روسیه: ناتو مقصر افزایش تهدیدات امنیتی در قاره اروپا است


روسیه: ناتو مقصر افزایش تهدیدات امنیتی در قاره اروپا است

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به سخنان دبیرکل ناتو گفت: گسترش ساختارهای نظامی ناتو به سمت مرزهای روسیه، خروج آمریکا از پیمان موشکی و مخالفت با ابتکارات مسکو برای جلوگیری از عواقب این اقدام، سیستم امنیتی اروپا را از بین برده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه، در تفسیر سخنان "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو درباره تهدیدات از جانب روسیه، اعلام کرد که تقصیر از بین رفتن سیستم امنیتی در قاره اروپا تنها بر گردن پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار دارد که طی دو موج، زیرساختارهای نظامی خود را به سمت مرزهای فدراسیون روسیه گسترش داده است.

این دیپلمات روس در گفت‌وگو با این خبرگزاری در این باره توضیح داد: «باید یادآوری کنم که دقیقاً ناتو مرزهای خارجی خود را به مرزهای ملی روسیه نزدیک کرد. در نتیجه چندین موج، وضعیت در اروپا به شدن تغییر کرد و ما شاهد تقویت حضور زیرساختارهای نظامی ناتو در نزدیکترین مسافت از مراکز حیاتی روسیه و محل استقرار نیروها و تجهیزات نظامی خود بودیم، هرچند این اقدامات بصورت دائم نبوده و واحدهای نظامی ناتو بصورت چرخشی در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر شده و این کار در جریان انجام مانورهای نظامی روز افزودن در این مناطق صورت می‌گیرد. ولی تمامی این اقدامات، وضعیت امنیتی بوجود آمده در قاره اروپا بعد از پایان جنگ سرد را از بین برده است.»

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «چنین اقداماتی طرف روسی را مجبور کرد تا به آنها واکنش نشان دهد و سیاست و برنامه‌های نظامی خود را با توجه به واقعیات کنونی اصلاح کند و این کار به درستی انجام گرفت، برای اینکه موضوع تقویت امنیت و منافع ملی همواره در وهله نخست اهمیت قرار دارند.»

علاوه بر این، گروشکو اعلام کرد که اظهارات مربوط به تهدید موشکی از جانب روسیه هم تنها بر این اساس است که دقیقاً آمریکا بطور یکجانبه از پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر، که یکی از مهمترین توافقات در زمینه امنیتی در اروپا بود، خارج شد و دیگر کشورهای عضو ناتو به ابتکارعمل روسیه درباره توقف استقرار چنین تسلیحاتی در خطوط تماس پاسخ مثبت ندادند.

وی افزود: «و در نهایت، نباید فراموش کرد که کشورهای عضو ناتو و متحدانشان در حال تحقق برنامه ایجاد سیستم دفاع ضدموشکی در اروپا هستند که سامانه‌های آن در خاک رومانی و لهستان مستقر می‌شوند که جهت گیری اصلی آنها به سمت شرق و مرزهای روسیه است.»

لازم به یادآوری است که "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو روز دوشنبه در سخنرانی در نشست کمیته پارلمان اروپا درباره مسائل دفاعی و امنیتی اعلام کرد که تهدید مستقیمی از جانب روسیه و چین نمی‌بیند، ولی به عقیده وی، این مسئله در سایه اقدامات ناتو تحقق یافته است.

استولتنبرگ گفت: «در حال حاضر، من هیچ تهدید نظامی یا دورنمای حمله نظامی از سوی روسیه و چین نمی‌بینم. البته یکی از دلایل آن، موجودیت پیمان آتلانتیک شمالی است. چرا که در صورت هر نوع حمله‌ای، همه کشورهای متحد در ناتو به آن واکنش نشان خواهند داد و دقیقاً همین مسئله، یکی از دلایلی است که ما توانسته‌ایم صلح و امنیت در قاره اروپا را برای بیش از 70 سال حفظ کنیم.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403