نمکی: مطلقا موافق سفر نیستم/ برای واردات واکسن به دلالان میدان نمی‌دهیم


نمکی: مطلقا موافق سفر نیستم/ برای واردات واکسن به دلالان میدان نمی‌دهیم

وزیر بهداشت تاکید کرد: مطلقا موافق سفر‌ها نیستیم، نبودیم و نخواهیم بود.

نمکی: مطلقا موافق سفر نیستم/ برای واردات واکسن به دلالان میدان نمی‌دهیم

به گزارش راهبرد معاصر؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همه افرادی که در جریان مقابله با کرونا فعالیت کردند، گفت: همکاران من در سالی که گذشت نه تنها به بیماران کووید 19 خدمات ارائه دادند بلکه سایر بیماران سرویس دریافت کردند.

وی گفت: امسال علی رغم گرفتاری‌ها برای اولین بار در هر ماه 1000 تخت به تخت های کشور اضافه شد که این آمار را در قبل و بعد انقلاب شاهد نبودیم. 1400 پروژه بهداشتی و در مانی در اقصا نقاط کشور تا اردیبهشت افتتاح و 13 هزار تخت به تخت‌های کشور اضافه شد و 2500 تخت آی سیو اضافه کردیم.

وی گفت:موضع وزارت بهداشت در رد خصوص سفر‌ها مشخص است و مطلقا موافق سفر‌ها نیستیم و نبودیم و نخواهیم بود. مولفه‌هایی به نام ویروس جهش یافته انگلیسی اضافه شد و مطالعه کنند این ویروس در کشورهای انگلیس و آلمان و... چه کرده است.

وزیر بهداشت افزود: یک ماه این ویروس در کشور می‌چرخد و هنوز مرگ‌های دو رقمی را می‌بینیم.

نمکی عنوان کرد: آهنگ گرفتار کننده این ویروس پیش رونده تر از نظام‌های قوی سلامت است.ببینید خوزستان به عنوان یکی از پایگاه‌های ویروس جهش یافته به لظف خدا و تلاش همکارانم روزهای ملایم تری را طی می‌کند و به جرات می‌گویم در سراشیبی کنترل بیماری در استان خوزستان هستیم.

وی افزود: نگران سایر استان‌ها و استان‌های مرکزی هستیم که موارد متعدد ویروس جهش یافته را می بینیم و مولفه دیگر سفر نقل و انتقال این ویروس به نقاط آلوده است. سیاست ما این است تا طرح تشدید بیماریابی را در استمرار طرح شهید سلیمانی ادامه بدهیم.

وزیر بهداشت متذکر شد: سفر یعنی انتقال ویروس و جمعیت سیال که ما در تشدید بیماریابی در سراسر کشور ضربه می‌خوریم. ما موافق سفر نیستیم و مهلت می‌خواهیم یک ماه این ویروس یابی تشدید شود. می‌دانیم تاب آوری مردم کم شده است اما خط مقدم این ویروس تاب آوری کمتری دارد. نمی‌توانم از منطقه ای که آلوده ویروس جهش یافته نیست به منطقه دیگر پرستار اعزام کنم؛ در صورتی که در مورد ویروس ووهان این دغدغه را نداشتیم.

نمکی اضافه کرد: 2 دقیقه برق بیمارستان خوزستان قطع شد و پس از 2 دقیقه که راه اندازی شد نزدیک 70 مریض در معرض خفگی بودند.سفرها بر مبنای رنگ بندی بود که دو گزینه رنگ بندی بر مبنای وضع موجود و دیگری رنگ بندی بر اساس مداخله گری است.

وی تصریح کرد: دوستان ستاد کرونا رنگ بندی آبی و زرد که بیشتر بر مبنای شاخص‌های قبلی و بدون مداخله ویروس جهش یافته را پذیرفتند و ما بنا به تبعیت عزیزان در ستاد کرونا هستیم و اعلام تک صدایی است. طبق تاکیدات رهبر معظم اعلام رنگ بندی‌ها با ما و اعمال با سایرین است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اینکه یکی از اقوام را در نقاط آبی آلوده کنیم صله رحم نیست. در دید و بازدید‌های عید سعی کنید با فضای مجازی این اتفاق را رقم بزنید و پروتکل‌ها را رعایت کنید.

نمکی با اشاره به آخرین وضعیت واکسن کرونا، گفت: سعی کردیم واکسن داخلی را راه اندازی کنیم و از همه عزیزان موثر دعوت کردم. شهید فخری زاده، دوستان بنیاد برکت و.. را دعوت کردم؛ چرا که می دانستم دنیای سرمایه داری دنیای خودخواهی است و اگر سیر شد و هم پیمان قسم خورده نداشت به سایر نقاط دنیا تعلق پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: 80 درصد واکسن دنیا در 6 کشور تولید می‌شود و به همین دلیل ما تولید داخل را شروع کردیم و واکسن‌های مختلفی را به عرصه آوردیم. امید داریم تحول بنیادی در واکسن سازی ایران انجام شود اما پیش از آن واکسن خارجی وارد می‌کنیم.

وزیر بهداشت بیان داشت: هر کسی که دلش برای مردم می‌سوزد و می‌تواند واکسن را بهتر از ما بیاورد، انجام دهد ولی ما به دلالی‌ها میدان نمی‌دهیم و نمی‌گذاریم دلالان در این امر دخالت داشته باشند، ولی اگر کسی فکر می‌کند ما واکسن با کیفیت نمی‌خریم خودش ورود پیدا کند. این گونه نیست. از منابع معتبر واکسن می‌خریم و امیدوارم در اسرع وقت گروه های آسیب پذیر مانند کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص و افراد مسن را واکسن بزنیم و امید دارم بحث واکسن در روزهای آتی سرعت پیدا کند.

نمکی خاطرنشان کرد: گلایه دارم از برخی دوستان چرا که برخی منابع را دریافت نکردیم و روزهای سختی می گذرانیم. سعی می‌کنم با صبوری کاستی‌ها را حل کنم و تقاضا می‌کنم در این جدال نابرابر با ویروس بیشتر دست ما را بگیرند و شرمنده همکارانمان در استان ها نباشیم. بار دیگر سال نو را تبریک می‌گویم و امیدوارم سال 1400 با آرامش و سلامت و توانمندی بیشتر سپری کنیم و ایرانی سالم و آباد داشته باشیم./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!