ثبت نام 987 نفر داوطلب انتخابات شوراهای شهر در استان مرکزی


ثبت نام 987 نفر داوطلب انتخابات شوراهای شهر در استان مرکزی

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: 987 نفر برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر 1400 در استان مرکزی ثبت نام کردند.

بهروز اکرمی امروز ۲۷ اسفندماه در نشست مطبوعاتی در خصوص انتخابات ۱۴۰۰، با اشاره به مهلت ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات پیش ۲۶ اسفندماه ۹۹ به پایان رسید، بیان کرد: روز گذشته کار ثبت نام داوطلبان در کشور و استان مرکزی به پایان رسید و البته پرونده افرادی که آخر وقت دیروز اقدام به ثبت نام کردند همچنان در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه در کل استان مرکزی ۹۸۷ نفر ثبت کردند و ۲۰ پرونده هنوز در دست بررسی است، افزود: تاکنون ثبت نام ۹۵۵ نهایی شده است و مابقی تا ساعت ۱۴ امروز تکمیل می شود.

اکرمی در خصوص میزان ثبت نام در هر شهرستان استان اظهار کرد: در آشتیان ۲۳ نفر، در اراک ۳۱۱ نفر، در تفرش ۴۰ نفر، در خمین ۷۰ نفر، در خنداب ۳۰ نفر، در زرندیه ۶۵ نفر، در ساوه ۱۴۳ نفر، در شازند ۱۱۲ نفر، در فراهان ۴۲ نفر، در محلات ۵۴ نفر، در کمیجان ۳۲ نفر و در دلیجان ۳۳ نفر ثبت نام کرده اند.

وی به میزان استقبال داوطلبین نسبت به تعداد کرسی های اصلی و علی البدل به تفکیک شهرها اشاره کرد و گفت: در آشتیان به ازای هر کرسی ۲.۹ نفر، در اراک ۱۵.۶ نفر، در داوود آباد ۱.۴ نفر، در ساروق ۱.۱ نفر، در کارچان ۱.۳ نفر بوده است که بیشترین استقبال در شهرهای استان در شهر اراک صورت گرفته است و در واقع ۲۵ برابر کرسی های اصلی شورای شهر اراک، داوطلب ثبت نام کرده است.

رییس ستاد انتخابات استان افزود: در تفرش ۵ برابر تعداد کرسی ها استقبال صورت گرفته است و این استقبال نسبت به کرسی ها در خمین ۴.۸ نفر، در قورچی باشی ۱.۶ نفر، در جاورسیان ۱.۵ نفر، در شهر خنداب ۲.۳ نفر، در شهر دلیجان ۲.۹ نفر، در نراق ۱.۳ نفر، در خشکرود ۱.۱ نفر، در رازقان ۱.۱ نفر، در زاویه ۱.۵ نفر، در مامونیه ۲.۹ نفر، در پرندک ۱.۵ نفر آوه ۱.۴ نفر، در ساوه ۷.۱ نفر، در شهر غرق آباد ۱.۸ نفر، در نوبران ۱.۵ نفر، در توره ۱.۳ نفر، در شازند ۳.۸ نفر، در شهباز ۲.۱ نفر و در مهاجران ۴.۳ نفر بوده است. در هندودر یک نفر شرکت کرده و کمترین استقبال در این شهر بوده است. همچنین در تلخاب ۱.۱ نفر، در خنجین ۱.۶ نفر، در فرمهین ۲.۵ نفر، در محلات ۵.۴ نفر، در نیمور ۱.۴ نفر، در میلاجرد ۱.۹ نفر و در کمیجان ۲.۱ نفر برای هر کرسی اصلی و علی البدل شورای های اسلامی شهرها ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه جمعا ۲۹۳ کرسی اصلی و علی البدل شوراهای شهر در استان وجود دارد که به صورت میانگین ۳.۳ نفر برای کرسی ها داوطلب شده اند، افزود: ۱۸۲ کرسی اصلی در استان وجود دارد که برای کرسی های اصلی ۵.۲ داوطلب وجود دارد.

اکرمی در خصوص رنج سنی ثبت نام کنندگان گفت: هشت درصد داوطلبان در سن ۲۵ تا ۲۹ سال، ۲۲ درصد در سن ۳۰ تا ۳۵ سال، ۱۹ درصد در سن ۳۶ تا ۴۰ سال، ۱۶ درصد در سنین ۴۱ تا ۴۵ سال، ۱۲ درصد در سنین ۴۶ تا ۵۰ سال، ۱۲ درصد در سن ۵۱ تا ۵۵ سال، ۶ درصد در سنین ۵۶ تا ۶۰ سال، ۴ درصد در سنین ۶۱ تا ۶۵ سال، یک درصد هم ۶۶ تا ۷۰ سال بوده اند و البته یک نفر در سن ۷۱ تا ۷۵ سال و ۲ نفر نیز بالای ۷۵ ثبت نام داشتند.

وی در خصوص میزان تحصیلات داوطلبین بیان کرد: ۲ درصد داوطلبان دارای تحصیلات حوزوی، ۴ درصد دکتری، ۳۳ درصد فوق لیسانس، ۵۱ درصد، ۵ درصد فوق دیپلم، ۳ درصد دیپلم و یک درصد نیز کمتر از دیپلم هستند.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی ۱۵ درصد ثبت نام کنندگان را زنان و ۸۵ درصد را مردان برشمرد و گفت: نسبت به دوره قبل انتخابات شوراهای اسلامی شهرها، میزان داوطلبین زن دو درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از بین ثبت نام کنندگان ۱۹ درصد سابقه عضویت در شورا داشته و ۱۵ درصد دارای سابقه ایثارگری هستند، اظهار کرد: اولین وظیفه ستاد انتخابات برگزاری انتخابات است، اما طی نشست با گروه های مرجع و با برنامه ریزی های مختلف در حیطه وظایف ستاد، در صدد افزایش مشارکت مردم اقدام خواهیم کرد.

اکرمی با اشاره به وجود ۱۱۲ حزب در استان که تعدادی خودخوانده و تعداد راکد هستند، گفت: حدود ۵۰ حزب در انتخابات خانه احزاب شرکت کردند که تعدادی از آنها فعالند و البته دفتر سیاسی و انتخابات نیز در صدد ساماندهی احزاب فعال است.

وی تصریح کرد: به گواه دستگاه های نظارتی و هیات نظارت بر انتخابات، سال ۹۸ یکی از سالمترین انتخابات ها در استان مرکزی رقم خورد و حتی استاندار و رییس ستاد انتخابات استان از سوی شورای نگهبان به دلیل امانت داری در انتخابات قبل تجلیل شدند و در انتخابات پیش رو نیز رعایت امانتداری و صیانت از آرا انجام خواهد شد و با تجربه خوب از انتخابات گذشته، تلاش خواهیم داشت که انتخابات پیش رو قانونی، رقابتی و در تراز جمهوری اسلامی برگزار شود.

وی گفت: اگر مجریان و ناظران وظایف قانونی خود را درست انجام دهند نگرانی از باب فتنه ها وجود نخواهد داشت، وظیفه ما انجام مر قانون است و مسلما حرکت در مسیر قانون مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

اکرمی در خصوص دلایل کاهش استقبال نسبت به دوره های قبل جهت ثبت نام شرکت در انتخابات اظهار کرد: در این راستا دلایل مختلفی همچون عملکرد شوراها، عوامل اجتماعی و ... وجود دارد ولی با این حال وضعیت استان مرکزی در حوزه میزان استقبال، نسبت به کشور بهتر است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در سطح ملی تنها استانی بود که تمامی هیات های اجرایی خود را قبل از آغاز ثبت نام تشکیل داد، افزود: ۳۰ نفر معتمدین اعلام شده به هیات نظارت به صورت کامل تایید شدند و مسلما همکاری ها باعث شد که هیات اجرایی به سرعت و پیش از استان های دیگر تشکیل شود و شاهد هماهنگی خوبی بین هیات های اجرایی، نظارت و ستاد انتخابات هستیم.

اکرمی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تصمیم بر افزایش تعداد شعب اخذ رای در استان، افزود: هشتم فروردین ماه آغاز ثبت نام داوطلبان میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان به مدت هفت روز و ۱۶ فروردین آغاز ثبت نام داوطلبین شوراهای روستایی است و به احتمال قوی امکان ثبت نام غیرحضوری در این راستا نیز وجود دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی