برگزیدگان جشنواره مد و لباس در خراسان جنوبی معرفی شدند


برگزیدگان جشنواره مد و لباس در خراسان جنوبی معرفی شدند

بیرجند - ایرنا - یکصد و هفدهمین جشنواره کشوری و چهارمین جشنواره استانی مد و لباس اسلامی - ایرانی با معرفی برگزیدگان در خراسان جنوبی به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه این جشنواره روز یکشنبه با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان در موسسه فرهنگی و هنری رباب بیرجند برگزار شد.

۹ اثر به عنوان برگزیده توسط هیات داوران متشکل از نسرین پیشکار، محبوبه نکوفرد و فرنگیس شادکام انتخاب شد.

براساس رای هیات دوران در بخش طراحی «مانتو اجتماع» تندیس جشنواره و لوح تقدیر به همراه ۱۲ میلیون ریال وجه نقد به عنوان برگزیده اول به "مریم بهدانی" از شهرستان بیرجند تعلق گرفت.

لوح تقدیر به همراه ۱۰ میلیون ریال وجه نقد مشترک (هر نفر پنج میلیون ریال) به عنوان برگزیده دوم به "فخری کریمی نژاد" از شهرستان زیرکوه و "میترا کاظم نژاد" از شهرستان نهبندان و لوح تقدیر به همراه هشت میلیون ریال وجه نقد مشترک (هر نفر چهار میلیون ریال) به عنوان برگزیده سوم به "فاطمه ملکی و "کوثر هاشم زهی" از شهرستان نهبندان اهدا شد.

همچنین در بخش طراحی «مانتو مجلسی» لوح تقدیر به همراه هشت میلیون ریال وجه نقد مشترک (هر نفر چهار میلیون ریال) به عنوان برگزیده سوم به "مهدیه یعقوبی" از شهرستان قاینات و "فخری کریمی نژاد" از شهرستان زیرکوه اهدا شد.

لوح تقدیر به همراه ۱۰ میلیون ریال وجه نقد مشترک (هر نفر پنج میلیون ریال) به عنوان برگزیده دوم به "زهرا بیابانگرد و سحر صابری پور" از شهرستان بیرجند تقدیم شد و هیات داوران در بخش طراحی مانتو مجلسی هیچ یک از آثار را حائز رتبه اول ندانست.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی در این آیین با بیان اینکه پوشش برخاسته از خصلت‌های فردی و جمعی است گفت: خصلت‌های فردی برحسب سلیقه شخصی شکل می‌گیرند اما سلیقه جمعی پیامی است که لباس در قالب تن پوش به جامعه می‌رسد.

عباسعلی بهاری افزود: پوشش جامعه ما علاوه بر نشانه‌های تاریخی دارای نشانه‌های اسلامی است و این نگاه تنها مختص پوشش بانوان نیست بلکه پوشش آقایان نیز باید مورد رصد و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گرایش مردم به سمت سنت برگشته است گفت: باید از این فرصت در راستای ترغیب جامعه برای استفاده از نمادها و نشانه‌های مختص منطقه در نوع پوشش، بهره بگیریم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه با تنوع طرح می‌توان به مردم قدرت انتخاب داد اظهار داشت: جامعه باید زیبایی را در طراحی لباس‌ها ببیند و آزادانه نسبت به انتخاب این نوع پوشش عمل کند.

وی افزود: همانگونه که با غفلت از موسیقی سنتی، جامعه به سمت موسیقی غربی گرایش پیدا کرد اکنون نیز بروز خلاء در طراحی پوشاک و در نظر نگرفتن سلیقه جامعه، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

بهاری گفت: خوشبختانه این جشنواره‌ها گام‌های آغازین را برای تامین نیاز جامعه برداشته است اما با مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی با بیان اینکه در کنار جشنواره‌ها، حامیان مالی، سازمان صمت و کارگاه‌های تولیدی پوشاک نیز باید فعال شوند افزود: حمایت از هنرمندان نیز در قالب این طرح‌ها محقق می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: پوشاک فقط لباس نیست بلکه نشانه و فرهنگ یک جامعه است و هر آنچه می‌پوشیم، بخشی از شیوه زندگی و نوع اندیشه ما را به نمایش می‌گذارد.

ناصر نبی‌زاده با بیان اینکه اهمیت پوشاک در نشانه‌هایی است که به همراه دارد افزود: در این بستر باید ذائقه مخاطبان بخصوص نیاز جوانان را با تهیه پوشاکی که نشانی از فرهنگ و گذشته صدها ساله ما دارد، مورد توجه قرار داد.

وی به اهمیت نمادهای تاریخی و ملی در لباس‌ها اشاره کرد و گفت: نقوشی که در گذشته کارکرد داشته‌اند، امروز نیز قابل استفاده هستند و خوشبختانه در نوع پوشش امروزی می‌توان آنها را مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: در کنار بسترهای اقتصادی، تجاری و کارآفرینی، بعد فرهنگی پوشاک نیز باید مورد توجه قرار گیرد و برگزاری این جشنواره‌ها از همین منظر مهم و اساسی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: چرخه تولید پوشاک زمانی موفق است که ظرفیت‌ها و داشته‌های آشکار و پنهان فرهنگی را نیز در آن لحاظ کنیم.

وی به انتشار فراخوان جشنواره در ۲ بخش طراحی "مانتو اجتماع" و "مانتو مجلسی" اشاره کرد و افزود: ۱۱۹ اثر به دبیرخانه ارسال شد و توسط هیات داوران متشکل از نسرین پیشکار، محبوبه نکوفرد و فرنگیس شادکام مورد بررسی قرار گرفت، ۲۰ اثر نیز به بخش نمایشگاهی جشنواره راه پیدا کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش اسرائیل