از مخالفت با حضور قالیباف تا خواهش و تمنّا برای نامزدی رئیسی | مسئله نامزدی در اردوگاه اصولگرایی


از مخالفت با حضور قالیباف تا خواهش و تمنّا برای نامزدی رئیسی | مسئله نامزدی در اردوگاه اصولگرایی

اختلاف نظر و جدال رسانه‌ای چهره‌های اصولگرا درباره نامزدی نهایی این جریان سیاسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اختلاف نظر و جدال رسانه‌ای چهره‌های اصولگرا درباره نامزدی نهایی این جریان سیاسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد. در شرایطی که تا کنون سیدابراهیم رئیسی و نزدیکانش تمایلی به حضور در انتخابات نشان نداده و خواستار تمدید حضور در قوه قضائیه اند، در مقابل بسیاری از چهره‌های اصولگرا بر نامزدی او در انتخابات اصرار دارند؛ زیرا او را تنها عامل وحدت بخش در جبهه راست می‌دانند.
با این حال، همچنان در کنار چهره‌های جدیدی که به تازگی در جریان اصولگرایی اعلام نامزدی انتخاباتی کرده اند نظیر سعید محمد، نام چهره‌های نام آشنایی همچون محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و... به عنوان نامزد‌های بالقوه در انتخابات ۱۴۰۰ شنیده می‌شود که البته با واکنش‌های بسیاری ازسوی چهره‌های سیاسی همراه بوده است.

مخالفت جبهه پایداری با نامزدی قالیباف

صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، در نشست انتخاباتی «جمهور» که از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، در مخالفت با نامزدی احتمالی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: «به نظر ما کسی که به تازگی رئیس مجلس شده بهتر است که برای ریاست جمهوری هم اقدام نکند. مردم اکنون به اقدام انقلابی در مجلس امید بسته اند و معطوف شدن ایشان به ریاست جمهوری این را زیر سؤال می‌برد و مشکلاتی ایجاد می‌شود.
البته این مطلب موضع ما قبل از انتخاب هیئت رئیسه مجلس هم بود.» وی افزود: «در سال ۹۶ در نظرسنجی‌های اولیه آرای آقای قالیباف را بیشتر از آقای رئیسی اعلام می‌کردند، اما اتفاقاتی افتاد که آرای ایشان کمتر شد. شرایط می‌تواند بسیار سیال باشد. اصل برای ما حمایت از اصلح است. انتخاب شخص به شرایط نیز بستگی دارد، اما این به معنای تحت تأثیر پروپاگاندا قرار گرفتن نیست، بلکه باید ببینیم در آن شرایط چه تکلیفی داریم. شرایط انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌توان از الان با قطعیت مشخص کرد.»

اشتباهات قالیباف و شانس بیشتر محسن رضایی

غلامرضا تاجگردون، نماینده ادوار مجلس، درباره خیز انتخاباتی محمدباقر قالیباف برای انتخابات ۱۴۰۰ به «برنا» گفت: «در ابتدا قالیباف خیزی سریع برای انتخابات ریاست جمهوری برداشت که زود خوابید. خود او و مشاورانش در روند ورود به انتخابات یک اشتباه انجام دادند. او توقعاتی ایجاد کرد که نمی‌تواند به آن‌ها عمل کند و رزومه اجرایی خود را به خطر انداخت. اگر قالیباف به مجلس نمی‌آمد، قطعا وارد انتخابات ریاست جمهوری و تبدیل به نامزدی بالقوه می‌شد.
تنها فردی که از جناح اصولگرا حق داشت ادعای نامزدی کند، او بود. اشتباه قالیباف این بود که به مجلس آمد. دومین اشتباه او نیز این بود که خواست از جایگاهش به عنوان رئیس مجلس برای تبلیغات استفاده کند. به نظر من قالیباف نامزد نیست؛ زیرا احتمال رأی آوری اش ضعیف است و همچنین در صورت نامزدی جایگاه ریاستش در قوه مقننه را از دست خواهد داد، چون انتخابات ریاست مجلس هفتم خرداد و انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد است یعنی باید تکلیف رئیس مجلسی خود را مشخص کند. نامزدی ریاست جمهوری بودن او مصادف است با کناره گیری اش از نامزدی ریاست مجلس شدن.
در این صورت قالیباف دیگر رئیس مجلس نخواهد بود و به نظر من با توجه به نوع رفتارش که بازخورد منفی در رسانه‌ها داشت، مشاور اصلی اش از نامزد شدن او جلوگیری خواهد کرد. قالیباف همیشه از موضع اینکه من برنده می‌شوم، تهاجمی برخورد کرده بنابراین شکست خورده است. یعنی اگر فکر می‌کرد که این گونه صحیح است، باید دفعه‌های گذشته قبول می‌شد. حتی اگر او چندین بار نامزد می‌شد، عملکرد هفت هشت ماهه اش بیانگر رأی نیاوردن او در جامعه است.» وی با قیاس قالیباف و محسن رضایی افزود: «محسن رضایی شانس بیشتری دارد. به نظرم اگر محسن رضایی با همین فرمان پیش برود در مقابل قالیباف برنده می‌شود؛ لذا شانس محسن رضایی بیشتر است. من طرفدار رضایی نیستم، اما در قیاس با قالیباف او را برنده می‌دانم.»

نامزد نشدن رئیسی، رسیدن به اجماع را دشوار می‌کند

حسین سبحانی نیا، فعال سیاسی اصولگرا و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، در گفتگو با «نامه نیوز» درباره آخرین وضعیت نامزدی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «غالب گروه‌ها و مجموعه‌های اصولگرا اعم از شورای ائتلاف و شورای وحدت آمادگی دارند که در انتخابات آینده از آقای رئیسی حمایت کنند؛ چون تا الان باور این است که آقای رئیسی می‌تواند عامل وحدت در جریان اصولگرایی باشد. اگر آقای رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشود، رسیدن به اجماع روی یک نامزد رأی آور درجریان اصولگرا زحمت بسیار دارد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا