فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل


فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل

حتی اگه اهل شیرینی پختن نباشید هم نزدیکای عید که خیلی ها شیرینی های خونگی میپزن یه وسوسه ای در آدم ایجاد میشه که بیا یi سینی هم شده شیرینی بپز٬ احتمالا شما هم مثل من نمیتونید طاقت بیارید و حتی اگه هزار کار دیگه ی عقب مونده هم داشته باشید کوتاه میاید و دست به کار شیرینی پختن میشید. حالا اگه برای بار اول هست که میخواید شیرینی بپزید یا قبلا پختید و...

حتی اگه اهل شیرینی پختن نباشید هم نزدیکای عید که خیلی ها شیرینی های خونگی میپزن یه وسوسه ای در آدم ایجاد میشه که بیا یi سینی هم شده شیرینی بپز٬ احتمالا شما هم مثل من نمیتونید طاقت بیارید و حتی اگه هزار کار دیگه ی عقب مونده هم داشته باشید کوتاه میاید و دست به کار شیرینی پختن میشید. حالا اگه برای بار اول هست که میخواید شیرینی بپزید یا قبلا پختید و خیلی به دلتون ننشسته٬ اینجا لینک ۵ دستور معروف ترین شیرینی های خونگی عید رو براتون گذاشتم که امتحان شده هستن و بهتون اطمینان میدم از تجربه کردنشون کیف کنید. چند تا فوت کوزه گری در مورد شیرینی های عید هست که بهتون میگم.

شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی (اینجا کلیک کن) بهترین دستور شیرینی نخودچی هست که خودم تا به حال امتحانش کردم. بافت نرم و پودری که همینکه بذارید توی دهنتون٬ آب میشه و طعم خیلی خوشایندی داره.

فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل

طرز تهیه شیرینی نخودچی

نان برنجی

تا به جال دو دستور از شیرینی برنجی اینجا منتشر شده که یکیش رو گلزار عزیزم زحمت کشیده که این شیرینی برنجی (اینجا کلیک کن) هست و اون یکی رو من نوشتم که این شیرینی برنجی (اینجا کلیک کن) هست. هر دو دستور امتحان شده و خوب هستن برای این شیرینی خوشمزه.

فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل

بافت نان برنجی

شیرینی مربایی

از خوشمزه ترین شیرینی هایی که میشه برای عید درست کرد و من هروقت درستش کردم و هر کی خورده کلی کیف کرده شیرینی مربایی یا مشهدی یا آلمانی هست. این شیرنی هم دو تا دستور ازش تا حالا منتشر کردیم که یکیش رو من نوشتم با اسم شیرینی مربایی (اینجا کلیک کن) و واقعا بارها درستش کردم و کیف کردیم و اون یکیش رو هم هدی جانم زحمتش رو کشیده که با اسم شیرینی آلمانی (اینجا کلیک کن) پست شده.

فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل

روش تهیه شیرینی مربایی

شیرینی بهشتی

شیرینی بهشتی (اینجا کلیک کن) هم از شیرینی های خیلی محبوب عیده که میتونید در سه رنگ و سه طعم سفید(وانیلی) و زعفرانی و کاکائویی هست. حتی اگه بخواید یک مدل شیرینی درست کنید با همین یه دستور میتونید سه شکل و رنگ مختلف از شیرینی رو داشته باشید.

فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل

شیرینی بهشتی

قطاب

قطاب (اینجا کلیک کن) هم از شیرینی های خفن و خوشمزه ی سنتی مون هست که توی عید عنایت ویژه ای بهش میشه. ویژگی منحصر به فرد قطاب اینه که نیاز به فر نداره و توی روغن سرخ میشه. برای همین شاید برای کسایی که خیلی فر رو دوست ندارن گزینه ی بهتریه. خیلی هم خوشگل و خوشمزه اس.

فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل

طرز تهیه قطاب

کره یا روغن یا چی؟

قبل از هر چیزی اینو بگم که دستور شیرینی اصلا انعطاف پذیر نیست و اینطوری نیست که شما بتونید مواد رو کم و زیاد یا جایگزین کنید. یعنی وقتی گفته از روغن صاف استفاده کنید نمیتونید به جاش از کره پاستوریزه یا روغن مایع یا روغن جامد معمولی استفاده کنید. چون مستقیما روی بافت شیرینی تون تاثیر داره. توی دستور بیشتر شیرینی های سنتی ما از روغن صاف استفاده میشه. برای تهیه روغن صاف کافیه روغن محلی یا روغن های نیمه جامد که توی بازار هست رو حرارت بدید تا کاملا ذوب بشن. بعد بذارید کنار تا دوباره ببنده و جامد بشه. خواهید دید که بافت نرم تر و صاف تری داره. به همین سادگی میتونید روغن صاف توی خونه درست کنید.

شکر یا پودر شکر یا پودر قند؟

پودر قند و پودر شکر که از لحاظ کاربرد در شیرینی ها فرقی ندارن. اما شکر معمولی دانه های درشت تری داره و نمیتونیم به جای پودر شکر یا پودر قند از شکر معمولی استفاده کنیم. در شیرنی های سنتی ما معمولا از پودر شکر و پودر قند استفاده میشه. معمولا در دستور هایی از شکر استفاده میشه که در دستور بخوان شکر رو با سفیده تخم مرغ یا با تخم مرغ کامل هم بزنن. پس شیرینی هایی که در دستورشون نوشته شده پودر شکر یا پودر قند به هیچ عنوان با شکر جایگزین نکنید.

در شیرینی ها هل و زغفران رو چطور استفاده کنیم؟

هر طعم دهنده ای که در شیرینی استفاده میکنید دقت کنید که در حالت مرغوبش استفاده کنید. هل رو حتما ساییده و پودر شده استفاده کنید. اگه در دستور شیرینی شما زعفران هست٬ زعفران رو خیلی غلیظ دم کنید و در خمیر شیرینی استفاده کنید.

فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل

شیرینی برنجی زعفرانی

نخودچی و برنچی تخم مرغ ندارن

دقت کنید که شیرینی نخودچی و نان برنچی هیچ تخم مرغی توشون استفاده نمیشه. نه زرده تخم مرغ٬ نه تخم مرغ کامل. تخم مرغ باعث میشه بافت این شیرینی ها پوک و سفت بشه.

حتما خمیر هایی که به استراحت نیاز دارن استراحت بدید

بعضی از شیرینی های سنتی ما بعد از اینکه خمیرشون آماده میشه نیاز به چند ساعت استراحت دارن. به هیچ عنوان زمان استراحت رو حذف یا کم نکنید چون مستقیما در کیفیت شیرینی تون تاثیرگذاره.

خمیر شیرینی رو ورز ندید

دقت کنید شیرینی های سنتی نیاز به ورز دادن ندارن. ورز دادن زیاد باعث میشه خمیر به روغن بیفته و خراب شه. در شیرینی هایی مثل برنجی و نخودی برای قالب زدن احتیاج هست خمیر منسجم بشه. برای این انسجام کمی خمیر رو بین دستهامون فشار میدیم تا گرمای دستمون باعث چسبیدن خمیر به هم بشه. نه بیشتر.

فوت و فن تهیه 5 تا از محبوب ترین شیرینی های عید با دستور کامل

قالب زدن شیرینی نخودچی

جعبه شیرینی

اگه یه وقتی خواستید شیرینی درست کنید و هدیه بدید یا حتی بفروشید٬ با آموزش ساخت جعبه شیرینی (اینجا کلیک کن) میتونید به سادگی خودتون یه جعبه ی قشنگ درستش کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیک و شیرینی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی بود