400 اثر به جشنواره ملی فیلم کوتاه شراره‌های شمعدانی‌ها ارسال شد


400 اثر به جشنواره ملی فیلم کوتاه شراره‌های شمعدانی‌ها ارسال شد

اراک - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی گفت: 400 اثر به نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه شراره های شمعدانی ها ارسال شد و این جشنواره بهار سال آتی برگزار می‌شود.

«ابراهیم عباسی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان های تهران، مرکزی و فارس بیشترین حجم مشارکت و آثار ارسالی به این جشنواره را داشته‌اند.

وی بیان کرد: مقرر شده بود اختتامیه این جشنواره در اواخراسفند ماه جاری باشد اما به دلیل شرایط کرونایی به تاخیر افتاده و در فصل بهارو با مجوز ستاد کرونای استان مرکزی ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی ادامه داد: آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره در قالب فیلم کوتاه از یک دقیقه تا ۱۵ دقیقه‌ای است و قرار است پس از داوری و مشخص شدن اثربخشی آن، آثار منتخب و برگزیده در تمام سالن‌های انتظارات ادارات، بانک‌ها، مؤسسات، مطب‌های پزشکان، صدا سیما، فضای مجازی و سیار بخش ها قابل پخش که مجهز به تلویزیون مداربسته و سیستم پخش هستند، اکران شود.

عباسی عنوان کرد: رایزنی‌ با شهرداری‌های استان مرکزی صورت گرفته تا این آثار از طریق صفحه تلویزیون‌های شهری به نمایش عمومی گذاشته شود و مخاطب و ارباب‌رجوع در زمان انتظار برای انجام آن کار، اطلاعات کپسولی در راستای ارتقای فرهنگ تاب آوری را دریافت کنند.

وی گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی برای پیشگیری و کاهش خشونت در جامعه در ۲ سال اخیر اقدام به تهیه و تدوین سندی تحت عنوان «سند پیشگیری و کاهش از خشونت» کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی اضافه کرد: این معاونت در زمره معدود معاونت‌های استان‌های مطرح کشور در بحث تهیه و تدوین سند پیشگیری و کاهش از خشونت شناخته می‌شود که برای نخستین بار اقدام به تدوین این سند کرده است.

عباسی بیان کرد: در سند پیشگیری و کاهش از خشونت ۲۲ دستگاه مشارکت دارند و دادگستری استان مرکزی بیش از ۱۸۰ برنامه عملیاتی برای دستگاه‌های مشارکت‌کننده متناسب با تمامی بخش‌ها و گروه‌هایی مختلف مانند سالمندان، کودکان و زنان که در معرض خشونت قرار دارند کرده است و در تمام موضوعات دینی، اجتماعی، روانشناختی و فرهنگی،پژوهشی با محوریت توانمند سازی، ارتقاء سطح آگاهی و افزایش مهارت های فردی و بین فردی بیش از ۱۵۰نفر ساعت کار کارشناسی انجام شده است.
وی اظهار داشت: در کنار تهیه و تدوین این سند، استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های بخش‌های ذی‌نفوذ اجتماعی به خصوص هنرمندان کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی افزود: معاونت اجتماعی دادگستری به دنبال این است که از ظرفیت هنرمندان برای اجتماعی کردن فرآیند مقابله و کنترل خشونت استفاده کند و به نوعی به دنبال تبدیل کردن موضوع خشونت از یک موضوع جمعی به اجتماعی است تا از این رهیافت با ایجاد بستر و افزایش مشارکت تمام نیروهای اجتماعی از ابزار هنر برای انتقال مفاهیم هنجارهای پیشگیری از خشونت در بطن جامعه استفاده کند.

عباسی تصریح کرد: نخستین بار در کشور، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحقق مفاد سند کلی نظام خانواده ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، تصمیم بر این گرفت پیام‌ها و هنجارهای مرتبط با تنش‌های اجتماعی در جامعه را با استفاده از ظرفیت هنرمندان در فضای مجازی و اماکن عمومی دارای تلویزیون، اتوماسیون اداری به اشتراک بگذارد و از این رو اقدام به برنامه‌ریزی برای اجرای جشنواره ملی فیلم کوتاه تحت عنوان «شراره در شمعدانی‌ها» بر مبنای سند جامع پیشگیری از خشونت کرد.
وی گفت: بر این مبنا ۲ سیاست در اولویت اقدام قرار دارد که سیاست اول بهره‌گیری از مبانی دینی به صورت علمی و بر اساس کار تخصصی است که بیش از ۸۰ نفر ساعت کار کارشناسی بر روی آن صورت گرفته و تمامی ابعاد اجتماعی، دینی، روانشناسی، سیما و منظر شهری مد نظر قرار گرفت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی ادامه داد: سیاست دوم استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف برای هم‌افزایی اجتماعی و رعایت صرفه و صلاح بیت المال بود که به همین خاطر در برگزاری جشنواره به‌غیر از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی، دستگاه‌های دیگر مانند انجمن سینمای جوان کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلان‌شهر اراک و انجمن سینمای جوان استان مرکزی مشارکت دارند.

ابراهیمی بیان کرد: محورهای این جشنواره خانواده، جامعه و نفی خشونت، زمینه‌های شکل‌گیری خشونت در خانواده و جامعه، ایجاد امید و نشاط در جامعه و نقش آن در کنترل و کاهش خشونت، مسئولیت‌پذیری تمام افراد جامعه و نقش آن در کنترل و کاهش خشونت، نهاد خانواده و مسئولیت‌پذیری و نقش آن در کنترل و کاهش خشونت، نقش خانواده منسجم و اخلاق مدار در کنترل خشونت در جامعه، نقش دین و اعتقادات مذهبی و معنوی در کنترل و کاهش خشونت در خانواده و جامعه، نقش فقر و تبعیض در جامعه در افزایش خشونت، نقش معماری و مبلمان شهری در افزایش خشونت، آغاز شکل‌گیری خشونت از خانواده و مدرسه، نقش عفو و گذشت در پیشگیری و کاهش خشونت، عوامل روان‌شناختی شکل‌گیری و گسترش خشونت در خانواده و جامعه، چگونگی ارتقای مهارت کنترل خشم در خانواده و جامعه، نقش جمعیت‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد در کاهش و کنترل خشونت، نقش نشاط اجتماعی در کنترل خشونت در خانواده و جامعه، نقش رسانه‌ها، فیلم‌ها و بازی‌ها در افزایش خشونت در جامعه و خانواده، ترسیم جامعه مطلوب و آرمانی (جامعه بدون خشونت و همراه باگذشت و مهرورزی به دیگران) است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق