قالیباف: برای تعامل با دولت ارز4200 تومانی را حذف نکردیم


قالیباف: برای تعامل با دولت ارز4200 تومانی را حذف نکردیم

 تهران-ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به دنبال حذف ارز4200 تومانی بود اما دولت درخواست کرد این ارز سال‌آینده حذف نشود و مجلس برای تعامل با دولت به این درخواست احترام گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نشست مشترک و فوق العاده اعضای کمیسیون های صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس امروز دوشنبه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، «علیرضا رزم حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی به منظور بررسی وضعیت بازار و دلایل گرانی کالاهای اساسی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«محمدباقرقالیباف» در این نشست گفت: مشکل تامین کالاهای اساسی از جمله تامین مرغ در همه استان های کشور وجود دارد و مردم در صف‌های طولانی خرید مرغ هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال های گذشته با پیشنهاد دولت وزارت بازرگانی و وزارت صنعت با یکدیگر ادغام شدند و باید وظایف آن ها را تفکیک و مشخص می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداد و مشکلات فعلی نتیجه ضعف مدیریت است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات متعددی در زنجیره تولید تا توزیع کالا در کشور وجود دارد، افزود: ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص داده شده است این رقم برای تامین کالاهای اساسی هزینه شود ولی مردم هنوز از این رقم منتفع نشدند.

قالیباف علت عدم نبود صف برای خرید گوشت قرمز را عدم توانایی مردم در خرید دانست و گفت: علاوه بر عدم توانایی مردم در خرید گوشت قرمز، محرومیت از خرید مرغ نیز به این شرایط اضافه شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود ۴.۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است، افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده اما شرایط به گونه ای است که قدرت مردم برای خرید گوشت قرمز کاهش یافته و این موضوع را در خصوص لبنیات نیز شاهد هستیم.

مردم از ارز۴۲۰۰ تومانی نفعی نبردند

وی ادامه داد: مجلس به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود چون ۸ میلیارد دلار هزینه شد ولی مردم نفعی نبردند. درحالی که حتی وزیر صمت موافق این اتفاق بود اما دولت درخواست کرد که این ارز در سال آینده حذف نشود و مجلس برای تعامل با دولت به این خواست احترام گذاشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رییس جمهور در جلسه روز گذشته ستاد اقتصادی دولت پذیرفتند که مشکل کنونی اجرایی است، ادامه داد: در جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی که وزرای جهاد کشاورزی و صمت و رییس کمیسیون اقتصادی حضور داشتند، بنده مطرح کردم که قانون انتزاع به صورت یکپارچه به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد و آئین نامه آن را اجرایی کنیم. زیرا ۸ سال است آئین نامه وظایف صمت پس از ادغام ابلاغ نشده است.

قالیباف با اشاره به اینکه وزرای صمت و کشاورزی موافق این پیشنهاد بودند ولی رییس جمهور به دلیل نزدیکی به عید نوروز مایل به توقف این موضوع بودند، اظهار داشت: مجلس نیز قبول کرد که قانون انتزاع از ۱۵ فروردین اجرایی شده و وظایف و اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد.

تجربه اجرایی دارم و می‌دانم که تنظیم بازار مرغ شدنی است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت دوازدهم باید در ۱۰۰ روز پایانی کار خود بازار مرغ را مدیریت کند، اظهار داشت: تجربه کار اجرایی دارم و می‌دانم که تنظیم بازار مرغ شدنی است و در شرایط کنونی باید ساختار و مقررات را رها کنیم و به فکر مردم باشیم.

وی اضافه کرد: معتقدم زمانی که برای خرید مرغ کیلویی ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان پول می دهیم باید بتوانیم کالا را با تکریم تهیه کنیم، این در حالی است که مردم از ۶ صبح با وجود ویروس کرونا در صف می ایستند اما ساعت ۹ صبح نیز نمی توانند این کالا را خریداری کنند و باید روز بعد مجددا مراجعه کنند.

قالیباف یادآورشد: دعوای قوانین و مقررات به مردم ارتباطی ندارد، حق با مردم است، آن‌ها می گویند لااقل همین مرغ ۲۴ هزار تومانی را جوری عرضه کنید که در صف نایستیم، این حرف به حق مردم است.

وی با بیان اینکه مجلس با محوریت کمیسیون اقتصادی تمام تلاش خود را برای تنظیم بازار مرغ انجام می‌دهد، اضافه کرد: باید به صورت جدی پیگیری شود که بازار شب عید به ویژه پنج روز آینده تنظیم شود و دغدغه مردم در حوزه گرانی کالاهای اساسی را از بین ببریم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت توزیع را پذیرفته و وزارت جهاد کشاورزی نیز وعده داده کمبود کالایی در کشور وجود نداشته باشد، افزود: از امروز ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین باید با دقت وضعیت بازار را کنترل کنیم. پس از این زمان نیز ساختار اصلاح شده و اختیارات و وظایف تفکیک می شود.

دولت 100روز پیش رو بازار را کنترل کند

وی با تاکید بر اینکه باید در دو روز آینده آرامش به شبکه توزیع کشور بازگردد، گفت: همچنین ضرورت پیش‌بینی مصرف کالاهای اساسی برای ماه رمضان را نیز در پیش داریم و توزیع باید به گونه‌ای باشد که در ماه رمضان نیز با مشکل گرانی کالاهای اساسی روبه رو نشویم.

قالیباف با بیان اینکه باید کنترل بازار از پیش از عید تا ماه مبارک رمضان تداوم داشته باشد، خاطرنشان کرد: در ۱۰۰ روز پیش رو دولت باید کنترل بازار را با اولویت دنبال کند، مجلس نیز برای تحقق این مهم همراه بوده و در صورتی که نیاز باشد مصوبه صادر کرده یا هماهنگی های لازم را میان دستگاه‌ها انجام می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی