45 میلیارد ریال کمک بلاعوض به اهالی فرهنگ و هنر کردستان شد


45 میلیارد ریال کمک بلاعوض به اهالی فرهنگ و هنر کردستان شد

سنندج - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: امسال 45 میلیارد ریال به همت و تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر کمک بلاعوض تقدیم اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی استان شد.

عبیدالله رستمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حوزه فرهنگ و هنر بیشترین ضررها و خسارت‌ها را در شیوع کرونا داشت به همین دلیل نیاز بود به اهالی فرهنگ و هنر که بیشتر کسب و کار آنها تعطیل شده بود کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی اعطا شود.

وی افزود: علاوه بر حمایت و کمک بلاعوض ۴۵ میلیارد ریالی به یک هزار و ۳۵۰ نفر از اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی، تسهیلات بانکی کم بهره با کارمزد چهار درصد به مبلغ ۳۱ میلیارد ریال پرداخت شد.

رستمی اضافه کرد: همچنین تسهیلات با کارمزد بانکی ۱۲ درصد از طریق سایت کارا جمعا به مبلغ ۹۸ میلیارد ریال به ۸۱۲ نفر دارای کسب و کارهای فرهنگی و هنری پرداخت شده است.

وی ادامه داد: کسب و کارهای فرهنگی و هنری که بیشترین خسارت ها به آنها وارد شده شامل آموزشگاه‌های آزاد هنری حوزه های مختلف موسیقی، تجسمی، سینمایی و نمایش و کانون‌های آگهی و تبلیغات، ناشران، چاپخانه ها و گالری های آزاد است.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان یادآور شد: در این میان هنرمندان سنتی حوزه موسیقی کردستان و موسسات فرهنگی و هنری و قرآنی نیز دچار رکود شده اند.

وی درخصوص نحوه کمک بلاعوض صندوق اعتباری هنر به اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و قرآنی استان گفت: صندوق اعتباری هنر برای نخستین بار برای همه اعضای صندوق کشور اقدام به صدور و ارسال هنرکارت با هدف هویت بخشی فرهنگی و هنری و همچنین متمرکز شدن کمک های مالی و بیمه ای و بیمه تکمیلی از طریق این کارت کرد.

رستمی اظهار داشت: آذرماه سال جاری مبلغ ۱۵ میلیون ریال به حساب هنرکارت ها واریز و عیدانه سال جدید نیز به همین مبلغ به حساب اهالی فرهنگ، هنر ، رسانه و قرآنی واریز شد.

وی اضافه کرد: ما همه تلاش های خویش را برای حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه و فعالان قرآنی بکار بستیم در این میان وزارت خانه با استعلام از ادارات کل در خصوص خسارت های وارده به نحو مقتضی به موضوع ورود نمود که حاصل این تلاش ها بخشی از طریق هنرکارت انجام شد و بخشی نیز با اعطای تسهیلات بانکی کم بهره میسر شد.

وی یادآور شد: اگرچه شیوع ویروس کرونا و تحریم های ظالمانه موجب کاهش فعالیت های فرهنگی و هنری در سطح کشور و استان شد اما این اداره کل با برنامه ریزی و رعایت پروتکل های بهداشتی اکثر برنامه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری را در موعد مقرر و با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برگزار و تقدیم مردم کردستان کرد.

رستمی افزود: امسال با و جود این شرایط سخت کرونایی برای اولین با جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی(خه لات) را با همکاری ادارات و سازمان های مرتبط برگزار کرد و با توجه به اینکه کردستان دارای پتانسیل های بسیار قوی و هنرمندان گمنام زیادی است این جشنواره برای سال آینده با کیفیت و گستردگی بیشتر برگزار می‌شود.

وی در خصوص گسترش و تقویت زیرساخت های حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما امسال با وجود کاهش اعتبارات عمرانی توانستیم بزرگترین آمفی تئاتر روباز را در شهر کامیاران به همت و حمایت مدیران رده بالای استان از جمله استاندار و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افتتاح و در آخرین روزهای سال نیز ساخت پلاتوی مناسب با شرایط شهرستان قروه را به تصویب و مرحله اجرایی برسانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس