فام اولین اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی توسط موسسه اعتباری ملل رونمایی شد


فام اولین اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی توسط موسسه اعتباری ملل رونمایی شد

رسانه کلیک – موسسه اعتباری ملل اپلکیشن «فام» را معرفی کرد که در آن قابلیت دسترس پذیری برای نابینایان را فراهم کرده است و به گفته مدیرعامل پروژه فام حتی در اپلیکیشن برای ناشنوایان رمز پویا ایجاد می‌شود. اپلکیشن پرداخت «فام» مبتنی برهوش مصنوعی است که مجهز به فرمان صوتی است که قابلیت پردازش گفتار […] نوشته فام اولین اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی توسط...

رسانه کلیک – موسسه اعتباری ملل اپلکیشن «فام» را معرفی کرد که در آن قابلیت دسترس پذیری برای نابینایان را فراهم کرده است و به گفته مدیرعامل پروژه فام حتی در اپلیکیشن برای ناشنوایان رمز پویا ایجاد می‌شود.

اپلکیشن پرداخت «فام» مبتنی برهوش مصنوعی است که مجهز به فرمان صوتی است که قابلیت پردازش گفتار طبیعی را دارد و این اپلکیشن قرار است به یک مگااپ تبدیل شود و انوع و اقسام خدمات را عرضه کند؛ اما در فاز اول این اپلیکشن خدماتی چون کارت به کارت، خرید شارژ، خرید بسته اینترنتی و موجودی و احراز هویت الکترونیکی سجام و بورس و امور بانکی ارائه می‌شود.

مهدی طالب، مدیرعامل پروژه فام در کنفرانس خبری معرفی اپلکیشن «فام» با بیان اینکه اپلیکشن «فام» قرار است به یک مگااپ تبدیل شود، گفت: «در این اپلکیشن قرار است کلیه نیازهای شخص از خدمات پرداختی تا بانکی و بورسی را دسته‌بندی کنیم. در خدمات پرداختی اهداف زیادی در آینده داریم. قصد داریم فروش اقساطی را در این اپلیکیشن قرار دهیم. صدور کارت هدیه، بلیت هواپیما و رزرو هتل و مدیریت چک‌های صیادی را به زودی به این اپلیکیشن اضافه خواهیم کرد.» به گفته طالب آنها قصد دارند «فام» را به یک اپلیکیشن بزرگ چهارگزینه‌ای تبدیل کنند تا افراد با توجه به نیازشان در حوزه‌های بیمه و بورس، پرداخت و اموربانکی، خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند و از اپلکیشن‌های متفرقه در این زمینه بی‌نیاز شوند.

او در ادامه درمورد سرویس‌های فعلی که «فام» ارائه می‌دهد، توضیحاتی ارائه داد: «مانند همه اپلیکیشن‌های پرداختی سرویس کارت به کارت فعلا از مبدا شش بانک را ارائه می‌دهیم. خرید شارژ، بسته اینترنت و موجودی را عرضه می‌کنیم. خدمات خودرویی در فام عرضه می‌شود که در این بخش استعلام بیمه نامه و معاینه فنی و جرایم رانندگی را کاربران می‌توانند استعلام بگیرند. دریافت شماره شبا هم از دیگر خدمات این اپلیکیشن است.»

او در ادامه اضافه کرد: «برای مشتریان موسسه مالی ملل رمز پویا آفلاین و بدون نیاز به اینترنت را در نظر گرفتیم. قسمت دیگر امکانات بورسی از ثبت‌نام سجام تا احراز هویت الکترونیکی و ثبت‌نام در موسسات معاملات بورسی کارگزاری ملل پویا را عرضه می‌کنیم. استعلامات ثبت احوال و خدمات پستی را در این اپلکیشن در نظر گرفتیم. مشاوره آنلاین پزشکی هم به تازگی به فام اضافه کردیم که کاربران می‌توانند از پزشکان وقت بگیرند و پزشکان هم مشاوره دهند.»

طالب در ادامه صحبت‌های خود درمورد احراز هویت بورسی نیز گفت که در این اپلیکیشن احراز هویت سجام را عرضه می‌کنند و طبق قوانینی که از سمت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام شده، پیش می‌روند.

او در توضیح تکمیلی گفت: «داخل اپلکیشن ثبت‌نام اولیه وجود دارد یعنی زمانی که پیامک را مخاطب دریافت می‌کند و پس از آن احراز هویت به صورت ارسال ویدئو یا ضبط صدا صورت می‌گیرد.» آنطور که طالب توضیح می‌دهد با توجه به قوانین جدیدی که ایجاد می‌شود، در تلاش هستند تا احراز هویت غیرحضوری افتتاح حساب را هم عرضه کنند.

طالب درمورد برنامه آینده پلتفرم «فام» بیان کرد: «مهترین اقدامی که هم‌اکنون انجام می‌دهیم، مدیریت چک‌های صیادی است. قسمت شعبه یاب هم به اپلیکیشن اضافه خواهد شد. صدور کارت هدیه در این اپلیکشن به صورت آنلاین راه‌اندازی می‌شود تا در منزل کارت هدیه را تحویل بگیرید.»

او ادامه داد: «خدمت بعدی قسمت فروش بیمه است که در سطح کشور ۲۴ساعته فروش بیمه را عرضه خواهیم کرد. به زودی با تغییر قوانین و شرایط کیف پول را به اپلکیشن اضافه خواهیم کرد. درخواست وجه هم در فام عرضه می‌کنیم. یعنی کاربر می‌تواند از شخص ثالث درخواست وجه کند و او می‌تواند پول انتقال دهد.»

به گفته طالب به دنبال فراهم کردن امکان فروش اقساطی یا اعتباری در حوزه بانکی هستند. رزرو هتل و هواپیما هم از جمله دیگر خدماتی است که به گفته طالب به اپلیکیشن فام اضافه می‌شود.

طالب تاکید می‌کند که دستیار صوتی در نسخه‌های بعدی هوشمندتر خواهد شد و تلاش تیم این است تا مشتری حس و تجربه خوبی از دریافت خدمات در اپلیکشن فام داشته باشد. او همچین بیان کرد: «همه اپلکیشن‌ها خدمت خرید شارژ را دارند؛ اما ما می‌خواهیم تجربه خوبی را به کاربران منتقل کنیم. به همین خاطر به عنوان مثال شارژ موبایل کاربر رو به پایان است، اپلیکشن پیامی به او می‌دهد و کاربر را به صفحه خرید شارژ فام هدایت می‌کند. در حوزه پرداخت قبض هم به صورت اتوماتیک به شخص پیامک می‌شود و او به صفحه درگاه پرداخت می‌رود.»

مجتبی باقری، مدیرعامل پیشگامان فن‌آوری هوداد در ادامه درمورد مزیت رقابتی این اپلیکیشن با دیگر اپلکیشن‌ها در این زمینه گفت: «در فرآیند طراحی محصول، استراتژی برای آینده محصول در نظر می‌گیریم. وقتی می‌گوییم اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی است یعنی قسمتی از امکانات هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده است که از دیدگاه ما امکان پردازش زبان طبیعی و قوی قسمتی از هوش مصنوعی است. بخش دیگر بحث استفاده از داده کاربران برای بهینه سازی تجربه مخاطب است.»

به گفته باقری در اپلیکیشن‌ فام هم‌اکنون روی بهینه‌سازی تجربه مشتری کار می‌کنند البته که از نظر قانونی دست آنها بسته است و باید در مسیری حرکت کنند که استاندارد‌های بانک مرکزی را هم در نظر بگیرند. او همچین بیان کرد: «یکی از مزیت‌های رقابتی استفاده از ابزار هوشمندسازی است. ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم پردازش هوشمند و پردازش مبتنی بر هوش مصنوعی را انجام دهیم. البته چند مزیت رقابتی دیگر هم داریم که نباید از آنها چشم پوشی کرد.»

او درمورد مزیت دیگر ادامه داد: «این روزها بحث سرمایه‌گذاری، به خصوص سرمایه‌گذاری هوشمند و بحث سرمایه‌گذاری خرد برای بسیاری از اقشار مردم دغدغه شده است. چون نگاه اپلیکشن «فام» نگاه پلتفرمی است به همین خاطر به نظرم چند ماه آینده خدمات جدیدی درمورد سرمایه‌گذاری خرد در این اپلیکشن خواهید دید.»

آنطور که باقری می‌گوید در اپلیکشن فام قرار است در آینده به نوعی نقدینگی مردم به سمت بازارهای صدور اوراق صندوق‌ها و بیمه‌های عمر جهت داده شود یعنی قصد دارند یک پرتفوی برای مخاطب تعریف کنند.

مرتضی بکا، رئیس هیات مدیره موسسه اعتباری ملل و مدیرعامل شرکت فام در این کنفرانس خبری با بیان اینکه در اپلکیشن «فام» خدمات مبتنی بر نیاز کاربران اولویت پیدا می‌کند،گفت: «در این اپلکیشن فرمان صوتی وجود دارد که با توجه به گویش‌ها و تقدم و تاخر کلمات در صحبت کاربر، تنظیم شده است. به عنوان مثال یک شارژ ۱۰ هزار تومن بخر با سوال یک شارژ ۱۰ هزار تومنی می‌خوام. هردو جمله را فرمان صوتی تشخیص می‌دهد چون هوش مصنوعی روی عبارت شارژ ۱۰ هزار تومانی عمل می‌کند.»

او ادامه داد: «هم‌اکنون فاز اول این اپلکیشن مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. براساس اولویت‌ کاربران منوهای برنامه برای کاربرهای مختلف چیدمان می‌شود و در گام بعدی براساس نوع نیازی که کاربران فام دارند، اگر خدماتی در فضای مجازی عرضه می‌شود و مطابق با خدمات موسسه اعتباری ملل باشد، طبق رفتارها و نوع شغل او و اطلاعاتی که در اختیار ما می‌گذارند، به آنها پیشنهاد می‌دهیم.»

او با بیان اینکه موسسه اعتباری ملل قصد انحصار ندارد، گفت: «ما هم‌اکنون برای عموم مردم کاری را انجام می‌دهیم و قصد انحصار نداریم. به همین خاطر از هر شرکت و ایده‌ای در چارچوب بانک مرکزی با آنها همکاری خواهیم کرد و جلساتی را برگزار می‌کنیم.»

باقری نیز با اشاره به اینکه نهادهای مالی مجوزدار وظیفه ندارند خودشان وارد همه کسب‌وکارها شوند، گفت: «نهادهای مالی وظیفه دارند بستر امنی برای همه کسب‌وکارهایی که علاقمند هستند از زیرساخت‌های نهاد مالی برای توسعه کسب وکارشان استفاده کنند، فراهم کنند.»

او از تمام کسب‌وکارها و شرکت‌ها دعوت کرد تا به توسعه فام کمک کنند چون فام می‌خواهد به یک پلتفرم تبدیل شود. با اینکه تاکنون بسیاری از قابلیت‌ها را خود تیم فام راه‌اندازی کرده؛ اما نیاز به همراهی اکوسیستم استارت‌آپی هم دارند سال ۱۴۰۰ پلتفرم فام به یک پلتفرم جامع تبدیل شود.

اپلیکیشنی دسترس‌پذیر برای نابینایان

اپلکیشن «فام» برای نابینایان نیز دسترس پذیر است. مهدی طالب در پاسخ به سوال پیوست درمورد اینکه این دسترس‌پذیری در این اپلکیشن به چه صورت انجام شده، گفت: «ما در اپلیکیشن امکانی را فراهم کردیم که کاربران نابینا هم از آن استفاده کنند. روی سیستم عامل اندروید قابلیتی برای نابینایان وجود دارد؛ اما اپلکیشن‌ها این بخش را پشتیبانی نمی‌کنند. ما این قابلیت را پشتیانی می‌کنیم و به فرمان صورتی اضافه کردیم. اگر کاربر در بخش تنظیمات گوشی آن قابلیت را فعال کند، در زمان استفاده از اپلیکشن، کاملا متوجه می‌شود که در کدام صفحه اپلکیشن قرار دارد.»

او با اشاره به اینکه «فام» تنها اپلیکیشنی است که رمز پویا برای نابینایان ایجاد می‌کند، افزود: «این مشکل بزرگی برای نابینایان است که نمی‌توانند از رمز پویا استفاده کنند. امکانی را فراهم کردیم تا رمز پویا در لحظه ایجاد می‌شود، عدد برای آنها خوانده می‌شود یا بتوانند از خدمات دیگر فام چون خرید شارژ بهره ببرند. به عنوان مثال می‌توانند با فرمان صوتی شارژ خریداری کند.»

طالب در ادامه اضافه کرد: «در جلساتی که با نابینایان داشتم متوجه شدیم که همه قسمت‌های صفحه موبایلشان به صورت لمسی است. با چهار انگشت از موبایل استفاده می‌کنند.آنها دقیقا می‌دانند که به چه صورت از درگاه پرداخت بهره ببرند؛ اما استفاده از رمز پویا برای آنها مشکلاتی به همراه داشت که هم‌اکنون با اپلکیشن فام می‌توان رمز دریافت کرد. رمز پویایی که در اپلکیشن ایجاد می‌شود را نیازی نیست حفظ کنند بلکه خوانده می‌شود و آنها می‌توانند از رمز استفاده کنند. حتی دکمه کپی هم وجود دارد و می‌توانند آن را بشوند و فشار دهند و رمز کپی می‌شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها