هشدارِ مقاوم شدن بیماری دیفتری در برابر آنتی بیوتیک و واکسن


هشدارِ مقاوم شدن بیماری دیفتری در برابر آنتی بیوتیک و واکسن

سلامت نیوز:متخصصان علوم پزشکی هشدار دادند که عفونت بسیار مسری و کشنده دیفتری ممکن است در برابر آنتی بیوتیک ها و واکسن ها مقاوم شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان هشدار دادند که دیفتری می تواند بار دیگر به دلیل مقاومت در برابر واکسن و آنتی بیوتیک به یک مشکل عمده بهداشتی در جهان تبدیل شود. دیفتری یک عفونت بسیار مسری است که...

سلامت نیوز:متخصصان علوم پزشکی هشدار دادند که عفونت بسیار مسری و کشنده دیفتری ممکن است در برابر آنتی بیوتیک ها و واکسن ها مقاوم شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان هشدار دادند که دیفتری می تواند بار دیگر به دلیل مقاومت در برابر واکسن و آنتی بیوتیک به یک مشکل عمده بهداشتی در جهان تبدیل شود.


دیفتری یک عفونت بسیار مسری است که می تواند کشنده باشد و بینی، گلو و همچنین پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. علت اصلی این بیماری گونه های باکتری موسوم به Corynebacterium diphtheriae است که ماده سمی ایجاد کرده و موجب بیماری در فرد می شود.


این بیماری بیشتر از طریق سرفه، عطسه یا تماس نزدیک با فرد آلوده منتشر می شود.همچنین طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده ممکن است افراد از طریق تماس با زخم آلوده دچار بیماری شوند.


در کشورهای ثروتمندی مانند ایالات متحده، نوزادان علیه بیماری دیفتری واکسینه می شوند اما در کشورهایی با درآمد کم و متوسط هنوز موارد پراکنده ای از ابتلا به بیماری وجود دارد.


در سال های اخیر موارد ابتلا به این بیماری افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا به دیفتری در جهان گزارش شد و این درحالیست که بین سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۱۷ به طور میانگین سالانه ۸۱۰۵ مورد شناسایی شده است.


محققان انگلیسی اظهار داشتند: واکسن دیفتری برای خنثی سازی ترکیب سمی طراحی شده است بنابراین هر نوع متغیر ژنتیکی که ساختار سم را تغییر دهد می تواند در میزان موثر بودن واکسن تاثیر بگذارد. اگرچه داده های ما نشان نمی دهد واکسنی که در حال حاضر مورد استفاده است بی اثر خواهد بود، این واقعیت که ما شاهد تنوع روزافزونی از انواع سموم هستیم نشان می دهد که واکسن و درمان هایی که عامل بیماری را هدف قرار می دهند باید به طور منظم ارزیابی شوند.


به گزارش مدیسن نت، بیماری دیفتری به طور معمول با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. اما در این بررسی مشخص شد میانگین تعداد ژن های دیفتری که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند در حال افزایش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر