راهنمای کامل نوبت دهی تعویض پلاک و شرایط تعویض پلاک


راهنمای کامل نوبت دهی تعویض پلاک و شرایط تعویض پلاک؛ شلوغی و ازدحام مراکز تعویض پلاک به خصوص در دوران شیوع کرونا از جمله چالش‌هایی بوده است که حالا قرار است از طریق فعال سازی یک سیستم نوبت دهی آنلاین برای مراکز تعویض پلاک، اندکی تسهیل شود.

راهنمای کامل نوبت دهی تعویض پلاک و شرایط تعویض پلاک
فرادید| در حال حال حاضر نوبت دهی تعویض پلاک پس از شیوع کرونا در کشور و برای مقابله با گسترش آن توسط پلیس راهور اجرایی شده است.

شلوغی و ازدحام مراکز تعویض پلاک به خصوص در دوران شیوع کرونا از جمله چالش‌هایی بوده است که حالا قرار است از طریق فعال سازی یک سیستم نوبت دهی آنلاین برای مراکز تعویض پلاک، اندکی تسهیل شود.

راهنمای نوبت دهی اینترنتی مراکز تعویض پلاک

۱- ابتدا وارد سایت نوبت دهی پلیس راهور ناجا به آدرس nobatdehi.epolice.ir می‌شوید.
راهنمای کامل نوبت دهی تعویض پلاک و شرایط تعویض پلاک
۲- استان، شهر و نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب می‌کنید و روی دکمه جست و جو کلیک می‌کنید تا مطابق تصویر زیر مراکز تعویض پلاکه نوبت دهی اینترنتی و غیرحضوری تعویض پلاک دارند را مشاهده کنید.
راهنمای کامل نوبت دهی تعویض پلاک و شرایط تعویض پلاک
۳- سپس تقویم کاری و نوبت‌های خالی مرکز تعویض پلاک انتخابی را مشاهده کرده و بنا بر امکان خود روز معین را انتخاب می‌کنید:
راهنمای کامل نوبت دهی تعویض پلاک و شرایط تعویض پلاک
۴- در مرحله بعدی ساعت مورد نظر خود را برای حضور در تاریخ مشخص کرده انتخاب می‌کنید.

۵- در مرحله آخر نیز اگر قبلا دراین سایت ثبت نام کرده اید با یوزر و پسورد خود وارد می‌شوید.

۶- در صورتی که نام کاربری و رمز عبور ندارید در ادامه ثبت نام را انجام می‌دهید و نوبت دهی اینترنتی مرکز تعویض پلاک تمام می‌شود.

در حال حاضر برای هر متقاضی امکان رزرو فقط یک نوبت در مراکز تعویض پلاک وجود دارد. جهت ارایه خدمت به سایر مراجعین، از رزرو نوبت تکراری خودداری فرمایید.

حداقل ۱۰ دقیقه قبل از زمان رزرو شده در مرکز تعویض پلاک حضور یابید. با توجه به زمانبندی انجام شده جهت خدمت رسانی بهتر به سایر مراجعین به مراکز تعویض پلاک، در صورت عدم مراجعه به مرکز تعویض پلاک مربوطه در روز و ساعت مقرر، نوبت شما به صورت خودکار توسط سامانه باطل می‌شود.

کلیه اطلاعات ثبت شده در سامانه، در هنگام ورود به مرکز تعویض پلاک کنترل می‌گردد و فقط به دارنده کد ملی یا وکیل قانونی و خودرو با شماره پلاک ثبت شده در نوبت، اجازه ورود داده می‌شود.

برای متقاضیانی که رزرو نوبت انجام دهند، اما در زمان مقرر به مرکز تعویض تعویض پلاک مراجعه ننمایند محدودیت‌هایی در رزرو نوبت‌های آتی ایجاد خواهد شد. بنابراین، در صورت انصراف از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت مراکز و امکان ارائه خدمات به سایر متقاضیان، بلافاصله نوبت خود را ابطال و لغو نمایید.

شرایط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال خودرو

قبل از رزرو نوبت از تکمیل بودن مدارک مورد نیاز خصوصاً مدرک احراز محل سکونت اطمینان حاصل نمایید:

الف) حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آن‌ها (وکیل) به همراه وسیله نقلیه

ب) اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

ج) اصل سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه

تذکر: در صورت مفقود شدن سند مالکیت درج یک نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیر النتشار مبنی بر مفقودیت سند و سپری شدن ۱۰ روز از تاریخ درج آگهی.

د) گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه

ت) بیمه شخص ثالث

ز) معاینه فنی معتبر (خودرو‌هایی که ۴ سال از سال ساخت آن‌ها سپری شده باشد)

ر) مدرک احراز محل سکونت خریدار شامل: سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر بنام خریدار، همسر، پدر یا مادر و...
تذکر: در صورت عدم احراز محل سکونت خریدار، ارائه مدرک تکمیلی شامل: دفترچه تأمین اجتماعی، معرفی نامه از کارگزینی محل خدمت با درج آدرس منزل برای کارکنان دولتی، معرفی نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل

نکات مهم در هنگام دریافت نوبت دهی تعویض پلاک:

در هنگام مراجعه مطمئن شوید که مدارک مورد نظر را به همراه دارید. در حال حاضر برای هر متقاضی امکان رزرو فقط یک نوبت در مراکز تعویض پلاک وجود دارد. جهت ارایه خدمت به سایر مراجعین، از رزرو نوبت تکراری خودداری فرمایید. حداقل 10 دقیقه قبل از زمان رزرو شده در مرکز تعویض پلاک حضور یابید. با توجه به زمانبندی انجام شده جهت خدمت رسانی بهتر به سایر مراجعین به مراکز تعویض پلاک ، در صورت عدم مراجعه به مرکز تعویض پلاک مربوطه در روز و ساعت مقرر ، نوبت شما به صورت خودکار توسط سامانه باطل می شود. کلیه اطلاعات ثبت شده در سامانه ، در هنگام ورود به مرکز تعویض پلاک کنترل می گردد و فقط به دارنده کد ملی یا وکیل قانونی و خودرو با شماره پلاک ثبت شده در نوبت، اجازه ورود داده می شود. برای متقاضیانی که رزرو نوبت انجام دهند اما در زمان مقرر به مرکز تعویض تعویض پلاک مراجعه ننمایند محدودیتهایی در رزرو نوبت های آتی ایجاد خواهد شد. بنابراین،در صورت انصراف از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت مراکز و امکان ارائه خدمات به سایر متقاضیان، بلافاصله نوبت خود را ابطال و لغو نمایید.

مراحل تعویض پلاک خودرو پس از دریافت نوبت تعویض پلاک

دریافت قبض: وقتی وارد پارکینگ می‌شوید یک برگه کاغذ به شما داده می‌شود که باید آن را تا انتها نگه دارید. از روی آن می‌توانید شماره نوبت و همچنین باجه‌ای را که باید به آن مراجعه‌ کنید بخوانید. همچنین موقع خارج شدن این برگه را باید به متصدی نشان دهید تا بتوانید از مرکز تعویض پلاک خودرو خارج شوید. مراجعه به باجه: براساس همان برگه‌ای که ابتدای ورودی به شما داده شد، در صف نوبت قرار می گیرید. هنگام رسیدن نوبت باید پشت باجه با مدارک حاضر شوید و مدارکتان را ارائه کنید. دریافت فرم بازدید فنی: به ازای مدارکی نشان داده‌اید باید یک فرم بازدید فنی برای بررسی خودرو به شما داده شود. تایید اصالت خودرو: باید خودرو را برای بازدید فنی به کارشناس مرکز نشان دهید. او بعد از بررسی خودرو، اصالت آن را تایید و فرم را پر می کند. ارائه گواهی مفاصا حساب: اگر جریمه‌های خودرو را پرداخت نکرده باشد باید یک گواهی مفاصا حساب ارائه کنید. واریز هزینه‌های پست، هوشمند سازی و … در دستگاه کارتخوان باجه دریافت تاییدیه نقل و انتقال سند: با مراجعه دوباره به غرفه یک تاییدیه بابت نقل و انتقال سند مالکیت خودرو دریافت ‌کنید. مراجعه به محل فک پلاک خودرو تحویل پلاک قدیمی به انبار و گرفتن پلاک جدید نصب پلاک در محل نصب ارائه قبض و خروج از مرکز واریز یک هزینه ۵۰ هزار تومانی به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۳۰۰۲ به نام خزانه داری کل نزد بانک مرکزی برای پرداخت هزینه نقل و انتقال خودرو

نکته: همه هزینه های لازم با کارتخوان پرداخت می شود. پس بهتر است به جای پول نقد با خود کارت داشته باشید.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو

مدارک هویتی مانند اصل شناسنامه فروشنده و خریدار و کارت ملی آنها سند مالکیت خودرو (یا آگهی مفقود شدن سند مالکیت خودرو در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار) اصل کارت شناسایی خودرو ( گرفتن تعهد از مالک یا نماینده او در صورت گم شدن کارت) مدارک محل سکونت

نکته:

در صورتی که سند مالکیت خودرو را گم کرده‌اید، باید پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک ، یک بار خبر مفقود شدن آن را در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کنید. اگر کارت ماشین مفقود شده، باید از مالک یا نماینده قانونی او تعهد گرفته شود. تلاشی برای اینکه پلاک فرد یا زوج داشته باشید نکنید. شماره پلاک کاملا اتفاقی و از اراده شما خارج است. علاوه بر این دیگر طرح ترافیک مبتنی بر روزهای زوج و فرد و پلاک خودرو اجرا نمی شود و داشتن پلاک زوج و فرد مزیتی برای مالک محسوب نمی شود. درصورتی که خودرو وارداتی است باید مدارک دیگری به متصدی غرفه ارائه دهید. چند روز پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک خودرو باید خلافی آن را بپردازید و صفر کنید. اگر خلافی خودرو را همان روز تعویض پلاک بپردازید ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. البته باید بدانید که در مراکز تعویض پلاک دستگاه‌های کارت خوان وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها خلافی خود را پرداخت کرده و مفاصا حساب خود را به متصدیان مرکز تعویض پلاک ارائه کنید. عوارض شهری و مالیات خودروهای کاری باید در این مراکز تعویض پلاک خودرو پرداخت شود اما خودروهای شخصی باید این کار را در دفترخانه‌ها انجام دهند. هزینه نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است. اگر به جای مالک، وکیل او حاضر می‌شود باید علاوه بر شناسنامه و کارت ملی، وکالتنامه معتبری هم به همراه داشته باشد. تعویض پلاک نیازی به ارائه مفاصا حساب عوارض شهرداری ندارد. تسویه عوارض شهرداری هم در دفاتر اسناد رسمی و هنگام انتقال سند انجام می‌شود. اگر خلافی خودرو را قبل از تعویض پلاک پرداخت نکرده‌ باشید، از طریق دستگاه‌های کارتخوان موجود در این مراکز پرداخت کنید و فیش آن را به متصدیان نشان دهید.

مدارک احراز سکونت

ارائه سند استیجاری یا ملکی به نام مالک خودرو، همسر و یا والدین او در صورت نداشتن سند مسکونی، ارائه جواز کسب به نام خریدار خودرو ارائه قبض برق یا گاز و یا تلفن مرتبط با ملکی که سند آن ارائه شده و یا مرتبط با ملکی که جواز آن ارائه شده است. ارائه معرفی‌نامه از اداره محل خدمت افرادی که در دولت و یا نیروهای مسلح کار می‌کنند، به همراه ذکر آدرس محل کار. تهیه و ارائه یک گواهی اشتغال به تحصیل فرزند یا فرزندان که آموزش و پرورش منطقه آن را تایید کرده باشد. دفترچه تامین اجتماعی مربوط به شهرستان محل گرفتن پلاک به همراه یک قبض (برق، آب یا گاز) که آدرس مربوط را تایید کند. متقاضی درصورت داشتن زمین‌های اوقافی یا روستایی می‌تواند فروشنامه منزل مسکونی خود را که شورای اسلامی محل تایید کرده باشد ارائه کند. تاییدیه با مهر شورای روستا یه شورای محل به نام متقاضی ارائه یک نامه رسمی از اداره عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی برای عشایر.

نکته: مدارک و کارت به آدرسی که به عنوان محل سکونت ارائه می دهید ارسال می شود. بنابراین از دادن آدرس اشتباه خودداری کنید.

در صورتی که آدرس منزل خود را بعدا تغییر دادید به پلیس +10 اطلاع دهید و سپس به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای کارت المثنی مشخصات خودرو

ارائه آگهی مفقود یا سرقت شدن سند مالکیت و گذشت بیش از ده روز از تاریخ نشر آن ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی مالک یا نماینده او سند مالکیت خودرو تهیه کردن مدارک احراز سکونت گواهی مفاصا حساب در صورت پرداخت نشدن جرایم معوقه حضور مالک یا نماینده قانونی او به همراه خودرو به همراه داشتن کارت بانکی برای پرداخت هزینه‌ها حضور مالک یا نماینده او به همراه خودرو
در آگهی این نکات قید شود:

در آگهی گم و یا سرقت کارت المثنی باید نکات زیر قید شود:
نام و نام خانوادگی مالک شماره پلاک و بخش محل واقعه خلاصه ادعای از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت تذکر نسبت به اینکه اگر فردی ادعایی نسبت به سند خودرو دارد او سند در اختیار اوست باید آن را تا 10 روز آینده تسلیم کند. در غیر این صورت اداره صدور کارت المثنی می تواند دستور صدور کارت را برای مالک صادر کند.

شرایط لازم برای صدور سند المثنی خودرو

زمانی که سند مالکیت خودرو یا همان برگ سبز از بین برود، گم شود یا که قابل استرداد نباشد باید یک فرم استشهادیه را پر کنید که سه نفر آن را امضا کرده باشند. یک نسخه از این فرم را به اداره ثبت ارائه خواهید کرد و بر اساس نسخه دیگر، آگهی سرقت یا گم شدن سند را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می کنید. اگر تا ده روز بعد اعتراضی نرسید، اداره ثبت سند المثنی را برایتان صادر خواهد کرد.

مدارک لازم برای صدور سند المثنی خودرو

آگهی مفقودی یا سرقت سند در یک روزنامه کثیرالانتشار برگه عدم خلافی خودرو بیمه نامه شخص ثالث حضور مالک یا نماینده او به همراه خودرو مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی

شرایط تعویض و شماره‌گذاری پلاک خودروی وارداتی

ارائه مدارک شناسایی هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه مالک ارائه پروانه، گواهینامه، مدلول سند گمرکی و یا سند فروش مزایده‌ای خودروی وارداتی بررسی وضعیت تبصره 13 خودروهای وارداتی احراز اصالت وسیله نقلیه از سوی کارشناس و مهر زدن کاردکس مفاصا حساب دیون دولتی پرداخت هزینه و ارائه فیش آن ارائه پلاک به مالک بر اساس محل سکونت او واریز ۱۰۰ هزار تومان هزینه بابت نقل و انتقال ماشین وارداتی به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۳۰۰۲ به نام خزانه داری کل نزد بانک مرکزی. احراز محل سکونت و اختصاص یافتن پلاک ماشین با توجه به آن

مدارک لازم برای اصلاح مشخصات خودرو

مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی مالک و یا نماینده او سند فروش کارخانه خودروی سازنده خودرویی که ساخت داخل باشد سند مالکیت خودرو کارت مشخصات خودرو گواهی مفاصا حساب، در صورت نپرداختن وجوه جرائم معوقه پرداخت هزینه و ارائه فیش آن به متصدی حضور مالک یا نماینده او به همراه خودرو مورد نظر

نکته: اگر مشخصات خودرو توسط کارکنان تعویض پلاک یا شماره‌گذاری اتفاق افتاده باشد، دیگر نیازی نیست که فرد مراجعه کننده وجهی پرداخت کند.

مدارک لازم برای فک رهن خودرو

زمانی می توانید یک سند را از رهن خودروساز در بیاورید که تمام اقساط آن را پرداخت کرده باشید. پس از این کار با مدارک زیر و پرداخت وجوه مورد نیاز به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

ارائه یک معرفی‌نامه از سازمان یا شرکتی که خودرو در رهن است. سند مالکیت خودرو که از سوی پلیس صادر شده است. کارت مشخصات خودرو مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) مالک مدارک احراز محل سکونت بیمه‌نامه شخص ثالث دریافت و ارائه یک گواهی مفاصا حساب در صورتی که جرایم معوقه خودرو پرداخت نشده است. ارائه برگه معاینه فنی برای خودروهای دولتی و شخصی که از عمر آنها چهار سال و بیشتر گذشته و خودروهای عمومی که از عمر آنها یک سال سپری شده است. ارائه فیش بانکی پرداختی زیر

وجوه مورد نیاز برای فک رهن خودرو

پرداخت هزینه پست کارت هوشمند از طریق دستگاه کارتخوان پرداخت 100 هزار تومان در بانک ملی به نام خزانه داری کل بابت نقل و انتقال خودرو در صورتی که پلاک به نام شرکت خودروساز باشد. درصورتی که پلاک خودرو به نام شخص مالک است و خودرو از شرکت ایران خودرو خریداری شده باید 40 تومان در بانک قوامین شعبه مرزداران به شماره حساب ۰۱۵۱۸۰۱۰۰۱۱۲۴۳۲ واریز کنید. در صورتی که پلاک به نام شخص و خودرو از شرکت های دیگری به جز ایران خودرو خریداری شده باید 55 هزار تومان در بانک قوامین شعبه مرزداران به شماره حساب ۰۱۵۱۸۰۱۰۰۱۱۲۴۳۲ واریز کنید.

شرایط گرفتن پلاک در صورت گم و یا سرقت شدن پلاک تک پلاک یا زوج پلاک خودرو

زمانی که پلاک خودرو مفقود یا دزدیده می شود باید بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع داد. چرا که امکان دارد از پلاک خودروی شما سواستفاده شود و به گردن شما بیفتد.

تشکیل پرونده در کلانتری ظرف 48 ساعت در صورتی که پلاک خودرو مورد سرقت واقع شده است. به همراه داشتن مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی مالک یا نماینده و وکیل او به همراه وکالتنامه سند مالکیت خودرو کارت مشخصات خودرو ارائه گواهی مفاصا حساب در صورتی که جرائم معوقه خودرو پرداخت نشده است. مدارک محل سکونت پرداخت هزینه کارت هوشمند در دستگاه کارتخوان بر اساس تعرفه پرداخت هزینه تعویض پلاک و ارائه فیش آن حضور مالک یا نماینده او به همراه خودرو ارائه بیمه نامه شخص ثالث کارت معاینه فنی

مدارک و شرایط مورد نیاز برای تعویض پلاک ناخوانا یا مخدوش

مدارک شناسایی معتبر مثل کارت ملی و شناسنامه و یا وکالتنامه نماینده قانونی او ارائه برگ سبز خودرو صادر شده از سوی پلیس راهور ارائه کارت ماشین ارائه بیمه‌نامه‌ شخص ثالث برگه معاینه فنی (برای خودروهای شخصی و دولتی که بیشتر از چهار سال از تولید آنها گذشته، برای خودروهای عمومی بیشتر از یک سال از تولید آنها سپری شده است. واریز هزینه ساخت پلاک و ارائه فیش آن تهیه گواهی مفاصا حساب در صورتی که وجوه جرائم معوقه پرداخت هزینه‌های ساخت پلاک خودرو و هزینه نقل و انتقال پلاک حضور مالک یا نماینده او به همراه خودرو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش