منابع امنیتی ترکیه از دستگیری چهار تبعه خارجی در مرز با سوریه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» مرزبانان ترکیه یکشنبه چهار تبعه خارجی را در جنوب شرقی ترکیه نزدیک مرز با سوریه دستگیر کردند. به گفته مقام‌های ترکیه‌ای، این چهار نفر که به طور غیرقانونی وارد ترکیه شده بودند، در یک عملیات دستگیر شدند. به هویت این چهار تبعه خارجی دستگیر شده از سوی مرزبانی ترکیه هیچ اشاره‌ای نشده است.

ترکیه به یک مکان مهم عبور و مرور برای مهاجران مبدل شده که می‌خواهند برای شروع زندگی جدید، به اروپا وارد شوند. این کشور هم اینک میزبان نزدیک به 4 میلیون پناهنده از جمله بیش از 3.6 میلیون سوری است. مهاجران و پناهجویانی که در کشورهای خود با مشکلات امنیتی و اقتصادی روبرو هستند، به امید دستیابی به شرایطی بهتر سوار بر قایق‌های قاچاقچی‌های انسان می‌شوند و تلاش می‌کنند از مسیر ناامن اقیانوس اطلس یا دریای مدیترانه خود را به قاره اروپا برسانند.

تاکنون صدها مهاجر که قصد داشتند از طریق دریا به اروپا بروند به دلیل بروز حادثه، در در دریا غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه چندی قبل گفت که ما نان خود را با پناهجویان تقسیم کردیم این در حالی است که کشورهایی که توانایی‌ مالی‌ آنها چند برابر ترکیه بود، پناهجویان را در اردوگاه‌ها قرار دادند.

وی که در جریان نشستی درباره مهاجران در استان «ازمیر» در غرب ترکیه صحبت می‌کرد، افزود: «اتحادیه اروپا به یونان به دلیل حضور ۱۰۰ هزار پناهجو، ۳ میلیارد یورو کمک کرد اما از مسئولیت خود در قبال ۴ میلیون پناهنده در ترکیه شانه خالی کرده است.»

رئیس جمهور ترکیه گفت کسانی که تنها چند صد پناهجو را با اهدافی تبلیغاتی پذیرفتند، مسئولیت خود درباره این بحران را نپذیرفتند. وی ضمن انتقاد از اروپایی‌ها و آمریکا گفت: «اینها اهمیتی به موضوع دفاع از پناهندگان نمی‌کنند و دغدغه آنها متفاوت است و همچنان از تروریست‌ها و تروریسم حمایت می‌کنند.»