شورای شهرها و استان ها در روسیه؛ انتخابات چگونه برگزار می شود؟


شورای شهرها و استان ها در روسیه؛ انتخابات چگونه برگزار می شود؟

مسکو - ایرنا - انتخابات شوراهای شهرها نواحی شهرها و استان ها در روسیه مطابق قوانین خاص برگزار می شود و نمایندگان برای دوره های پنج ساله انتخاب می شوند.

به گزارش ایرنا، انتخابات در سطوح مختلف در روسیه مطابق قانون فدرال این کشور با عنوان «درباره اصول برگزاری نهادهای خودگردان محلی در فدراسیون روسیه» سازماندهی و برگزار می شوند.

انتخابات شوراهای شهری و نواحی شهرها و استان ها در روسیه هر سال دو بار در ماه مارس و در ماه سپتامبر برگزار می شود و در ان نمایندگان در مناطق مختلف در روزی به نام «روز واحد انتخابات» در جریان رای گیری انتخاب می شوند.

معمولا انتخابات ماه سپتامبر بسیار مهم تر از انتخابات ماه مارس برگزار می شود و در آن زمان که نخستین ماه از پاییز در روسیه محسوب می شود، علاوه بر انتخابات شوراهای شهری، روستایی و استانی ، انتخابات دومای روسیه نیز برای برگزیدن همه نمایندگان یا چند نفر از مناطق معین برگزار می شود.

در اواخر ماه مارس کنونی انتخابات شوراهای محلی شهری و روستایی در 16 جمهوری و استان روسیه برگزار می شود و روز 10 ماه سپتامبر سال 2021 نیز روز انتخابات واحد برگزار می شود و در آن روز انتخابات در سطوح مختلف برگزار می شود که به دلیل برگزاری انتخابات دومای روسیه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

نامزدهای انتخاباتی چه شرایطی باید داشته باشند.

شرایط انتخابات در روسیه در قانون قدرال این کشور قید شده است و بر اساس آن فقط افرادی که تبعه روسیه می باشند و در این کشور سکونت دارند می توانند نامزد شود.

نامزد انتخابات شوراهای نواحی شهری و شوراهای شهرها و استان ها در روسیه باید حداقل 18 سال سن داشته باشد و سوء پیشینه کیفری نداشته باشد.

شرایط دیگر برای نامزدهای انتخاباتی جمع آوری امضا است به این صورت که اگر از ناحیه ای با جمعیت حداقل 20 هزار نفر نامزد می شود باید 20 امضا جمع آوری کند.

این امضاها به کمیسیون انتخابات تحویل می شود و پس از بررسی آن در مورد ثبت نامزد در انتخابات تصمیم گیری می شود.

البته افرادی که از چهار حزب حاضر در پارلمان روسیه شامل حزب روسیه واحد، حزب کمونیست روسیه، حزب روسیه عادل و حزب لیبرال دمکرات در انتخابات شرکت می کنند برای نامزد شدن نیازی به جمع آوری امضا ندارند.


شورای شهرها و استان ها در روسیه؛ انتخابات چگونه برگزار می شود؟گشودن حساب بانکی ویژه از شرایط دیگر نامزدهای انتخاباتی است که تمام کمک های مالی به نامزد باید از طریق این حساب انجام گیرد.

هر گونه پرداخت مبلغ به نامزدها خارج از حساب مالی غیرقانونی محسوب می شود و با این اقدام مقابله قانونی خواهد شد.

فردی که نامزد می شود باید منبع یا منابع درآمد خود را اعلام کند و از اداره مالیات سندی مبنی بر پرداخت مالیات ارائه دهد.

همچنین در صورتی که کار می کند از محل کار گواهی اشتغال بکار گرفته و به کمیسیون انتخابات ارائه می کند.

افراد چگونه نامزد می شوند

فردی که نامزد برای انتخابات شوراهای محلی اعم از شوراهای روستایی، شهری و استانی می شوند مطابق قانون باید در طول یک ماه پس از اعلام تاریخ انتخابات، مدارک خود را به کمیسیون انتخابات ارائه دهند.

این مدارک ممکن است شامل پاسپورت، دیپلم یا دانشنامه دانشگاهی، گواهی ازدواج یا طلاق، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری باشد.

علاوه بر آن فرد نامزد شناسنامه مالیاتی که در اصطلاح روسی ای.ان.ان نامیده می شود و از اداره مالیات محل به تمام متقاضیان داده می شود را به کمیسیون انتخابات ارائه می کند.

داشتن تحصیلات عالی برای افرادی که نامزد می شوند یک شرط اجباری نیست اما شانس وی برای پیروزی در انتخابات را افزایش می دهد.

افراد در صورتی که از طرف یک حزب معرفی می شوند معمولا با نامزدهای احزاب همپیمان ائتلافی را تشکیل می دهند و در عرصه انتخابات و تبلیغ با یکدیگر همکاری می کنند.

نمایندگان شوراهای محلی حقوق دریافت نمی کنند

نمایندگی شوراهای محلی شامل شوراهای روستایی، نواحی شهری و شهری یک شغل محسوب نمی شود بلکه یک کار اجتماعی است .

به همین دلیل نمایندگان شوراهای محلی هیچ حقوقی دریافت نمی کنند با این حال در هر منطقه و استانی باتوجه به صلاحدید بخشداری یا شهرداری مبلغی به عنوان کمک هزینه به نمایندگان پرداخت می شود.

به عنوان مثال در مسکو، به نمایندگان شوراهای محلی هر سه ماه یک بار مبلغی از سوی شهردار پرداخت می شود که معمولا برای 90 روز شامل 45 هزار روبل (700 دلار) می شود.

نمایندگان شوراهای محلی همچنین حق استفاده رایگان از وسایل نقلیه عمومی به عنوان یک امتیاز دارند.

انتخابات شورای شهری در مسکو برای تعیین نمایندگان 124 ناحیه این شهر و مناطق جدیدی است که چند سال پیش در هنگام گسترش به پایتخت روسیه ملحق شدند و سطح رقابت ها در این انتخابات بسیار بالا است.

معمولا احزاب مخالف دولت روسیه که توانایی رقابت در انتخابات ریاست جمهوری و دومای روسیه با حزب حاکم روسیه واحد را ندارند به انتخابات شوراهای محلی توجه خاص می کنند.

این انتخابات به عرصه رقابت شدید بین نامزدهای مخالف دولت و سایر نامزدها تبدیل می شود و به همین دلیل افکار عمومی و رسانه ها به این انتخابات توجه خاص دارند.

فرآیند انتخابات شوراها در مسکو چگونه است

شورای محلی شهر مسکو موسوم به «موس گور دوما» که همینک هفتمین دوره آن است، از 45 نماینده تشکیل شده است که نماینده هفت جناح حزبی هستند و دو نفر
از نمایندگان نیز به هیچ فراکسیونی تعلق ندارند.

نمایندگان شورای شهر مسکو از 45 حوزه انتخابی در جریان انتخابات مستقیم و با رای مردم انتخاب می شوند و از هر حوزه یک نامزد می تواند پیروز شود و وی باید در بین نامزدها ی شرکت کرده بیشترین آرا را کسب کند.

به همین صورت نمایندگان در شوراهای شهرهای روسیه انتخاب می شوند و از هر حوزه یک نفر با کسب رای اکثریت به شورای شهر راه می یابد. نمایندگان شورای شهر مسکو برای یک دوره 5 ساله انتخاب می شوند.
این شورا در سال 1785 به دستور امپراتریس کاترین دوم تاسیس شده است.

شورای شهرها و استان ها در روسیه؛ انتخابات چگونه برگزار می شود؟

مصوبه های شورای محلی شهر مسکو برای شهردار و ساختار شهرداری مسکو لازم الاجراست و تمام اقدامات شهر مسکو با تصمیم و مطابق قوانین تصویب شده توسط این شورا صورت می گیرد.
البته بیش از نیمی از قوانین مصوبه در شورای شهر مسکو را شهردار این شهر پیشنهاد می کند و لایحه قانونی پس از بررسی در نشست مجلس تصویب می شود.

شهردار مسکو همانند شهرداران و استانداران مناطق دیگر روسیه با رای مستقیم مردم و از طریق انتخابات برگزیده می شود.
نکته مهم اینکه در بخش ها و شهرک های با جمعیت کمتر از 3 هزار نفر، انتخابات بر اساس نظام غیرحزبی برگزار می شود و نامزدها بطور مستقل در آن شرکت می کنند.

مطابق قانون فدرال انتخابات روسیه از هر حوزه انتخاباتی در مناطق این کشور فقط یک نامزد می تواند پیروز و نماینده شود.

در صورتی که تعداد نامزدهای ثبت شده برای رقابت کرسی های مجلس محلی کمتر از تعداد کرسی ها باشد، انتخابات برای سه ماه به تعویق می افتد تا نامزدهای بیشتر ثبت نام کنند.

اگر از یک حوزه انتخاباتی فقط یک نامزد در انتخابات شرکت کند در صورتی که برای بار دوم اکثریت آرا را در انتخابات به دست آورد به شورای محلی راه می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر