بیم‌ها و امیدهای کرونا در آذربایجان‌شرقی


بیم‌ها و امیدهای کرونا در آذربایجان‌شرقی

تبریز- ایرنا- سیر نزولی آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی در سه ماه اخیر، در عین امیدآفرینی برای مدیریت این ویروس مرگبار، نگرانی از احتمال خیز دوباره آن در سایه سفرهای نوروزی را در نزد مردم و مسوولان این استان دامن زده است.

به گزارش ایرنا، ماندن دستورالعمل ها بر روی کاغذ و رفتار متناقض در آستانه عید، نتایج خوشی را نوید نمی دهد و آنچه که مسلم است توجه به نقش مسوولان برای تدبیر در جهت نظارت و ممانعت از سفر است تا پروتکل های بهداشتی بیشتر از مصوبات کاغذی جنبه عملیاتی و اجرایی به خود بگیرند و نگرانی های وزارت بهداشت و درمان و کارشناسان امر برطرف شود.

اعلام شهرهای نارنجی و قرمز به عنوان شهرهای ممنوع السفر و نیز ممنوعیت سفر از شهرهای زرد به همدیگر، هر چند اقدامی نیک در مدیریت کروناست، اما از سوی دیگر عدم ممنوعیت سفر به کلان شهری مانند تبریز باعث تعجب و شگفتی مردم و مسوولان آن شده است.

از دیگر مشکلات دوران کرونایی، نظارت دقیق و برخورد با متخلفان است که از مطالبات جدی مردم نیز می بادش؛ البته بسیاری عقیده دارند که با سخت گیری سه ماهه آینده، بقیه سال جدید، مشکلات کرونا به حداقل می رسد و واکسیناسیون نیز به کمک مردم و مسوولان می آید.

گرچه هنوز در ابتدای راه واکسیناسیون قرار داریم و تاکنون تنها ۳هزار و ۵۰۰ نفر در آذربایجان شرقی، اعم از کادر بیمارستان و سالمندان خانه های سالمندی واکسینه شده اند، اما نارنجی شدن ۲ شهرستان عجب شیر و سراب، احتمال خیز دوباره کرونا در استان را افزایش می دهد که رفع آن تسریع در واکسیناسیون و توجه بیشتر به رعایت پروتکل ها را می طلبد.

افزایش تولید ماسک در آذربایجان شرقی و وجود مقدار کافی مواد ضدعفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی کرونایی از نقاط قوت مقابله با شیوع کرونا در این استان است که با رعایت نسبتا خوب پروتکل های بهداشتی از طرف مردم امیدآفرین است.

بیم‌ها و امیدهای کرونا در آذربایجان‌شرقی تولید ماسک در آذربایجان شرقی

۱۳۰ واحد تولیدی ماسک و ۴۶ واحد تولیدی مواد ضدعفونی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: افزایش واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی از چهار واحد با ظرفیت ۵۰۰ هزار لیتر درروز قبل از شروع کرونا به ۴۶ واحد تولیدی در زمینه مواد ضد عفونی با ظرفیت ۶ میلیون لیتر در روز در حال حاضر در مقابله با کرونا در استان فعالیت می کنند.

حبیب امین زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون واحدهای تولیدی و صنفی ماسک از یک واحد به بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی و صنفی در آذربایجان شرقی به ظرفیت بیش از یک میلیون عدد در روز در مقابله با کرونا افزایش یافته است.

بیم‌ها و امیدهای کرونا در آذربایجان‌شرقی علیار راستگو جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا

سفر نوروزیبه آذربایجان شرقی موجب تشدید وضعیت شیوع ویروس کرونا می‌شود

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: سفر نوروزی هموطنان به این خطه موجب تشدید وضعیت شیوع ویروس کرونا می‌شود.

علیار راستگو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه در زمان حاضر وضعیت تعدادی از شهرستان های آذربایجان شرقی از نظر ابتلا به بیماری کوید ۱۹ نارنجی است، سرازیر شدن مسافران نوروزی می تواند این وضعیت را چندین برابر بدتر کند.

وی تاکید: از هموطنان عزیز درخواست داریم با خودداری از سفر به آذربایجان شرقی در تعطیلات نوروزی، سلامت مردم این استان، خود و خانواده هایشان را به خطر نیندازند.

وی ابراز امیدواری کرد که مردم میهمان دوست آذربایجان شرقی پس از تثبیت وضعیت بیماری کوید ۱۹ در این استان در ماه های آینده، میزبان هموطنان عزیزشان باشند.

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی، هر گونه بی احتیاطی در کنترل شیوع ویروس کرونا در استان را موجب رشد تصاعدی شمار مبتلایان، بستری ها و فوتی های ناشی از بیماری کوید ۱۹ دانست.

راستگو گفت: همان گونه که ستاد استانی مقابله با کرونا نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده است، آذربایجان شرقی به دلیل شیوع ویروس کرونا برای پذیرش مسافران نوروزی آمادگی ندارد.

وی وضعیت فعلی حاکم بر استان از نظر شیوع کرونا را حاصل تلاش شبانه روزی یک ساله نظام سلامت استان و هم افزایی نهادهای عضو ستاد استانی مقابله با کرونا دانست و بر لزوم تداوم سفت و سخت این رویکرد برای کنترل بیماری و جلوگیری از پیشروی آن تاکید کرد.

آذربایجان شرقی تا قبل از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، به جز دو ماه ابتدایی شیوع کرونا، در همه ماه های بعدی در وضعیت قرمز قرار داشت و شمار بستری های کوید ۱۹ در آن به بیش از یکهزار و ۷۰۰ نفر و آمار فوتی های روزانه تا ۸۰ نفر رسیده بود.

حال مردم این خطه با رسیدن تعطیلات نوروزی، نگران بدتر شدن وضعیت استان از نظر شیوع کرونا در صورت انجام سفرهای نوروزی هستند.

شهرداری تبریز نیز روز اعلام کرده که مدیریت این کلان شهر هیچ گونه آمادگی برای پذیرش مسافران نوروزی ندارد، ضمن اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز هر گونه اسکان مسافران در مدارس و فضاهای آموزشی را ممنوع اعلام کرده است.

بیم‌ها و امیدهای کرونا در آذربایجان‌شرقی عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز

برای چهار هزار نفر در استان واکسن کرونا تزریق شده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در یک ماه گذشته برای بیش از چهار هزار نفر در استان واکسن کرونا تزریق شده است.

عباسعلی درستی نیز در گفت و گو با ایرنا افزود: کادر درمانی که در بخش های کرونا فعال هستند، سالمندانی که در خانه سالمندان نگهداری می شوند، جانبازان بالای ۵۰ درصد ، جانبازان دارای معلولیت و همچنین افرادی که در آرامستان ها در کفن و دفن و شستشوی فوتی های کرونا فعالیت دارند، در مرحله اول واکسینه می شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تا ۲ برابر این تعداد را واکسینه کنیم و طی ماه های بعد واکسیناسیون برای تمام مردم انجام گیرد.

درستی با اشاره به نزدیکی ایام نوروز ، از مردم درخواست کرد به عنوان یک وظیفه ملی از دید و بازدید های نوروزی و انجام مسافرت خودداری کنند.

وی اظهار کرد: در صورت داشتن مسافر از شهرهای دیگر به نزدیک ترین مرکز بهداشت اعلام کنند که از شهر و سایر استان ها مسافر دارند و از مهمان نیز درخواست کنند کمترین تردد را داشته باشد.

بیم‌ها و امیدهای کرونا در آذربایجان‌شرقی فرگل صحاف مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی

۳۲۷ سالمند در آذربایجان شرقی بر ضد کرونا واکسینه شدند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با آغاز همزمان واکسیناسیون سراسری سالمندان در کشور، واکسینه ۴۱۸ سالمند و معلول زیر پوشش بهزیستی استان و ۱۱۲ کادر حایز شرایط این اداره کل نیز آغاز شده که از این تعداد ۳۲۷ سالمند تاکنون واکسینه شدنداست.

فرگل صحاف گفت: سالمندان باقی مانده خانه های سالمندان آذربایجان شرقی تا ۳۰ اسفند ماه امسال واکسینه خواهند شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مراکز نگهداری سالمندان شرایطی دارد که این گروه سنی به صورت جمعی و تجمعی زندگی می کنند بر این اساس این مراکز نگهداری دارای اولویت اول برای تزریق واکسن هستند البته افرادی که تاکنون کرونا نگرفته اند یا بیمار نیستند ابتدا زیر پوشش طرح واکسیناسیون سالمندان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

صحاف با بیان اینکه واکسیناسیون این عده در سه تا چهار روز آینده به پایان می رسد، گفت:در بیش از یکسال گذشته افزون بر ۱۲۰ سالمند زیر پوشش بهزیستی مبتلا به کرونا شدند که از این تعداد ۹ نفر فوت و بقیه درمان شدند در بیش از یکسال گذشته افزون بر ۱۲۰ سالمند زیر پوشش بهزیستی مبتلا به کرونا شدند که از این تعداد ۹ نفر فوت و بقیه درمان شدند.

به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته بیش از ۱۳۰ مورد از ابتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا، موسوم به «کرونای انگلیسی» از جمله در شهرستان های تبریز، شبستر، اهر، مرند، آذرشهر و بستان آباد در آذربایجان شرقی گزارش شده است.

در حالی که قبل از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، آمار بستری ها و فوتی های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی به ترتیب به یکهزار و ۷۰۰ نفر و ۸۰ نفر می رسید، در زمان بیش از ۴۰۰ بستری کرونایی در استان وجود دارد و تعداد فوتی های ناشی از کوید ۱۹ نیز تک رقمی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا