است و قرار است پاسخگوی حل معضلات بیش از ۱۰۰ هزار وابستگان دانشگاه‌ها در سطح مشهد باشد و بتواند باری از روی دوش دادگستری بردارد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ماموریت‌های سنگین دانشگاه، جذب دانشجویان خارجی است، بیان کرد: در حال حاضر، حدود ۵۰۰ دانشجوی خارجی در مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد در حال تدریس هستند و ما این را به مثابه مسئولیت اجتماعی ملی و منطقه‌ای می‌دانیم؛ زیرا همه این دانشجویان یا مسئولیت‌هایی در کشور خود دارند یا بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل، در پست‌های مختلف اجرایی، قضایی و سیاسی به کار گرفته می‌شوند که ما این را برای خود یک ماموریت جدی به عنوان دیپلماسی علمی، حقوقی و قضائی تلقی می‌کنیم.

به گفته جوان‌جعفری، در حوزه پژوهشی، صدها مقاله و کتاب توسط محصلان دانشکده حقوق و علوم سیاسی به انتشار رسیده است و بعضی از آن‌ها جوایزی را در سطح ملی به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی با بیان این نکته که محصلان دانشکده حقوق توجه زیادی به مشکلات جامعه دارند، تصریح کرد: اخیرا حدود ۴۰ درصد از پژوهش‌های دانشجویان مقطع ارشد و دکتری با محوریت مسائل و معضلات حقوقی و به خصوص مسائل جرم و جنایت صورت گرفته است و نتایج خوبی به دست آمده که قابل استفاده در نهادهای مربوطه است.

وی تاکید کرد: این افراد تنها به مسئله محوری و تقاضا محوری اکتفا نکرده‌اند، بلکه اخیرا تلاش شده در حوزه عمل و کاربست یافته‌ها نیز فعالیت داشته باشند؛ به طور مثال ما با کمک همکاران کتابی را با عنوان «راه‌های عملی پیشگیری از وقوع جرم» ترجمه کردیم که قوه قضائیه چاپ آن را بر عهده گرفت. محتوای این کتاب بومی‌سازی شد و به عنوان نمونه در یکی از محلات مشهد با حمایت‌های ویژه رئیس دادگستری استان، این یافته‌ها به کار بسته شد.

جوان‌جعفری در این خصوص ادامه داد: در محله باهنر و در همسایگی دانشگاه فردوسی مشهد، زمینه‌ برای جذب انواع مشکلات اخلاقی و خدمات غیرقانونی فراهم بود، با همکاری دادگستری و اهالی محل شورایی تشکیل داده شد و طی جلسات هفتگی و مستمر و با کمک نیروی پلیس و سایر نهادها، تمام داده‌های این کتاب مورد استفاده قرار گرفت و در مدتی نه چندان طولانی، فضای غیرقابل تحمل این محل، به فضایی آرام و دور از فساد تبدیل شد.

به گفته رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، خلوت کردن درخت‌ها، نور بیشتر، ایجاد علائم هشداردهنده و دوربین‌ها، حضور بیشتر پلیس و... از داده‌های به کار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ما مجموعه توانمندی از جرم‌شناسان، متخصصان جامعه شناسی جنایی و کیفری، حقوق کیفری و... را در اختیار داریم و در کنار این متخصصان، مجموعه توانمندی از جوانان این کشور به این دانشگاه پیوسته‌اند که می‌توانند با آمادگی به کار پژوهشی و تحقیق در حوزه معضلات و آسیب‌های اجتماعی بپردازند. با اعلام این آمادگی، امیدوارم یکی از فواید برگزاری این چنین مراسمی، ایجاد ارتباطات بیشتر با نهادهای حقوقی و قضائی باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر