فعالیت بیش از 50 درصد کانون‌های مسجدی در مناطق روستایی/ تجهیز دو هزار مسجد اهل سنت به کانون فرهنگی هنری


فعالیت بیش از 50 درصد کانون‌های مسجدی در مناطق روستایی/ تجهیز دو هزار مسجد اهل سنت به کانون فرهنگی هنری

طاهریان با اشاره به فعالیت کانون‌های مساجد در نقاط مرزی و مراکز استان‌ها، گفت: بیش از 50 درصد از کانون‌های مسجدی در روستاها ایجاد شده‌اند و در نزدیک به دو هزار مسجد اهل سنت نیز دارای کانون فرهنگی هنری هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «مرتضی طاهریان»، در برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو با موضوع فعالیت های فرهنگی کانون مساجد کشور که به مناسبت سالگرد تاسیس کانون های مساجد کشور روی آنتن رفت، گفت: در جریان 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی که مردم ما با اقتدار از کیان مادی و معنوی کشور دفاع کردند، بحث تهاجم فرهنگی دشمن مطرح شد و پس از آن بود که مقام معظم رهبری به همه دستگاه ها و مجموعه های تاکید کردند که در این زمینه باید تدبیر کنند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: مساجد ظرفیت ها و استعدادهای قابل توجه ای داشته و دارند و باید تلاش می شد که از این ظرفیت ها استفاده بهتر و بیشتری صورت می گرفت، به همین منظور برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بهره مندی از ظرفیت های تبلیغی مساجد ارایه شد و در 18 اسفند سال 1371 در جلسه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد به تصویب رسید.

طاهریان خاطر نشان کرد: در طول سال ها فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد، متاسفانه به دلیل آنکه اساسنامه نداشتند، در برخی مواقع از حیث حقوقی دچار مشکلاتی می شدیم که به لطف خدا و با پیگیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساسنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و عملا ما شاهدیم که در حال حاضر بچه های مسجد با هویت جدید فعالیت هایشان را آغاز کردند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما اضافه کرد: خوشبختانه در طول این سال ها از حیث کمی اتفاقات خوبی در کانون های مساجد رخ داده است،به گونه ای که قریب 26 هزار کانون فرهنگی هنری در کشور تاسیس شده است و در اقصی نقاط کشور نیز شاهد حضور کانون های مساجد هستیم، یعنی از نقاط مرزی تا مراکز استانها کانون فرهنگی هنری ایجاد شده است و اتفاقات خوب و موفقیت هایی که در این مجموعه رخ داده است، همه حاصل زحمات بچه های مساجد است.

وی ماموریت اصلی کانون های فرهنگی هنری در مساجد را فعالیت فرهنگی و هنری دانست و ادامه داد: عمده کانون های فرهنگی هنری مساجد در مناطق روستایی مستقر هستند، زیرا مهم ترین مرکز فرهنگی هر روستایی مسجد است و به همین جهت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ماموریت های خود در روستاها را به مجموعه ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور سپرده است.

طاهریان با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد مجموعه ای جوان است و عمده مدیران کانون ها از قشرجوان هستند، گفت: در هر مسجدی کانون شکل نمی گیرد،مگر آنکه امام جماعت آن مسجد تقاضا برای ایجاد کانون نماید، زیرا امام جماعت بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مدیرطبیعی مسجد است و اگرهمه کسانی که در مسجد خدمت می کنند،اعم از(بسیج، کانون و هیئت امنا) حول محور امام جماعت باشند، شاهد اتفاقات خوب در مساجد خواهیم بود. در واقع یکی از ویژگی های مسجد موفق این است که همه ارکان مسجد با یکدیگر متحد و هماهنگ باشند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما تاکید کرد: ساختار کانون های فرهنگی هنری مساجد به گونه ای طراحی شده است که در ارکان آن انسجام وجود دارد، یعنی امام جماعت در راس ارکان کانون و هیئت امنا، فرمانده بسیج و از شخصیت های فرهنگی در ارکان آن قرار دارند و کمترین اختلاف را میان ارکان کانون شاهد هستیم.

قریب ۲ هزار مسجد اهل سنت دارای کانون هستند

طاهریان با اشاره به دیگر دستاوردهای کانون های مساجد در طول سال ها فعالیت گفت: قریب 40 درصد از اعضای کانون های مساجد از بانوان هستند، همچنین در طول سال های گذشته در مساجد اهل سنت نیز کانون های فرهنگی هنری مساجد ایجاد شده است، به طوری که قریب 2 هزار مسجد که عمدتا در مناطق سیستان و بلوچستان، گلستان، کردستان،هرمزگان و آذربایجان غربی هستند، دارای کانون فرهنگی هنری هستند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما با اشاره به اینکه 50 درصد کانون های مساجد در مناطق روستایی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: ما جشنواره های روستایی را در همان مناطق روستایی برگزارمی کنیم تا دیگران با حضور در روستاها از توانمندی های روستاهای ما از نزدیک آشنا شوند، به عنوان مثال روستای کردر در شهرستان میناب پایه گذار جشنواره سرود رضوی است،که این جشنواره همه ساله با استقبال گسترده برگزار می شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج