پتروشیمی هگمتانه، طلسمی که در دولت دوازدهم شکسته شد


پتروشیمی هگمتانه، طلسمی که در دولت دوازدهم شکسته شد

همدان- ایرنا- پتروشیمی هگمتانه بزرگترین واحد تولیدی استان همدان و نخستین تولیدکننده پور پی وی سی پزشکی در خاورمیانه است، پروژه‌ای که در دولت هشتم کلید خورد و پس از 18 سال رکود و رخوت به همت دولت دوازدهم طلسمش شکست و به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا؛ پتروشیمی هگمتانه سالها در همدان سرگردان و بلاتکلیف بود و هر از گاهی نامش در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور مطرح می‌شد و دوباره به خواب زمستانه اش فرو می‌رفت.

پروژه‌ای که در دولت هشتم کلید خورد و به دولت های نهم، دهم و یازدهم نیز رسید و سرنوشتی پر فراز و نشیب را تجربه کرد تا اینکه دوازدهمین دولت طلسمش را شکست.

این پروژه در چهارم دی ماه امسال با دستور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید و به همه نقدها و گلایه نقادان و بدخواهان و خلف وعده‌ها پایان داد.

پتروشیمی هگمتانه این روزها سخت می‌کوشد تا تاخیر و تعلل های گذشته‌ را جبران کند و در کنار ایجاد ارزش افزوده، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی، مفهوم توسعه پایدار را در این خطه حجی کند.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی هگمتانه، هم اینک محصول کم نظیر این واحد به نام پودر پی.وی.سی با درجه پزشکی و دارای استانداردهای جهانی عرضه می شود و بسیاری از صنایع داخلی را تغذیه می‌کند.

طبق اعلام «ناصر شمخانی»، ۲۰۰ نفر از جوانان دانش آموخته که بیشتر آنها بومی این منطقه هستند دور سفره پتروشیمی نشسته اند و برای برکت رزق و روزی خود می‌کوشند.

پتروشیمی هگمتانه، طلسمی که در دولت دوازدهم شکسته شد

او، تامین مواد اولیه را از دغدغه‌های این مجموعه می داند تا بتواند همچنان پرقدرت به تولید ادامه بدهد و اشتغال ایجاد شده را حفظ کند.

خوراک این مجموعه صنعتی وی.سی.ام (VCM) است که از پتروشیمی های «اروند» و «قدیر» تامین می‌شود که تا کنون هیچ قراردادی در این رابطه منعقد نشده است.

اما نگرانی های شمخانی برای تامین خوراک چیزی از شیرینی و حلاوت راه اندازی این پروژه کم نمی‌کند، وقتی که ۱۸ سال رکود و رخوت این سازه سالخورده را مرور می‌کنیم.

همدان قطب تولید پی وی سی پزشکی

استاندار همدان بر این باور است که پتروشیمی هگمتانه اکنون از دغدغه‌های گذشته رها شده و با فراغ بال می‌تواند به آمال و آرزوهایش برای تبدیل همدان به قطب تولید پی وی سی پزشکی برسد ما هم از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.

طرحی که برای تولید سالانه ۷۰ هزار تن محصول، حالا نه دغدغه آب دارد و نه معطل برق است و به گفته «سیدسعید شاهرخی»، مسیر پتروشیمی صاف و صیقلی شده و هیچ مانعی برای فعالیتش وجود ندارد.

او یادآوری می‌کند: برای راه اندازی این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و چراغ جهش تولید را در این استان روشن کرده است.

شاهرخی، از پتروشیمی هگمتانه به عنوان بزرگترین واحد تولیدی استان یاد می کند که می تواند ۲۰ درصد از حجم واردات پی وی سی پزشکی را بکاهد، محصولی که در صنایع بسته‌بندی دارو و تجهیزات پزشکی مصرف می‌شود و بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور وابسته بیگانگان است.

پتروشیمی هگمتانه، طلسمی که در دولت دوازدهم شکسته شد

پتروشیمی نماد جهش صنعت همدان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز پتروشیمی را مصداق بارز جهش صنعتی این منطقه می داند و امیدوار است که ۲ پتروشیمی در حال احداث این استان نیز عاقبت بخیر شده و به ثمر بنشینند.

«حمیدرضا متین» با یک حساب سرانگشتی رخدادهای سرمایه گذاری در سال جهش تولید را برابر با طول عمر انقلاب ذکر کرده و می گوید: امسال سرمایه‌های سرگردان مردم به بخش تولید سرازیر شد به طوری که تا پایان دی ماه امسال یک هزار و ۳۰۰ فقره جواز تاسیس برای واحدهای صنعتی و معدنی در استان صادر شده است.

او، سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد تومانی برای اجرای این صنایع را نشان از اعتماد و اطمینان مردم به بخش تولید می‌داند که باید به آن حرمت بگذاریم.

براساس آمارهای رئیس سازمان صمت استان همدان، یک هزار و ۶۶ واحد تولیدی و صنعتی در جغرافیای همدان مشغول کار و تلاش هستند که پتروشیمی هگمتانه به عنوان نخستین تولید کننده پی وی سی پزشکی کشور همچون نگینی در این جمع می‌درخشد.

پتروشیمی هگمتانه، طلسمی که در دولت دوازدهم شکسته شد

پتروشیمی برآیند همکاری دولت و بخش خصوصی

«حمیدرضا حاجی بابایی» نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت نیز محصول پتروشیمی هگمتانه را در جغرافیای خاورمیانه بی‌نظیر معرفی می‌کند که علاوه بر کوتاه کردن دست واردات و خروج ارز از کشور می‌تواند در سبدصادراتی کشور نیز جای بگیرد و ارزآوری هم داشته باشد.

اگر چه عملیات ساخت و ساز این پروژه بزرگ با فراز و فرود بسیار همراه بود اما به باور نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اکنون روی غلطک افتاده و مسیرهای ترقی را طی می‌کند.

او پتروشیمی هگمتانه را حاصل همکاری دولت و بخش خصوصی می‌داند که رونق اشتغال و توسعه اقتصادی مهمترین رهاوردش محسوب می‌شود که برای مردم ملموس‌تر است.

مخلص کلام اینکه کسی تصور نمی‌کرد پتروشیمی روزی از آب و گل در بیاید و دلخوشی مردمان این دیار بشود.

حالا مردم همدان به رشد صنعتی این دیار چشم امید دارند اگر چه آب و خاک حاصلحیز، این منطقه را کشاورزی لقب داده اما همدان شانه به شانه استانهای صنعتی حرکت می کند تا به مقصود برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته