85‌ درصد معتادان بهبود یافته دوباره موادمخدر مصرف می‌کنند


85‌ درصد معتادان بهبود یافته دوباره موادمخدر مصرف می‌کنند

همدان- ایرنا- معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان اظهار داشت: براساس تحقیقات انجام شده، حدود 85 درصد معتادان پس از بهبودی و ترک اعتیاد، به دلایل مختلف به ویژه مسایل روانی دوباره به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری همدان، «عباس نجفی» اظهار داشت: مراقبت‌های پس از خروج از مرکز ماده ۱۶ از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از معتادان علاوه بر اعتیاد فیزیکی از لحاظ روانی نیز به مواد مخدر وابسته هستند.

وی اضافه کرد: بنابراین نقش روانشناسان فعال در مرکز ماده ۱۶ و به صورت ویژه خانواده‌ها برای پیشگیری از مصرف دوباره خود را نشان می‌دهد زیرا در صورتی که حمایت‌های روانی مطلوب و نظارت کافی بر فرد بهبود یافته اعمال شود از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری می‌شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان اضافه کرد: مطابق ماده ۲ آئین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶، پس از سپری‌شدن مراحل ترک، مرکز درمان با هماهنگی مقام قضایی براساس پیشینه، فرد تحت یکی از مراقبت‌های ۱۶ گانه ماده ۲ قرار می‌گیرند.

نجفی گفت: به منظور تغییر نگاه به فرد معتاد از مجرم به بیمار، یک مرکز ماده ۱۶ ویژه معتادان متجاهر بی سرپرست و کارتن خواب در جاده کبودرآهنگ و یک مرکز جدید نیز در شهرستان نهاوند راه اندازی شده است همچنین ۴۳ مرکز ماده ۱۵ در راستای مراقبت‌های پس از خروج، فعال هستند.

وی بیکاری را یکی از عوامل بسترساز اعتیاد دانست و عنوان کرد: در راستای اشتغال بعد از خروج بهبود یافتگان، فراخوانی برای بکارگیری این افراد در دستگاه‌های عمومی و شرکت‌های تولیدی صورت گرفت که به اذعان واحدهای تولیدی و خدماتی بیشتر بهبودیافتگان با انگیزه بالا مشغول به فعالیت هستند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان خواستار تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها در راستای کنترل و پیشگیری از اعتیاد شد و افزود: وظایف متعدد فرهنگی از جمله مساله مبارزه با مواد مخدر برای دستگاه‌ها دیده شده که عملکرد نهادها در این زمینه مطلوب نیست.

نجفی اضافه کرد: جرایم حوزه مواد مخدر از جمله جرایمی است که در لیست ۱۰ عنوان اتهامی اولویت‌دار استان قرار دارد و شامل تولید، توزیع، نگهداری، ساخت مواد روان‌گردان و مواد مخدر سنتی می‌شود.

وی ادامه داد: مواد مخدری چون شیشه، هروئین و دیگر مواد توهم زا و روانگردان ها که به صورت قرص یا استنشاقی استعمال می‌شود آثار جبران‌ناپذیر و خطرناکی مانند ضعف ارادی، بی هویتی و ضعف قدرت کنترل بر روان و جسم فرد معتاد می‌گذارد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان یکی از راه‌های کاهش استعمال مواد مخدر را معرفی انوع مواد مخدر، تبعات و آسیب‌های آن دانست و گفت: باید به صورت فنی و علمی آثار و مضرات انواع مخدر را به والدین اطلاع داد.

نجفی اظهار داشت: در طول ۳۰ ساله گذشته یکی از شدیدترین سیاست‌های جنایی نظام و مجازات‌ها از جمله مصادره اموال، شلاق و امثالهم در حوزه مواد مخدر بوده است زیرا مواد مخدر، استعمال و فروش آن تبعات و آسیب‌های زیادی برای جامعه دارد با این وجود، به اندازه کافی اثربخش نبوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟