داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی


داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

گجت نیوز در این مقاله به افشای راز افسانه باستانی هیولاهای دریایی آلاسکا و داستان‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با این موجودات می‌پردازیم. از دیرباز تا کنون افسانه‌های زیادی در رابطه با موجودات اسطوره‌ای متفاوتی ساخته و پرداخته شده که بسیاری از مردم حقیقت پشت این داستان‌ها را نمی‌دانند و این سوال همواره در ذهن آن‌ها... نوشته داستان‌‌های...

در این مقاله به افشای راز افسانه باستانی هیولاهای دریایی آلاسکا و داستان‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با این موجودات می‌پردازیم.

از دیرباز تا کنون افسانه‌های زیادی در رابطه با موجودات اسطوره‌ای متفاوتی ساخته و پرداخته شده که بسیاری از مردم حقیقت پشت این داستان‌ها را نمی‌دانند و این سوال همواره در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد که آیا این موجودات افسانه‌ای در زندگی حقیقی هم وجود دارند؟ موجوداتی همچو خون‌آشام‌ها، انسان‌های گرگ‌نما و هابیت‌ها. یگی ازگونه‌های افسانه‌ای محبوب که داستان‎‌های بسیار زیادی در رابطه با آن‎‌ها ساخته شده، گونه پری‌های دریایی است. پری‌های دریایی موجوداتی افسانه‌ای هستند که بدنی شبیه به یک انسان و دمی شبیه به یک ماهی دارند. اما حتی اگر این موجودات در حقیقت وجود نداشته باشند؛ موضوعی باعث شده تا تخیل مردم این خدایان اساطیری را خلق کند، با گجت نیوز همراه باشید تا راز نهفته پشت داستان پری‌های دریایی که خمیرمایه بسیاری از داستان‌های تخیلی هستند را کشف کرده و ارتباط پری‌های دریایی را با هیولاهای دریایی بررسی کنیم.

مثلث برمودا و پری‌ های دریایی

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

مثلث برمودا یکی از عجایب هفتگانه بوده که به دلیل خاصیت جالب مغناطیسی که دارد شهرتی عجیب پیدا کرده است. طبق گزارشات اعلام شده در سال ۱۹۸۸ بیش از ۱۶۰۰۰ نفر در مثلث برمودا آلاسکا مفقود شده‌اند. در ازای هر ۱۰۰۰ نفر از جمعیت این منطقه چهار نفر در این مثلث عجیب ناپدید می‌شوند. هنگامی که مردم آلاسکا ناپدید می‌شوند، منطقه جستجو به حدی وسیع است که سربازان ایالت به ندرت اجساد مردگان یا افراد بازمانده را پیدا می‌کنند. از طرفی پهناوری و غیر مسطح بودن بیابان‌های اطراف نیز دلیل دیگری است تا یافتن افراد گمشده همواره دشوارتر شود.

مردم محلی ناپدید شدن این افراد را به موجودات اسرارآمیزی همچو پری‌های دریایی و قدرت‌های ماوراطبیعی نسبت داده‌اند. داستان‌های فولکلور مردم آلاسکا مربوط به پری‌های دریایی، نسبت به آنچه عموم مردم در باره این موجودات زیبا شنیده‌اند و در صنعت سینما دیده شده بسیار متفاوت است. به طور مثال Qalupalik در این داستان‌ها پوستی سبز و عجیب داشته و کودکانی که به لبه آب دریا نزدیک می‌شوند را می‌بلعد. الهه دریای Inuit نام‌های متعددی داشته و افسانه‌های مختلفی در رابطه با او وجود دارد. برخی از این پری های دریایی ممکن است برای انسان‌ها مفید و سودمند باشند و در عین حال نیز برخی می‌توانند بسیار خطرناک باشند؛ بنابراین می‌توان این گونه تصور کرد که هیولاهای دریایی انواعی از پری‌های دریایی هستند که برخلاف پری‌های زیبا و مهربان بسیار موجودات خطرناکی بوده و به انسان‌ها ضرر می‌زنند.

ایزد بانوی دریا Sedna

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

سدنا (Sedna) یکی از ایزدبانو‌هایی است که به انسان‌ها در شکار پستانداران دریایی کمک می‌کند. سدنا پس از ازدواج با مرد غریبه‌ای متوجه شد که او مرغ طوفان است و به همین دلیل از دست وی فرار کرد. حین فرار در نزدیکی دریا پدر و برادرانش را دید که به شکار مشغول بودند اما هنگامی که برای کمک به نزد آن‌ها می‌رفت، مرغ طوفان به قایق آنها حمله کرد و طوفانی عظیم پدید آورد؛ سدنا نیز که می‌ترسید پدر و برادرانش در دریا غرق شوند، با چاقوی شکاری پدر خود انگشتانش را قطع کرد و به قعر دریاها و دنیای زیرزمینی پرتاب شد. پس از آن از سر انگشتان او پستانداران دریایی همچو فوک‌ها، نهنگ‌ها و کوسه ماهی‌ها رشد کرده و او از زیر دریا، جهان و زندگی موجودات دریایی را کنترل می‌کند. به همین دلیل شکارچیان و سیادان پیش از شکار و آغاز ماهی‌گیری، با سدنا راز و نیاز کرده و از او می‌خواهند تا شکار پرباری را داشته باشند.

هیولاهای دریایی کوالوپالیک

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

هیولای دریایی کوالوپالیک‌ (Qalupalik) موجودی دریایی است که ظاهری نسبتا ترسناک دارد. این موجود موهای بلند مشی و دندان‌هایی عجیب و ناخن‌هایی بسیار بلند دارد. کوالوپالیک کودکانی که رفتار نامناسبی دارند را گرفته و در کیسه‌ای که در پشت خود دارد نگه می‌دارد. روایت‌های متفاوتی در رابطه با این موجودات نقل می‌شود. در برخی روایات این موجودات مونث خطاب شده‌اند و دلیل دزدیدن بچه‌ها نیز محافظت از موهای بسیار بلند مشکی آن‌ها است. در برخی داستان‌ها نیز کوالوپالیک نیز مذکر و دارای پوستی سبز و لزج با ناخن‌های کشیده ذکر شده است.

کودکی که توسط این هیولاهای دریایی دزدیده شود، در نهایت خود به یک هیولای کوالوپالیک تبدیل خواهد شد. دلیل طرح چنین داستان‌هایی ترسناکی دور نگه داشتن کودکان از آب‌های یخ زده دریا و محافظت از آن‌ها در برابر گرفتار شدن در دریای یخ زده است. این داستان به داستان‌های Namahage در فرهنگ ژاپن و Krampus در فرهنگ آلمان شباهت داشته و کودکان را از رفتار ناشایست باز می‌دارد. علاوه بر مناطق جنوبی ایالت، گزارش‌هایی نیز از گم شدن کودکان و حتی بزرگسالان در کنار دریا‌های یخ رده شمالی هم ثبت شده و مردم محلی این امر را این گونه توجیه می‌کنند که به دلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن مناطق جنوبی، کوالوپالیک برای شکار به سمت شمال سفر می‌کند.

برخی ماهیگیران ادعا کرده‌اند که حین ماهی‌گیری، با این هیولای ترسناک روبه‌رو شده‌اند. دریانوردی عنوان کرده که هنگام انداختن تور ماهی‌گیری در دریا دست سبز رنگ عجیبی از آب بیرون آمده و دوستش را به درون آب کشیده و او دیگر هرگز دوست خود را ندیده است. شخص دیگری از تجربه‌ای مشابه هنگام سید صدف گفته و همچنین از ردپایی عجیب در شن‌های ساحل تعریف کرده است.

هیولای کوشتاکا

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

مردم جنوب شرقی آلاسکا داستان موجودی مرسوم به Kushtaka را برای فرزندان خود تعریف می‌کنند. این موجود افسانه‌ای می‌تواند خود را به اشکال مختلف تبدیل کرده و مردم را گول بزند اما چهره واقعی او به یک سمور بزرگ که روی دو پا راه می‌رود شباهت دارد. این هیولا اکثرا در مناطق جنوب آلاسکا زندگی می‌کند و به گفته مردم بومی، این موجودات با تقلید و ایجاد صدایی شبیه به گریه یک نوزاد، افراد را به سمت خود کشیده، از عذاب دادن ملوانان لذت برده، آن‌ها را دزدیده و به کوشتاکا تبدیل می‌کنند؛ در برخی داستان‌ها آن‌ها از روح مردمی که در ساحل حضور دارند، تغذیه می‌کنند. علاوه بر این چهره ترسناک سمور انسان نما، کوشتاکاها یک چهره مهربان نیز دارند. روایات دیگری نیز در باره این موجود عنوان می‌شود که طبق آن‌ها کوشتاکا ملوانان و مردم را در برابر دریا‌های در یخ فرو رفته از یخ‌زدگی حفاظت می‌کند. در برخی داستان‌ها هم مردم این موجودات را به پا گنده‌ها شبیه دانسته‌اند.

اولین پری دریایی در خلیج فارس

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

داستان پری‌های دریایی در اصل به بین‌النهرین باستان، خدا‌ی Oannes و خدای Atargatis در سوریه باستان بر می‌گردد. مردم این مناطق باستانی پری‌های دریایی را اینگونه توصیف می‌کردند، خدای Oannes مردی بوده با بدن یک ماهی و سر یک انسان بجای سر ماهی، در برخی روایت‌ها این الاهه علاوه بر دم ماهی دوپای انسان نیز داشته است و در برخی داستان‌ها هم در روز دم ماهی او به پاهای انسان تبدیل شده و در هنگام شب مانند یک ماهی در آب شنا می‌کرده است. کشیش بابلی Berosus در این باره می‌گوید که Oannes، در هنگام روز به کنار ساحل دریای خلیج فارس می‌رفته و به بشر سواد خواندن و نوشتن، هنر و انواع علوم را آموزش می‌داده است. طبق نضریه این کشیش، خدای خرد و خدای آب‌های شیرین، Ea او را جهت آموزش انسان‌ها فرستاده.

Ea یا انکی (Enki) یکی از خدایان باستانی سومری است که نمایانگر شخصی است که زندگی‌اش روی آب‌ها و دریاها بنا شده. انکی که ارباب زمین بود انسان‌ها را به عنوان برده برای خدایان خلق کرده و به روی زمین آورد. از نظر ظاهری این ایزد دریایی نیمه بدن یک بز و نیمه بدن یک ماهی را دارد. برخی مردم محلی معتقدند که او یک پری دریایی مذکر بوده که مردم را از سیل Enlil که خدا فرستاده نجات داده است. انکی صاحب فرزند پسری شد که نامش را مردوک (Marduk) گذاشت؛ مردوک خدای Babylonia را با نام‌های بل (Bel) و لرد (Lord) نیز می‌شناسند و نام او به همراه اژدهای دورگه‌اش، در کتاب مقدس (Bible) نیز عنوان شده.

پری‌های دریایی در سراس جهان

داستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریاییداستان‌‌های فولکلور مردم آلاسکا در رابطه با هیولاهای دریایی

داستان‌هایی مشابه با مواردی که پیشتر ذکر شد در تمامی فرنگ‌های متفاوت جهان دیده می‌شوند. پری‌های دریایی و هیولاهایی آبی در اساطیر متفاوتی چون اساطیر روم ، اساطیر یونان باستان و دیگر جوامع باستانی نیز دارای حکایات مختص به خود هستند. در افسانه‌های یونان باستان تریتون (Triton) به عنوان پسر پوزیدون (Poseidon) مورد احترام بود. امروزه افرادی که تحت تعالیم هندو هستند به احتمال زیاد احترام و ارزش خاصی برای پری دریایی طلایی و Suvannamacch قائل هستند. همچنین امروزه در ژاپن داستان پری دریایی Ningyo بسیار محبوب شده است، Ningyo ماهی غول‌پیکر انسان نما.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش