مدیریت واحدی برای پسماندهای کرونایی وجود ندارد


مدیریت واحدی برای پسماندهای کرونایی وجود ندارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند به تأثیر پسماندهای حاصل از بیماری کرونا که سبب آلودگی محیط زیست شده، اشاره کرد و گفت: متأسفانه برای این پسماندها هیچ برنامه و مدیریت واحدی وجود ندارد و همراه با پسماندهای عادی و از طریق دفن زباله مدیریت می‌شوند.

مهرداد سلگی بیان کرد: در زمینه آثار مثبت کروناویروس بر روی محیط زیست می‌توان به بهبود کیفیت هوا، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از انتشار کربن اشاره کرد اما باید توجه داشت که تمام این موارد موقتی بوده و نمی توان به عنوان عناصری پایدار بر روی آنها برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند، وی درباره آثار منفی کرونا در بخش کیفیت آب و خاک افزود: استفاده از موادضدعفونی کننده به ویژه در منازل و معابر شهری هم می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد کند چراکه ورود این مواد به فاضلاب‌ها، باعث آلودگی های زیست محیطی می شود.

سلگی گفت: در ادامه فرآیند پیشگیری و مقابله با کرونا با استفاده از ماسک، لباس گان پزشکی، مواد ضدعفونی کننده و الکل همراه و باعث شیوع روزانه صدها میلیون آلودگی شیمیایی در شهرها شد که گاهی به علت بی‌توجهی شهروندان در سطح معابر، جداول و جاده ها نیز پخش شده و آلودگی محیط زیست را افزایش ‌داده است.

وی ادامه داد: متأسفانه برای این پسماندها هیچ برنامه و مدیریت واحدی وجود ندارد و همراه با پسماندهای عادی و از طریق دفن زباله مدیریت می‌شوند در حالیکه این مسئله در سلامت انسان‌ها و حیوانات تأثیرگذار بوده و باعث آلودگی خاک‌ شده و حتی در آب‌های زیرزمینی هم می توانند اثرگذار باشند.

سلگی با بیان اینکه به صورت کلی می‌توان نتیجه گرفت که آثار منفی ویروس کرونا بر محیط زیست ماندگار و خطرناک‌تر هستند، خاطرنشان کرد: این آلودگی که با تخریب محیط زیست همراه است، بی‌شک هزینه‌بر بوده و می‌تواند بر جانداران و آبزیان نیز اثر بگذارد که طبیعتاً با توجه به پایداری هر محیط، مقاومت جانداران و نوع مواد مصرف‌کننده متغیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: راهکارهای مهم در زمینه کنترل آثار منفی ویروس کرونا بر محیط زیست، مدیریت صحیح در حوزه پسماند، جمع‌آوری پسماندهای مربوط به این بیماری از جمله ماسک، دستکش، پسماندهای ناشی از مصرف بیماران کرونایی و پسماندهای بخش کرونا بیمارستان‌ها هستند که با نظارت بر این حوزه‌ها می‌توان از خطرات زیست محیطی تا حد زیادی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه نحوه انتقال پسماندهای کرونا همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده تا جایی که این انتقال با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی و زیست محیطی باید به انجام برسد، گفت: نحوه دفع پسماندهای کرونایی نیز می‌تواند همراه با پوشش آهک و یا استفاده از زباله سوزهای بیمارستانی صورت پذیرد که در روش نخست هزینه بالاتری باید برای آن درنظر گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا