حریم رودخانه آتشگاه کرج آزادسازی شد


حریم رودخانه آتشگاه کرج آزادسازی شد

کرج - ایرنا - رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد که حریم رودخانه آتشگاه کرج از ساخت وسازهای غیر مجاز پاکسازی شد.

حسین فاضلی هریکندی روز سه شنبه در آخرین نشست شورای مدیران دادگستری در سال ۹۹ که در محل سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد، افزود: مجموع حریم آزادسازی شده رودخانه ها در سال ۹۹ برابر با ۱۳ هکتار است.

رییس کل دادگستری استان البرز گفت: اقدامات قرارگاه از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه منجر به آزادسازی بیش از سه هزارو۳۰۰ هکتار از اراضی استان شده که شهرستان ساوجبلاغ و چهارباغ مجموعا با بیش از یک هزارو۹۱۱ هکتار بیش حجم از اراضی آزادسازی شده را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به برگزاری ۶ جلسه در امسال، به اقدامات انجام شده دادگستری در سال ۹۹ اشاره و متذکر شد: بدون همکاری و فعالیت جهادی مجموعه کارکنان قضایی و اداری استان انجام اقدامات تحولی ممکن نبود.

وی تشکیل قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی را نخستین اقدام دادگستری در سال ۹۹ عنوان کرد و گفت: در نخستین روزهای سال، تشکیل این قرارگاه در راستای دستورات رئیس قوه قضائیه در سفر به استان البرز برای نظارت بیشتر بر تغییر کاربری‌ها و چاه‌های غیرمجاز بررسی شد اما با توجه به مشکلات استان در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، جرایم علیه محیط زیست و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها، سه حوزه دیگر حقوق عامه نیز به ماموریت‌ها اضافه شد.

وی تعداد چاه‌های غیرمجاز پلمب شده در سال ۹۹ را ۳۵۱ مورد عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز ساوجبلاغ و چهارباغ بیشترین تعداد پلمب را دارند.

فاضلی هریکندی ایجاد قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص را اقدام مهم دیگر دادگستری در سال ۹۹ دانست و بیان داشت: این قرارگاه نیز از ابتکارات استانی با همکاری نیروی انتظامی استان بوده تا در حوزه رصد پرونده‌های مهم و پرونده‌های مرتبط با آسایش و امنیت مردم به صورت متمرکز در استان عمل شود.

رییس کل دادگستری البرز در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاش شده با بررسی‌های دقیق جمعیت کیفری استان کاهش یابد ولی آنچه در این حوزه اهمیت دارد عدم برخورداری زندانیان جرایم خاص از قبیل سرقت از نهادهای ارفاقی از قبیل مرخصی است.

وی ورود در حوزه حقوق عامه را دیگر اقدام مهم دادسراهای استان از جمله دادسرای مرکز استان در سال ۹۹ برشمرد و ادامه داد: پیگیری ایجادکمپ‌ ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر برای درمان معتادین متجاهر، نظارت بر مراکز ماده ۱۵ در استان جهت درمان معتادین، ساماندهی کودکان کار و جمع اوری زنان خیابانی بخشی از این اقدامات در راستای تحقق حقوق عامه بوده است.

وی کمک به احیای واحدهای تولیدی به منظور حفظ و ایجاد اشتغال را سیاست مهم دادگستری در سال ۹۹ و سالی آتی بیان کرد و گفت: رفع مشکل چندساله شهرک صنفی صنعتی شیخ آباد و کمک به اشتغال حدود هفت هزار نفر و احیای شرکت پارس لامع، پیگیری و حل مشکلات مربوط به شرکت هایی از قبیل زرماکارون، فرودگاه پیام، شرکت داروسازی شفا، شرکت صنعتی غیردولتی هشتگرد تنها بخشی از فعالیت‌ها در این حوزه بوده است.

فاضلی هریکندی اضافه کرد: پیگیری برای حل مشکلات بیمارستان امام خمینی (ره) کرج نیز انجام و مقرر شده به منظور حل مشکلات، مالک فعلی تا زمان اعلام قطعی حکم قضایی در هماهنگی با استانداری و دادگستری کل استان فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

وی با اشاره حل مشکلات مربوط به اراضی دولتی و عمومی نظرآباد که ضمن تبانی با تعدادی از کارکنان ارگان‌های مختلف اقدام به اخذ سند و تصرف اراضی کرده بودند، بیان کرد: پیگیری این پرونده نیز در راستای دستورات رئیس قوه قضائیه در اولویت دادگستری استان قرار گرفت و پس از احضار و بازداشت ۴۰ نفر از مدیران سابق و کارکنان ارگان‌های مختلف، ۱۲ هکتار از اراضی به ارزش سه هزار میلیارد تومان به ادارات دولتی، عمومی و مالکان حقوقی و حقیقی عودت داده شد.

رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به تقدیر رئیس قوه قضائیه از اقدامات استان در حوزه مدیریت زندان‌ها در دوره شیوع ویروس منحوس کرونا تصریح کرد: با تدابیر اندیشیده شده با اینکه یکی از استان‌های دارای بیشترین تعداد زندان هستیم ولی هم از جهت کنترل ویروس در میان زندانیان و هم وقوع برخی از اتفاقات که منتهی به فرار زندانیان در برخی از استانها گردید با اقدامات پیشگیرانه که در استان صورت گرفت و با تدابیر رئیس قوه قضائیه در اعطای مرخصی به زندانیان، روند عادی را در زندان های استان داشتیم.

وی با تبیین مشکلات زیرساختی و منابع انسانی دادگستری کل استان بیان کرد: از نظر نسبت کادر قضایی به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، رتبه ۲۹ کشوری هستیم که این کمبود با توجه به اینکه از نظر میانگین ورودی رتبه دوم کشوری هستیم با امکانات همخوانی نداشته و فشار زیادی را به دادسراها و محاکم استان تحمیل می‌کند.

فاضلی هریکندی تبدیل شدن استان به عنوان مقصد اجرای بسیاری از برنامه‌های پایلوت در حوزه تحولی را بیانگر شناخته شدن دادگستری استان به عنوان استانی برنامه محور دانست.

وی با بیان اینکه دادگستری استان در ابتدای سال ۱۳ شعبه بالای هزار پرونده مانده داشت گفت: هم اکنون هیچ شعبه‌ای دارای پرونده مانده بالای هزار نیست و فقط در ماه قبل تعداد مانده‌های ۱۹ شعبه از شعب دادسراها و دادگاه های استان به زیر ۲۰۰ فقره پرونده رسیده است.

رییس کل دادگستری استان در پایان این نشست توصیه‌هایی را در خصوص توجه به زندانیان، ارتقا فرهنگ صلح و سازش، تکریم کارکنان و مراجعان، سلامت و نظارت بر محیط اداری مطرح کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر