نسرین علیزاده با اشاره به فرارسیدن عید نوروز و برپایی سفره هفت سین گفت: از 7 سین قرار داه شده بر سفره، 6 سین مواد غذایی هستند که شامل سیب، سرکه، سمنو، سماق، سیر و سنجد است.

وی سپس به خواص خوراکی های موجود در سفره اشاره و بیان کرد: سیب نماد باروری و زایش است؛ این میوه سرشار از اسیدهای آلی، اسید مالیک و نمک های پتاسیم و سدیم بوده و همچنین سرشار از ویتامین های C, A, B و نیز حاوی تانن ها، سلولز، آهن، کلسیم و فسفر است.

علیزاده با بیان این که سرکه از تخمیر انگور به دست می آید، گفت: سرکه خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و برای سرکه خواصی مانند جلوگیری کننده فشارخون و کاهنده کلسترول قائل هستند همچنین سرکه با افزایش جذب کلسیم به بهبود استخوان سازی در بدن کمک می کند و خاصیت ضد قارچی و میکروبی بر روی مسمومیت های غذایی دارد.

وی سمنو را نماد زایش و باروری گیاهان خواند و افزود: سمنو از جوانه های تازه رسیده گندم تهیه می شود و طعم شیرین این غذا و خاصیت سیرکنندگی از جمله ارزش های غذایی آن است.

علیزاده درخصوص سیر بیان داشت: اگر چه سیری که بر هفت سین می گذارند نماد محرک شادی در زندگی به شمار می رود اما ایرانیان قدیم به مناسبت های مختلفی از جمله «سیر سور» این ماده غذایی مفید را به عنوان نعمتی سلامت بخش مورد توجه قرار می دادند و به گفته برخی از متخصصین اگر سیر به جای طبیعت در ازمایشگاه ساخته شده بود می توانستیم از آن به عنوان اکسیر حیات یاد کنیم.

وی با اشاره به این که سماق را به عنوان چاشنی زندگی بر سفره هفت سین قرار می دهند، گفت: اثرات آنتی اکسیدانی، ضد قند خون، ضد هایپراوریسمی و به خصوص ضدمیکروبی از جمله خواص سماق است و تحقیقات انجام شده بر اثرات ضدمیکروبی سماق نشان می دهد که عصاره میوه این گیاه بر روی هر دو نوع باکتری های گرم مثبت و گرم منفی موثر است.

علیزاده سنجد را نماد عشق و دلباختگی خواند و بیان کرد: سنجد از دیر باز به عنوان دارویی سنتی می شناسند و بر اساس مطالعاتی که بر ترکیبات مختلف سنجد انجام شده این میوه منبع قابل توجهی از ویتامین E و C و رنگدانه کاروتن است که همگی خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.

وی ادامه داد: ترکیبات فلاوونوئیدها و اسید چرب های موجود در سنجد مانند اسید لینولیک و اولئونیک و همچنین استرول ها مانند سیتروسترول دارای خاصیت ضد التهابی بوده که به شل کردن عضلات کمک می کند بنابراین مصرف سنجد برای کسانی که مشکل عضلانی و مفصلی دارند می تواند موثر واقع شود همچنین میزان کلسیم در سنجد بسیار بالا است و از نرمی استخوان جلوگیری می کند.