شاخص آلودگی هوای خراسان جنوبی در وضعیت ناسالم قرار گرفت


شاخص آلودگی هوای خراسان جنوبی در وضعیت ناسالم قرار گرفت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: شاخص آلودگی هوای خراسان جنوبی منتهی به ساعت 11 امروز در وضعیت ناسالم برای گروه حساس قرار گرفت و در برخی مناطق بسیار ناسالم و خطرناک است.

حسن اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان ساعت ۱۱ هر روز داده‌ها را آنالیز و شرایط را اعلام می‌کنند.

وی بیان کرد: بر این اساس ایستگاه شاخص آلودگی هوای شماره یک واقع در اداره کل حفاظت محیط زیست (شهر بیرجند) شاخص روزانه منتهی به ساعت ۱۱ امروز ناسالم برای گروه حساس، ایستگاه شماره دو در میدان شهدای منا (بیرجند) شاخص بسیار ناسالم، ایستکاه شماره سوم در سرایان ناسالم و ایستگاه چهارم در نهبندان نیز بسیار خطرناک گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: شاخص آلودگی هوا تا ساعت ۱۱ روز گذشته شرایط استان را سالم و قابل قبول نشان داد اما امروز صبح ذرات معلق به صورت لحظه‌ای تا ۱۰ برابر استاندارد بالا رفت و وضعیت در شرایط ناسالم و خطرناک قرار گرفت.

وی اظهار داشت: براساس اعلام سازمان هواشناسی پیش بینی می‌شود این توده گرد و غبار و توفان تا پایان امشب یا صبح فردا از استان عبور کند.

اکبری افزود: ورود سامانه گرد و غبار و آلودگی هوا عموما داخلی است و بیشتر استان‌های کشور را درگیر کرده اما در برخی استان‌ها با ریزش باران تا حدودی از شدت آن کاسته شده است.

وی تصریح کرد: کانون‌های فرسایش بادی زیادی در استان و کشور داریم لذا خشکسال‌های پی در پی، بارندگی کم و رطوبت پایین زمین و کاهش پوشش گیاهی پدیده گرد و غبار را در پی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون ۴۵ روز در استان شرایط هوا ناسالم بود اما در برخی شهرستان‌ها مانند سرایان و زیرکوه سال اول است که ایستگاه سنجش راه‌اندازی شده است.

وی گفت: اثر اینکه سال زراعی جاری (از ابتدای مهر) بارندگی‌ها کاهش یافت سال آینده مشخص خواهد شد و بدون شک با روزهای ناسالم و گرد و غبار بیشتری مواجه خواهیم بود.

اکبری افزود: کاهش روزهای ناسالم امسال به دلیل بارندگی‌های خوبی بود که سال ۹۸ در استان داشتیم و اگر در باقیمانده سال زراعی جاری (تا پایان شهریور ۱۴۰۰) همچنان کمبود بارندگی داشته باشیم وضعیت بدی برای سال آینده ‌قابل پیش بینی است.

وزش باد شدید که دیروز در خراسان جنوبی آغاز شد، از بامداد امروز (شنبه) شدت گرفت و باعث خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی در اغلب مناطق این استان شد.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هفته گذشته با صدور هشدار سطح نارنجی (آمادگی) اعلام کرد: با نفوذ توده هوای ناپایدار از پنجشنبه شب، طی روزهای جمعه و شنبه وزش باد شدید تا خیلی شدید سبب خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی در استان می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان