ادای احترام شخصیت های سیاسی عراق به قربانیان حمله شیمیایی حلبچه


ادای احترام شخصیت های سیاسی عراق به قربانیان حمله شیمیایی حلبچه

بغداد - ایرنا - در سالگرد حمله رژیم بعث عراق به منطقه کردنشین حلبچه که بزرگترین حمله شیمیایی تاریخ به یک نقطه شهری است؛ شخصیت های سیاسی عراقی یاد قربانیان جنایت را گرامی داشتند و به آنان ادای احترام کردند.

به گزارش سه شنبه ایرنا از بغداد برهم صالح رییس جمهوری عراق در یک توییت این فاجعه را «زخمی عمیق در ضمیرها» توصیف کرد که در آن رنج مردم کرد و مبارزه آنها برای آزادی تجسم یافته و به نمادی از فداکاری تبدیل شده است.

نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان نیز بیانیه ای به مناسبت سی و سومین سالگرد حمله شیمیایی به حلبچه صادر کرد.

وی با ادای وفاداری به قربانیان، برای دومین سال متوالی از دولت فدرال عراق درخواست غرامت کرد.

در این بیانیه آمده است: "ما خواستار این هستیم که دولت فدرال وظایف اخلاقی و قانونی اش را برای جبران خسارت به قربانیان و محیط تحت تاثیر سموم عمل کند".

رییس اقلیم کردستان از جامعه جهانی خواست که برای جلوگیری از سلاح های ممنوع و تولید آنها و از بین بردن فناوری مرگ به طور جدی تلاش کند و وظیفه همه کشورها دانست که از زندگی مردم، محیط زیست و جوامع محافظت کنند.

همچنین نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در یک توییت نوشت: "جنایت حلبچه با جنایات گورهای دسته جمعی در جنوب تفاوتی ندارد."

وی افزود: "زنده نگه داشتن یاد آن یادآوری جنایات فاشیستی بعث به مردم ما و نسل های آینده است."

همچنین مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در یک بیانیه نسبتا بلند ضمن محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی به ملت عراق که همواره قربانیان زیادی در جنگ ها تقدیم وطن کرده است ادای احترام کرد.

وی در این بیانیه تسلی خاطر بازماندگان را عراقی آزاد و دموکراتیک برشمرد که احترام شهروندانش در اولویت قرار دارد.

عمار الحکیم نیز با انتشار بیانیه ای سالروز این جنایت را یادآور شده و ضمن احترام و دعای مغفرت برای تمام کسانیکه در راه ملت عراق کشته شده اند به اثر معنوی فاجعه اشاره کرده و گفت: هر ساله در روز این فاجعه ضمیر درونی ما به درد می آید و بیش از پیش به تجربه دموکراسی معتقد می شویم که تنها راه حل برای نپذیرفتن دوباره قتل و گورهای دسته جمعی است.

۳۳ سال پیش در چنین روزی (۱۶ مارس) جنگنده های عراقی به دستور مستقیم صدام و پسر عمویش به مدت ۵ ساعت بر فراز حلبچه پرواز کردند و مخلوطی از گازهای خردل، سارین و اعصاب را برسر مردم بی گناه انداختند.

این جنایت پنج هزار قربانی برجای گذاشت که بیشتر آنها زن و کودک و هزاران زخمی بودند.

حمله شیمیایی به حلبچه در آخرین روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رخ داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا