مسجدی که پاتوق دانشگاهیان است


 مسجدی که پاتوق دانشگاهیان است

مسجد النبی(ص) یکی از قطب‌های فرهنگی منطقه کوی دانشگاه تهران است که با برنامه‌های فرهنگی و حمایت مالی از دانشجویان از نیازمندان و ارائه مشاوره‌های اجتماعی توانسته حضور بسیاری از جوانان دانشگاهی را در این مسجد رونق ببخشد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدراسلام تاکنون بستری برای فعالیت های اجتماعی مردم و پایگاهی برای فعالیت های اجتماعی،سیاسی، اقتصادی، نظامی و حل و فصل مشکلات و منازعات مردم بوده است. در دوره معاصر نیز نقش و تاثیر مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین بعد از آن در دوران دفاع مقدس بی نظیر بوده است.

مسجد النبی(ص) در محله کوی دانشگاه تهران،خیابان کارگرشمالی یکی از مساجد فعال در این منطقه است،این مسجد از زمان تاسیس تاکنون در سال62 همواره پایگاهی برای انجام مناسبت های مذهبی، مناجات و ذکر اهل بیت(ع) بوده است.همچین با توجه به اینکه این مسجد در جوار تعدادی از دانشگاهها و نیز خوابگاه های دانشجویی دانشگاه تهران واقع شده است، به همین جهت همواره پاتوقی برای حضور جوانان محسوب می شده است و برنامه ریزی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای قشر جوان از برنامه های کارگزاران این مسجد بوده است.

 مسجدی که پاتوق دانشگاهیان است

امام جماعت مسجد النبی(ص) که چندین بار به عنوان امام جماعت نمونه و برگزیده معرفی شده، در طول سالها امامت جماعت این مسجد تلاش کرده است که مسجد را پناهگاه مردم و خصوصاً جوانان فارغ از تیپ و قیافه ظاهری کند.

حجت الاسلام«ابراهیم اکبری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره رویکردها و برنامه های مسجد النبی(ص) اظهار کرد: در صدراسلام مساجد،هم مکان تبلیغ دین و یادگیری احکام شرعی بودند وهم خانه بی پناهان، دانشگاه تشنگان علم، ما هم با الگو برداری از مساجد صدر اسلام سعی کردیم که مسجد النبی(ص) که قطب فرهنگی منطقه کوی دانشگاه است را مرکزی برای حضورجوانان نماییم و نیازهای آنها را از طریق مسجد تامین کنیم. به این معنا که در کنار اقامه نماز جماعت در مسجد، تلاش کنیم که تعلیم علوم قرآنی، احکام، تفسیر،مباحث اجتماعی و خانوادگی هم در مسجد مطرح و پیگیری شود.

یکی از رویکردهای مسجد النبی(ص) حمایت مالی از دانشجویان نیازمندی است که امکان تامین هزینه های تحصیل و اسکان در خوابگاه را نداشتند، بوده است، حجت الاسلام اکبری خاطرنشان کرد: با همکاری خیرین وهیئت امنای مساجد اقدام به پیگیری و حل مشکلات آنها نمودیم،علاوه بر آن اقدام به اشتغال زایی به دانشجویان و ارایه خدمات فرهنگی و هنری به آنها نمودیم.همچنین با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان تربیت بدنی در این مسجد حضور می یافتند، از این ظرفیت برای آموزش تخصصی ورزش برای نوجوانان وجوانان مسجد بهره بردیم.

تأسیس صندوق قرض الحسنه یکی از اقدامات مهم مسجد النبی(ص) بوده است که با تأمین اعتبار از طرف خیّرین محل راه اندازی شده و بسیاری از دانشجویان و خانواده ها مشکلاتشان از طریق وام های این صندوق برطرف شد، در کنار این صندوق قرض الحسنه خیریه ای ویژه خانواده‌های نیازمند در این مسجد تأسیس شده است ماهانه مبالغی میان نیازمندان توزیع می شود و در مناسبت‌های خاص مثل ماه مبارک رمضان، ولادت حضرت امیر(ع)، عید نیمه شعبان نیز برای خانواده های محروم تحت پوشش سبدهای معیشتی توزیع می گردد.

یکی از رویکردهای امام جماعت مسجدالنبی(ص) برقراری ارتباط دوستانه با جوانان و ارایه مشاوره به آنها بوده است، حجت الاسلام اکبری افزود: بسیاری از جوانان از مفید بودن دوره های مشاوره در مسجد ابراز رضایت کرده اند و این گونه اذعان نموده اند که خوشبختی دنیوی و اخروی، داشتن همسر خوب و فرزند صالح و بسیاری از موارد دیگر به برکت دین اسلام و حضور در همین مسجد است.

پس از شیوع بیماری کرونا اگر چه اقامه نمازجماعت درمساجد تعطیل شد، اما بسیاری ازمساجد رویکردشان در جهت مبارزه با بیماری کرونا سوق یافت، مسجد النبی(ص) هم ازهمان ابتدای این بحران، ضمن برگزاری جلسات آموزشی برای پیشگیری با رعایت پروتکل های بهداشتی در مسجد سعی در تهیه و توزیع اقلام بهداشتی میان مردم کرد. حجت الاسلام اکبری افزود: پس از شیوع این بیماری منحوس از پزشکان حاذق برای اطلاع رسانی پیرامون این بیماری استفاده کردیم و ویزیت بیماران مردم نیز در مسجد انجام شد.علاوه برآن در چندین مرحله اقدام به تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در میان مردم و مناطق حاشیه نشین نمودیم.

تمام تلاش امام جماعت مسجد النبی(ص) و کارگزاران مسجد براین اصل بوده است که مسجد مرکز و پایگاه ارایه خدمت به مردم باشد، به همین جهت در دو ماه اول بیماری کرونا، شکل خدمت دهی به مردم در این مسجد در جهت کمک های مومنانه و رزمایش مواسات برای بیماران کرونایی سوق یافت، درهمین راستا با تجهیزآشپزخانه مسجد اقدام به طبخ و توزیع غذا برای بیماران بستری در بیمارستانها به همت گروه جهادی کرد.

 مسجدی که پاتوق دانشگاهیان است

حجت الاسلام اکبری در این زمینه گفت: با مجهز کردن آشپزخانه مسجد گروههای جهادی برای تعدادی از بیمارستان های تهران همچون فیروزگر، لولاگر، بهارلو که بیماران کرونایی بستری بودند، روزانه 600 پرس غذا و میان وعده به مدت دوماه طبخ و توزیع کردند.

امام جماعت مسجد النبی(ص) تصریح کرد: توزیع بسته های بهداشتی و بسته های ارزاق در مناطق محروم از دیگر خدمات مسجد النبی(ص) پس از شیوع این بیماری بوده است، به طوری که در چندین مرحله به همت گروه جهادی مسجد برای 150 خانواده محروم و نیازمند بسته های معیشتی در مناسبت های ماه مبارک رمضان، دهه کرامت، ماههای محرم و صفر وایام فاطمیه ارسال کردیم.

امروزدشمنان با تهاجم فرهنگی درصددهستند،افکارجوانان را به بی دینی و بی هویتی سوق دهند،به همین جهت در شرایطی که بسیاری از فعالیت های حضوری مساجد تعطیل شده است، کارگزاران مسجدالنبی(ص) از طریق شبکه مجازی و در کانال مسجد اقدام به بارگذاری محتواهای آموزشی و دینی برای مخاطبان کردند، حجت الاسلام اکبری خاطرنشان کرد: عمده فعالیت ما ارایه مباحث فرهنگی با نگاه جذب دانشجویان به مسجد است، ازهمین رو سعی کردیم، اتفاقات منطقه را از این طریق این ظرفیت اطلاع رسانی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم، مسجدی قوی و با نشاط داشته باشیم، باید تدابیری اندیشیده شود، تا نقش مساجد در محله‌ها، محوری و اثرگذار باشد و با توجه به اینکه مسجد النبی(ص) در محله کوی دانشگاه تهران که دانشجویان ساکن بودند، واقع است و بیماری کرونا موجب تعطیلی دانشگاهها شد، به همین جهت از طریق تلفن، پیامک، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل با بسیاری از اقشار و جوانان در ارتباط برقرار کردیم تا در این شرایط که حضورهمگان در مساجد کمرنگ شده است، ازاین طریق با جوانان ارتباطی داشته باشم. علاوه بر آن به دلیل آنکه قبل از بحران کرونا حضور جوانان دانشجو دراین مسجد بسیار بود، به همین دلیل از جوانان نیز برای هیئت امنای مسجد انتخاب کردیم، تا متناسب با نیازهای آنها راهکار ارایه دهد و برنامه ریزی کند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط