بهره برداری از پروژه انتقال آب خلیج فارس به یزد آغاز شد


بهره برداری از پروژه انتقال آب خلیج فارس به یزد آغاز شد

یزد ایرنا - بهره برداری از «اَبر پروژه» انتقال آب خلیج فارس به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان از توابع استان یزد روز یکشنبه با حضور رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس با حضور استاندار و جمعی از مسوولان محلی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، طول این پروژه تا یزد ۸۲۵ کیلومتر است که قطعه اول آن ۳۰۵ کیلومتر تا « گل گهر» سیرجان در استان کرمان قبلا افتتاح شد.

همچنین قطعه دوم به طول ۱۵۰ کیلومتر از گل گهر تا مس سرچشمه کرمان و قطعه سوم هم از مس سرچشمه تا اردکان به‌طول ۳۷۰ کیلومتر است که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، از جمله دستاوردهای بزرگ کشور در دهه پنجم پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسید و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

عملیات اجرایی این طرح در دولت یازدهم آغاز شد که رییس‌جمهوری با دریافت ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای این طرح موافقت کرد، به‌جز این تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بخش خصوصی تامین شد.

همچنین با دستور رییس جمهوری عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی و عملیات اجرایی خط سه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان آغاز شد.

عملیات اجرایی خط شماره چهار انتقال آب به سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان نیز آغاز شد.

حجم سرمایه گذاری در این طرح ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام شد.

بر اساس آمارهای موجود میزان مصرف سالانه آب بخش کشاورزی ۷۰۰ میلیون مترمکعب، شرب و بهداشت شهری و روستایی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و بخش صنعت هم ۶۵ میلیون مترمکعب گزارش شد و میزان کسری منابع آب های زیرزمینی هم حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب تخمین زده می شود.

همچنین دیروز محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد به خبرنگاران گفته بود که نتقال آب از خلیج فارس برای استان، تصمیم بزرگ و به اذعان برخی نشدنی بود که عملیات اجرایی آن به طور جدی از سه سال پیش در دولت تدبیر و امید آغاز شد و با بهره برداری از آن وعده داده شده در موعد مقرر محقق شد.

وی ادامه داد: به دنبال تداوم ۲۵ سال پدیده خشکسالی و فقر منابع آب های زیرزمینی، تامین آب از خارج از استان، تنها راهکار برای تامین آب شرب و غیرشرب به یزد است و سالهاست، مسوولان استان درصدد تامین آب شرب مورد نیاز مردم از حوزه‌های داخل و تامین آب مورد نیاز صنعت از حوزه خلیج فارس و دریای عمان هستند و با رسیدن آب از خلیج فارس به استان نه تنها صنایع، بلکه همه مردم به نوعی از آن بهره مند می شوند.
‌صادقیان گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از گذشته مورد توجه مسوولان استان قرار گرفت و پیگیری های زیادی برای عملیاتی شدن آن انجام شد و ورود بخش صنعت به طرح انتقال آب باعث عملیاتی شدن و تسریع در اجرای آن شد، به گونه ای که انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و یزد از ابر پروژه هایی است که با بالاترین سرعت و در کوتاه‌ترین زمان اجرا شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد ‌ادامه داد: بهره برداری از این پروژه نوید بخش ایمان به برداشتن گام های بزرگ در سایه مشارکت صنایع بزرگ کشور در کنار هم، اعتماد به توانمندی مهندسان و تولید کنندگان کشور و ایجاد باور «خواستن و توانستن » است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید