رژیم غذایی برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، نوعی اختلال ناراحت کننده که با تغییرات چشمگیر در حرکات روده مشخص می شود. برخی از افراد اسهال را تجربه می کنند در حالی که گروهی دیگر با یبوست دست و پنجه نرم می کنند. گرفتگی و درد شکم در سندرم روده تحریک پذیر فعالیت های روزمره را غیر قابل تحمل می کند. مداخله پزشکی در درمان سندرم روده تحریک پذیر مهم است، اما آیا می دانید رژیم های خاصی ممکن است علائم این بیماری را بهبود ببخشند؟ به گزارش هلث لاین، برای کاهش علائم ناراحت کننده رایج ترین رژیم های غذایی موجود را جستجو کرده و در جهت داشتن زندگی سالم تلاش کنید.

رژیم غذایی با فیبر بالا

فیبر با اضافه کردن آب به مدفوع به فرد در حرکت مدفوع در روده کمک می کند. یک فرد بالغ باید به طور متوسط به طور روزانه 20 تا 35 گرم فیبر بخورد. اگرچه این به نظر گزینه ساده ای است، اما موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی تخمین می زند بیشتر افراد فقط 5 تا 14 گرم در روز مواد غذایی حاوی فیبر می خورند. غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل مغذی هستند و به جلوگیری از یبوست کمک می کنند. با این حال، اگر با افزایش دریافت فیبر دچار نفخ شکم می شوید سعی کنید به جای غلات فقط روی فیبرهای محلول موجود در میوه ها و سبزیجات متمرکز شوید.

رژیم کم فیبر

در حالی که فیبر می تواند به برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کمک کند، اما اگر به طور مکرر دچار گاز و اسهال می شوید افزایش مصرف فیبر علائم را در شما تشدید می کند. قبل از اینکه فیبر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید بر منابع فیبر محلول موجود در محصولاتی مانند سیب، توت، هویج و بلغور جو دوسر تمرکز کنید. فیبر محلول به جای افزودن فله اضافی مرتبط با فیبر نامحلول در آب حل می شود. منابع مشترک فیبر نامحلول شامل غلات کامل، مغزها، گوجه فرنگی، کشمش، کلم بروکلی و کلم است، همچنین مصرف داروهای ضد اسهال را 30 دقیقه قبل از خوردن فیبر به یاد داشته باشید تا اثرات آن کاهش یابد. این روش به ویژه هنگام غذا خوردن در رستوران ها و مسافرت بسیار مفید است. با این حال، نباید به این روش عادت کنید.

بیشتر بخوانید: کدام گروه خونی بیشتر سکته قلبی می کنند؟

رژیم غذایی فاقد گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در محصولات دانه ای مانند نان و ماکارونی یافت می شود. این پروتئین به روده در افرادی که عدم تحمل گلوتن دارند آسیب می رساند. برخی از افراد با حساسیت یا عدم تحمل گلوتن نیز سندرم روده تحریک پذیر را تجربه می کنند در چنین مواردی رژیم بدون گلوتن علائم را کاهش می دهد. جو، چاودار و گندم را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا مشکلات دستگاه گوارش بهبود می یابد یا خیر. اگر شما علاقه مند به مصرف نان و ماکارونی هستید ناامید شوید زیرا می توانید نسخه های بدون گلوتن محصولات مورد علاقه خود را در فروشگاه های مواد غذایی سالم و بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید.

رژیم غذایی حذفی

یک رژیم غذایی حذفی روی حذف برخی مواد غذایی برای مدت زمان طولانی برای مشاهده بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر IBS متمرکز است. بنیاد بین المللی اختلالات عملکردی دستگاه گوارش توصیه می کند از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید:
قهوه
شکلات
فیبر نامحلول
آجیل
با این حال، باید از هر غذایی که به نظرتان در تشدید علائم تاثیر دارد چشم پوشی کنید. به طور همزمان و به مدت 12 هفته یک غذا را کاملا از رژیم خود حذف کنید و به هرگونه تفاوت در علائم سندرم روده تحریک پذیر توجه کرده و به سراغ غذای بعدی در فهرست خود بروید.

رژیم غذایی برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی کم چرب

مصرف مزمن غذاهای پرچرب یکی از عوامل شناخته شده در زمینه های مختلف سلامتی مانند چاقی است. با این حال، با تشدید علائم برای افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند سخت است. غذاهای پرچرب به طور معمول فیبر کمی دارند که برای یبوست مربوط به سندرم روده تحریک پذیر مشکل ساز می شود. بر اساس اعلام کلینیک کلیولند، غذاهای چرب به ویژه برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مضر است که با ترکیبی از یبوست و اسهال مشخص می شود. شروع یک رژیم کم چربی برای قلب شما نیز مفید است و علائم ناراحت کننده روده را بهبود می بخشد. به جای خوردن غذاهای سرخ شده و چربی های حیوانی روی گوشت های بدون چربی، میوه ها، سبزیجات، غلات و محصولات لبنی کم چربی متمرکز شوید.

رژیم غذایی فودمپ

فودمپ کربوهیدرات هایی هستند که هضم آنها برای روده ها سخت است. از آنجا که این کربوهیدرات ها آب بیشتری از روده می کشند افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر پس از خوردن این مواد غذایی گاز، نفخ و اسهال بیشتری را تجربه می کنند. محدود کردن یا متوقف مصرف زیاد مواد غذایی فودمپ به مدت 6 تا 8 هفته علائم سندرم روده تحریک پذیر را بهبود می بخشد. توجه به این نکته مهم است که همه کربوهیدرات ها فودمپ نیستند. برای دریافت بهترین نتیجه شما باید انواع مناسب غذاها را حذف کنید. غذاهایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید عبارتند از:
لاکتوز (شیر، بستنی، پنیر و ماست)
میوه های خاص (هلو، هندوانه، گلابی، انبه، سیب، آلو و شلیل)
حبوبات
شربت ذرت با فروکتوز بالا
شیرین کننده ها
نان، غلات و ماکارونی بر پایه گندم
بادام هندی و پسته
برخی از سبزیجات (کنگر فرنگی، مارچوبه، کلم بروکلی، پیاز، جوانه بروکسل، گل کلم و قارچ)
بخاطر داشته باشید گرچه در این رژیم برخی میوه ها، مغزها، سبزیجات و لبنیات حذف می شود، اما همه غذاها را از این گروه حذف نمی شوند. اگر شیر می نوشید شیر بدون لاکتوز یا سایر گزینه ها مانند برنج یا شیر سویا را جایگزین کنید. برای جلوگیری از مصرف وعده های غذایی بیش از حد محدود قبل از شروع این رژیم با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

بهترین رژیم برای سندرم روده تحریک پذیر

برخی غذاهای خاص به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می کنند، اما افراد متفاوت هستند. با بررسی علائم خود قبل از شروع رژیم جدید با پزشک خود مشورت کنید. نسبت به واکنش بدن در برابر برخی رژیم های غذایی هوشیار باشید زیرا ممکن است لازم به تغییر غذاهایی که می خورید باشد. بر اساس اعلام انستیتوی ملی بهداشت برای بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر باید مقدار زیادی آب بنوشید، به طور منظم ورزش کنید و میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهید.

مترجم: الهه زارعی