جولان ماهی قرمز سفره هفت‌سین زیر سایه کرونا در آذربایجان‌غربی


جولان ماهی قرمز سفره هفت‌سین زیر سایه کرونا در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- شیوع کرونا این روزها بر وضعیت اقتصادی تمام شغل‌ها از جمله بازار دست‌فروش‌ها و این‌روزها در بازار ماهی قرمز شب عید و کسب و کار کاسبان تاثیر گذاشته ولی همچنان مشتریان کوچک و بزرگ خود را دارد؛ این عضو چندین ساله سفره هفت‌سین ایرانی‌ها، امسال سهم کمتری در سفره مردم آذربایجان غربی دارد.

به گزارش ایرنا، ماهی قرمز همه ساله چند روز قبل از فرا رسیدن عید نوروز نظیر قاصدک، عطر و بوی بهار را به مشام می رساند امسال نیز با جنب و جوش خود به دنبال گل انداختن لپ های بهار و سرخ کردن سفره هفت سین عید است.

این مهمان کوچک که سال‌هاست در سفره های هفت سین ایرانی جایی برای خود باز کرده، به ماهی گلی، ماهی قرمز و ماهی حوضی شهرت دارد و تاریخچه اش به کشور چین باز می گردد اما در سال های گذشته عضوی از خانواده های ایرانی هنگام لحظه سال تحویل بوده است.

ماهی قرمز برای قرارگیری در سفره عید ایرانی ها همه ساله از نیمه دوم اسفند از سوی فروشندگان به خیابان ها و مغازه ها می آید و در داخل سطل ها و شیشه های بزرگ و آکواریوم های مکعبی و تنگ های سفالی و شیشه ای قرار می گیرد تا برای رهگذاران دلبری کند.

کودکان به دلیل ظرافت این ماهی ها بیشترین مشتریان آنها هستند و پدرها و مادرها نیز در کنار خریدهای ضروری شب عید یک تا چند قطعه از ماهی های حوضی را برای خرید انتخاب می کنند.

در هر صورت ماهی قرمز با تکاپوی خود در ظرف های بزرگ کنار خیابان به دنبال نقش آفرینی در سفره های مردم است و اکنون نیز در خیابان های شهرهای استان همانند سایر نقاط کشور حضوری پر رنگ دارد و می خواهد با رنگ قرمز خود گرما بخش محفل نوروز باشد.

جولان ماهی قرمز سفره هفت‌سین زیر سایه کرونا در آذربایجان‌غربی

حسین آقا از ماهی فروشان خیابان شهید عطایی ارومیه است که از بازار ماهی قرمز امسال مثل پارسال چندان راضی نیست، درحالی که بساطش را جمع می کند، می گوید: بازار ماهی قرمز کساد نیست اما نگرانیم بخش زیادی از ماهی ها تا شب عید به فروش نرود و روی دستمان باد کند و همه را به قیمت خرید بفروشم.

وی که کارگر بود، بعد از شیوع کرونا به علت بیکاری مجبور به فروش کلیه و بعد از آن، باجه نشین یکی از ایستگاههای اتوبوس در خیابان عطایی ارومیه شده است؛ مسوول باجه ها دم عیدی حقوق چند ماهش را خورده و نداده و او با نداری سعی می کند همچنان بجنگد؛ حتی شده با ماهی قرمز شب عید، دست خالی به خانه رهسپار نشود.

این روزها شایعات انتقال کرونا از ماهی هم برای او مصیبتی مضاعف شده که ماهی ها را در تشت‌های حسین آقا اسیر کرده است و کمتر کسی حتی قیمت ماهی را جویا می شود؛ چه برسد به این که ۱۰ هزار تومانی خوش خرجی کند و یکی دو تا ماهی قرمز برای دلخوش کنک بچه هایش بخرد؛ این را همسایگان این ماهی فروش محجوب شهر می گویند چرا که غرورش اجازه بیان مشکلات را به او نمی دهد.

از صحبت‌هایش بوی امید می آید و می‌گوید: پسر چهارساله ام عاشق ماشین است؛ ماهی ها را به هر شکل ممکنی می فروشم تا برایش شب عیدی ماشین بخرم چون در این ایام کرونایی توان خرید مردم پایین است و باید مدارا کرد و گرانفروشی نکرد.

حسین آقای این حکایت که اندکی معلولیت هم دارد، آن‌قدر مغرور است که حاضر نیست به سوی هیچ نهاد حمایتی دست نیاز دراز کند و تنها روزی رسان را خدا می داند و با گفتن خدا بزرگه خداحافظی می کند و می‌رود و ماهی های قرمز در انتظار خریداران در روزهای پایانی مانده به عید در مغازه همسایه به خواب می روند.

این سرگذشت دهها ماهی فروش قرمز کنار خیابان‌ها اعم از بزرگ و کوچک است که با تلاش و همت‌شان می خواهند با کسب چند ریال کسب حلال سفره عیدشان را رنگین کنند ولی سایه کرونا و کسادی بازار این فرصت را از آنان گرفته و دلهره شان را در روزهای پایانی سال بیشتر کرده است و نیازمند کمک های نهادهای حمایتی هستند تا در روزهای آخر سال دلشان غصه دار نماند.

جولان ماهی قرمز سفره هفت‌سین زیر سایه کرونا در آذربایجان‌غربی

سالانه ۴.۵ میلیون قطعه ماهی زینتی در آذربایجان غربی تولید می شود

طبق گفته های مدیریت اداره شیلات و آبزیان آذربایجان غربی سالانه ۴.۵ میلیون قطعه ماهی زینتی در آذربایجان غربی تولید می شود و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در تولید ماهیان زینتی در استان بیش از ۱۰۰ نفر است.

محمد باقر قریشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: ۲۵ مرکز تولید ماهیان زینتی در استان فعال است و ۵۰ مرکز عرضه نیز وجود دارد.

طبق گفته های وی ماهی قرمز از استان خارج نمی شود ولی دیگر ماهیان زینتی به کشورهای همجوار مانند عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و نخجوان صادر می‌شوند.

وی با اشاره به گونه های ماهی زینتی و قرمز تولیدی در استان افزود: گوپی، مولی، سوروم، دیسکاس، انواع سیچلاید، گلد فیش، کوربدوراس، آنجل و پلاتی از انواع ماهیان زینتی در حال تولید در این استان هستند.

قریشی با بیان اینکه ورود و خروج هر نوع آبزی از مبادی قانونی استان تحت کنترل و نظارت از مراجع ذیصلاح از جمله دامپزشکی استان است، ادامه داد: امکان اینکه به صورت غیر مجاز و از مسیرهای متفرقه ورود خروج ماهی قرمز انجام شود، دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه تولید ماهی قرمز به صورت تجاری در استان انجام نمی شود، گفت: احتمال نگهداری آن به صورت پراکنده و در مقیاس کوچک در استان وجود دارد.

طبق گفته های مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ماهیان زینتی تجاری در طول سال در استان تکثیر و پرورش می یابند و داخل استان و کشور توزیع و عرضه می شود.

بر همین اساس سالانه افزون بر ۲ میلیون قطعه ماهی زینتی و قرمز وارد استان می شود که مراکز تولید آنها اغلب شمال و جنوب کشور هستند.

حمل و نقل بین شهری ماهیان نوروزی نیازمند گواهی حمل قرنطینه ای است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز با توجه به بازار خرید و فروش ماهی قرمز در استان و در آستانه عید گفت: متقاضیان عرضه و فروش جهت انتقال و حمل ونقل بین شهری ماهیان نوروزی در مقادیر بالا باید گواهی حمل قرنطینه ای لازم را از شبکه دامپزشکی مبدا تهیه کنند.

سید امید خلیل‌زاده از شهروندان خواست تا تهیه ماهی قرمز از مراکزی که دارای مکان های مسقف و لوازم شستشو و ضد عفونی هستند، انجام دهند چرا که این عمل ضمن حفظ بهداشت فردی، شرایط تداوم عمر آنها را فراهم می کند.

وی اظهار داشت: شهروندان اگر از آب شرب شهری برای نگهداری ماهی ها استفاده می کنند، باید جهت کلرزدایی، آب مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار دهند تا کلر موجود در آب از بین برود و سپس این آب کلر زدایی شده را به آب ماهی ها اضافه کنند.

بر اساس گفته های وی مناسب ترین PH آب برای نگهداری ماهی ها ۵/۷-۸/۶ و بهترین دمای آب ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است.

خلیل زاده با اشاره به اینکه لازم است تا جهت تغذیه ماهی ها از غذاهای آماده ای که در فروشگاه های عرضه ماهی زینتی وجود دارد استفاده شود، گفت: بهتر است غذای ماهیان زینتی با رعایت تاریخ مصرف در جاهای خشک، خنک و تاریک و در ظروف دربسته نگهداری شود.

وی توصیه کرد: از خرید ماهی های مریض، بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن و باله ها باید خودداری شود و در صورت مریض شدن ماهی و بروز تلفات هر چه سریعتر آنها را باید از بقیه ماهی ها جدا کرد.

باز داشتن کودکان را از دست زدن و بازی کردن با ماهی هم از توصیه های این دامپزشک بود چرا که ممکن اسست عوامل بیماریزای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

طبق گفته های وی برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام، پرمنگنات پتاسیم ، پرکلرین و بتادین می توان استفاده کرد.

به گزارش ایرنا ماهی قرمز تزئینی،ماهی اسفندماه است به گونه‌ای که کودکان و حتی برخی از بزرگسالان این ماهی را در پایان همین ماه یکی از ملزومات سفره‌های هفت سین نوروزی خود کرده‌اند.

به طور تقریبی ۶ تا ۷ دهه ای است که پای ماهی قرمز کوچک به سفره‌های هفت سین نوروزی ایرانیان باز شده است، حال آنکه این ماهی از اساس در فرهنگ بهاری ایران زمین نبوده است و به گواه برخی از کارشناسان قلم موجود حیات‌دار، از کشور دیگری به فرهنگ ایرانی نوروز راه یافته است.

ماهی قرمز با نام علمی "Carassius auratus" از خانواده کپور ماهیان به‌عنوان یکی از نخستین ماهیان آکواریومی بوده است که خاستگاه اولیه آن کشور چین است و با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شد.

کارشناسان اعلام می‌کنند ماهی قرمز دارای افزون‌بر ۲۰۰ نژاد است که با نام‌های گُلدفیش، ماهی طلایی و ماهی شب عید در زمره ماهیان زینتی قرار دارد و با طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر می‌تواند طول عمری در حدود ۵ تا ۳۰ سال داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس