احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا؟!


بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جنبش اروپاستیز در فرانسه با انتقاد از وضعیت نامنسجم اتحادیه، امکان خروج این کشور از این بلوک را مطرح کرد که اکنون این خواسته با توجه به ناکارامدی اتحادیه اروپا در مدیریت کرونا و تاخیر در برنامه واکسیناسیون قوت گرفته است.

بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جنبش اروپاستیز در فرانسه با انتقاد از وضعیت نامنسجم اتحادیه، امکان خروج این کشور از این بلوک را مطرح کرد که اکنون این خواسته با توجه به ناکارامدی اتحادیه اروپا در مدیریت کرونا و تاخیر در برنامه واکسیناسیون قوت گرفته است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک با استناد بر مقاله لوفیگارو به قلم لوران هربلی، تحلیلگر، نوشت: بحران سلامت ناشی از همه گیری کرونا بار دیگر بر عملکرد غیرمنسجم اتحادیه اروپا تاکید دارد.

نویسنده و گرداننده وبلاگ «گولیست های آزاد» (طرفدار ژنرال دوگل رئیس جمهوری پیشین فرانسه) از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون افزود: بروکراسی ناکافی اقدام سیاسی را فلج کرده است بدون این که در خدمت شهروندان باشد.

نویسنده می گوید اتحادیه اروپا از نظر هواداران پروپاقرص آن اتحادیه ای بزرگ و دارای روابطی نزدیک قلمداد می شود که باید از کشورها درمقابل بحران ها محافظت کند. اما واقعیت برگزیت که باعث شد بریتانیا راه خود را از اتحادیه اروپا جدا کند و بحران سلامت ناشی از همه گیری این استدلال ها را نابود کرد.

این تحلیلگر گفت، همه گیری، تبعات نامناسب اتحادیه اروپا را مطرح و فاش کرد که این قاره دچار «فرار صنعتی» شده است با توجه به این که هیچ تولید ماسکی در داخل انجام نمی شود و سهم زیادی از تولیدات دارویی اکنون در آسیا مستقر هستند.

وی خاطرنشان کرد که بیش از ۸۰ درصد از مواد موثر در فرمولاسیون دارو در خارج از این قاره انجام می شود.

این وبلاگ نویس با انتقاد از اتحادیه اروپا این اتحادیه را در این موضوع مقصر شناخت و آن را ناشی از توافقات تجاری این اتحادیه ارزیابی کرد.

این تحلیلگر همچنین از کمک کرونایی ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رفع فشارهای اقتصادی این همه گیری انتقاد کردو آن را ناکافی دانست.

هربلی همچنین «شکست برنامه واکسیناسیون» در اتحادیه اروپا را بشدت مورد انتقاد قرار داد و گفت برنامه موفق واکسیناسیون در انگلیس نشان می دهد که اتحادیه اروپا نتوانسته به خوبی از این چالش خارج شود در حالی که برخی از کارشناسان یک سال پیش مدعی شده بودند که برگزیت راهبرد واکسن در انگلیس را تضعیف خواهد کرد.

شکست در برنامه خرید واکسن در اتحادیه اروپا تاکنون این کشور را از انگلیس و آمریکا و حتی تل آویو عقب انداخته است.

وی گفت: قاره اروپا صرفا به بازاری برای شرکت های چند ملیتی آمریکایی یا چینی تبدیل شده است و واشنگتن پیوسته خواسته خود را تحمیل می کند، شرکت های ما را جریمه می کند و به میل خود از توافق هسته ای ایران خارج شد.

این تحلیلگر در پایان گفت که به غیر از این که اکثریت مردم فرانسه خواستار خروج از منطقه یورو هستند بحران چند ماه گذشته انگیزه بیشتری را به کسانی داده که خواستار خروج از این اتحادیه هستند. خروج از اتحادیه اروپا همان طوری که برگزیت نشان داد امکان پذیر است.

فوریه گذشته، چارلز هنری گولیس سیاستمدار فرانسوی و پویشگر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا (فرگزیت) گفت فرانسه یا ایتالیا کشورهایی هستند که در نوبت خروج از این اتحادیه بعد از خروج انگلیس هستند و دو کشور علاقه وافری به خروج از ارز یورو و ترک اتحادیه اروپا دارند.

این در حالیست که در سراسر اتحادیه اروپا نیروهای اروپاستیز در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا خواستار تشکیل حزب سیاسی به سبک و سیاق برگزیت شده اند.

با این حال برخی از جمله سِر جان ردوود نماینده پارلمان مدعی اند خروج فرانسه از ااتحادیه اروپا موضوعی نیست که حتی بتوان به آن فکر کرد.

یک رسانه انگلیسی به نقل از این نماینده پارلمان نوشت: اکنون خروج از اتحادیه اروپا چالشی را در فرانسه ایجاد کرده است اما تاکنون احزاب بیشتری علاقه مند به ماندن در این اتحادیه هستند و از آن حمایت می کنند. نمی توان فکر کرد که پاریس خواستار خروج از اتحادیه اروپا است زیرا فرانسه و آلمان نقش محوری را در پروژه اتحادیه اروپا دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد