چهارشنبه سوری پشت دروازه کرونا در حصار امن خانه


چهارشنبه سوری پشت دروازه کرونا در حصار امن خانه

چهارشنبه سوری امسال، باید به گونه ای عمل کنیم که علاوه بر نگرانی برای تلفات ناشی از انفجار و آتش سوزی، نگرانی ابتلای کودکان و نوجوانان و جوانان به کرونای انگلیسی را نداشته باشیم.

چهارشنبه سوری از آئین‌های کهن ایرانی است که همه ساله و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال در آخرین چهارشنبه سال، توسط بسیاری از مردم جشن گرفته می‌شود.

در دوران گذشته در چهارشنبه‌سوری رسم بر این بود که مردم با پریدن از روی آتش، خواهان سوختن بدی و پلیدی، بیماری و غم و رنج بودند، اما اکنون با شیوع ویروس کرونا برگزاری چهارشنبه‌سوری و اجتماع در برخی از این آیین‌ها، می‌تواند در گسترس و انتقال این ویروس کمک کند.

بیشترین قربانیان این رفتارهای خطر آفرین، نوجوانان و جوانان هستند که با شور و نشاط سال‌های نوجوانی و جوانی، رفتارهای هیجانی کنترل ناپذیری از خود بروز می‌دهند و با این گونه رفتارهای خود خانواده و جامعه را دچار مشکلات زیادی می‌کنند.

از سویی چهارشنبه سوری امسال متفاوت ‌تر از چهارشنبه سوری‌های گذشته است؛ زیرا که علاوه بر استفاده از خطرات ترقه و مواد منفجره، مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا در جامعه سایه افکنده است و در عرض یک سال اخیر تعداد زیادی از هموطنان به آن مبتلا و یا جان خود را از دست داده و خانواده های زیادی داغدار شدند.

چهارشنبه سوری امسال، باید به گونه ای عمل کنیم که علاوه بر نگرانی برای تلفات ناشی از انفجار و آتش سوزی، نگرانی ابتلای کودکان و نوجوانان و جوانان به کرونای انگلیسی را نداشته باشیم.

در شرایطی که کادر درمان به شدت درگیر مداوای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است باید با خودداری از شرکت در چنین برنامه هایی به آنان کمک کنیم.

چهارشنبه سوری پشت دروازه کرونا در حصار امن خانه

ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻫﺎی اورژانس برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال

دکتر پیمان اسدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پیامدهای ناگوار ناشی از بی ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﻧﮑﺎت اﯾﻤﻨﯽ و ﺳﻬﻞ اﻧﮕﺎری در ﺑﺮﭘﺎﯾﯽ ﻣﺮاﺳﻢ ﭼﻬﺎرﺷﻨﺒﻪ آخر سال اظهار کرد: خانواده ها باید در چهارشنبه آخر سال مراقب خود و فرزندانشان باشند و ضمن کنترل و نظارت بر فرزندان خود، آنها را از خطرات مواد منفجره و آتش‌زا آگاه کنند.

وی با تاکید بر خودداری از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان گفت: آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند بسیار خطرناک است و از این کار باید جدا پرهیز شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه باید مواد محترقه و منفجره را از دسترس کودکان خارج کنیم، افزود: از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری شود.

اسدی با تاکید بر عدم استفاده از مواد محترقه، منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز یادآور شد: هموطنان باید توجه داشته باشند که هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگهداری نکنند.

وی اشاره به شیوع کرونا و کاهش چشمگیری آمار بستری در اورژانس در سال 98 گفت: سال گذشته کاهش 82 درصدی بستری ها در چهارشنبه آخر سال 98 نسبت به مدت مشابه آن در سال 97 را شاهد بودیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال همه شهروندان در این شب مراقب سلامتی خود و دیگران باشند و ما شاهد مصدومان حادثه دیده و سوخته در بیمارستان‌های استان نباشیم.

چهارشنبه سوری پشت دروازه کرونا در حصار امن خانه

مجازات هنجارشکنان در چهارشنبه سوری چیست؟

جان احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا؛ با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی و نظامی نظارت کامل بر اماکن شلوغ دارند و قطعا اگر رفتار پرخطری را از افراد ببینند مجرمان را دستگیر خواهند کرد گفت: دستگاه قضائی نیز با متخلفانی که امنیت مردم را در چهارشنبه سوری به مخاطره می اندازند برخورد جدی خواهد کرد.

آقایی خاطرنشان کرد: هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره یا هر مواد آتش زا و خطرناک موجب مرگ کسی شود در صورتی که عمل او کشنده باشد و علم و آگاهی به آن داشته باشد و یا قصد کشتن داشته باشد، به موجب ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی قتل عمد محسوب و محکوم به قصاص می شود و در غیراین صورت قتل شبه عمد محسوب می شود و به پرداخت دیه و حبس محکوم می شود.

وی با بیان اینکه هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب سقط جنین زن حامله شود به موجب ماده ۶۲۲ محکوم به دیه و حبس از یک ماه تا ۳ سال می شود و در صورت مرگ زن حامله به قصاص محکوم خواهد شد، گفت: همچنین هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب اخلال در نظم و آسایش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار بازدارد به موجب ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اضافه کرد: هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب تخریب اموال منقول و یا غیرمنقول دیگران شود به موجب ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می شود.

چهارشنبه سوری پشت دروازه کرونا در حصار امن خانه

رنج مضاعف کادر بهداشت و درمان با رفتارهای پرخطر در آخرین چهارشنبه سال

دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: مراسم چهارشنبه سوری هر ساله با حوادث ناگواری همراه است و به مصدوم یا مجروح شدن گروهی از نوجوانان و جوانان می انجامد لذا خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند، افزود: باید به آنها آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند.

وی با بیان اینکه تعداد بسیار اندکی از شهروندان با انجام اقداماتی نامتعارف در چهارشنبه پایان سال، سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند، افزود: با توجه به شیوع کرونا هر گونه سهل‌انگاری در این خصوص و حضور در مراسم چهارشنبه سوری، احتمال نقص جسمی، سوختگی دست و پا و خطر ابتلا به بیماری کرونا به دلیل گردش ویروس وجود دارد.

حیدرزاده در پایان یادآور شد: تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد زحمات نیروهای بهداشت و درمان را که درگیر کرونا هستند، بیشتر می کند و باری مضاعف بر نظام سلامت تحمیل خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس