365 میلیارد تومان اعتبار به سد تنگ سرخ اختصاص می‌یابد


365 میلیارد تومان اعتبار به سد تنگ سرخ اختصاص می‌یابد

یاسوج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مراحل تخصیص 365 میلیارد تومان اعتبار به سد تنگ سرخ بویراحمد در حال انجام است و این مبلغ به‌زودی جذب می‌شود.

به گزارش ایرنا، رسول فرهادی روز چهارشنبه اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتبه ای در این خصوص با وزیر نیرو داشته اند و موافقت خود را با تامین این مبلغ اعلام کرده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو مکاتبه ای نیز با وزارت کار انجام داده است که همراه با مجموعه وزارت کار نشست مشترکی با سازمان برنامه و بودجه کشور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میزان پیشرفت فیزیکی سد ۳۵ درصد است و مطالعه فاز دوم آن نیز آغاز شده است.

فرهادی تاکید کرد: سد تنگ سرخ بویراحمد فواید بسیاری از تامین آب بلند مدت آشامیدنی و صنعت شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، بهبود گردشگری و کنترل سیلاب دارد و بهره برداری از آن نقش مهمی در توسعه پایدار استان خواهد داشت.

وی عنوان کرد: به طور یقین اجرای سد تنگ سرخ بویراحمد به نفع مردم استان خواهد بود و منشا تحولاتی در زمینه های اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: باتوجه به جاذبه های توریستی منطقه، احداث این سد می تواند نقش بسزایی در رونق صنعت گردشگری و به تبع آن ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم شهرستان بویراحمد داشته باشد.

وی ادامه داد: تقویت سفره های زیرزمینی استان، ایجاد اشتغال پایدار و ده ها فایده دیگر از منفعت های احداث این سد خواهد بود.

فرهادی افزود: یکی از اصلی ترین دلایل قطعی آب در شهر یاسوج نبود سد در نزدیکی این شهر است و سد تنها ابزاری است که ترسالی و خشکسالی را جبران می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برخی مطالبات امسال در حوزه سد تنگ سرخ پرداخت شده است و بحث تخصیص ۱۰۰ درصدی این طرح و اعتبارات تملک انجام گرفته است.

وی گفت: بخشی از اعتبارات به صورت نقدی انجام گرفته است و امید است تا پایان سال اعتبارات به طور کامل تخصیص یابد.

در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.

برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.

همچنین بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز با اجرای حوضه آبریز این سد از بین خواهد رفت.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد.

ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

کسب مجوز تخصیص اعتبار از ظرفیت‌ های ماده ۵۶ قانون الحاقی بودجه برای پروژه مهم سد تنگ سرخ با تلاش آب منطقه ای و تصویب وزارت نیرو و پیگیری مجموعه استانداری و سازمان مدیریت استان از سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفت.

دولت در دیماه امسال با تامین و پرداخت ۳۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه احداث سد تنگ سرخ موافقت کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی