دلتنگی مسافران بهار در سایه کرونا


دلتنگی مسافران بهار در سایه کرونا

 اهواز - ایرنا – هوای آخرین روزهای سال 99 در خوزستان همان هوای دلپذیر بهاری همه ساله است که مسافران را از همه جای کشور به این خطه مهمان نواز می کشاند ، حال مردم اما با سال‌های قبل متفاوت است.

فضا، فضای دلتنگی و فراق است ، دلتنگی برای دورهم آمدنها و جشنها، مهمانی ها و دیدو بازدیدهایی که کارشناسان بهداشت ودرمان به صرفنظر کردن از آنها با هدف تامین سلامت همگانی و عبور از پیک بیماری توصیه می کنند.

به گزارش ایرنا عید سال ۹۹ نخستین مواجهه جدی مردم کشورمان با نوروز و دیدو بازدیدهای مجازی بود برای نخستین بار همه مردم سرزمین دست به دعا بر سر سفره نوروز نشستند و دعا کردند که نوروز سال بعد بتوانند عزیزان خود را در آغوش بگیرند و ببوسند اما به رغم خبر خوب کشف واکسن در نیمه دوم سال، این دلتنگی و فراق و خانه نشینی اجباری در نخستین روزهای بهاری ۱۴۰۰ همچنان ادامه دارد.
بنا بر وضع موجود و گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت شواهد موجود حاکی است کشور همچنان درگیر شیوع بیماری و پیامدهای جهش ویروس است ، دراین میان استان خوزستان پس از ورود ویروس انگلیسی وضع بدتری را به نسبت گذشته پیدا کرده است آنگونه که سعید نمکی، وزیر بهداشت، اعلام کرده که در خوزستان با طوفان سهمگینی مواجه هستیم طوفانی که از ویروس وهان نیز سهمگین‌تر است، او حتی از مردم خواهش کرد که با این وضع موجود به هیچ وجه به سفر نروند.

اما استان خوزستان با تمدن ۹ هزار ساله و طبیعتی منحصر به فرد هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به ویژه در فصل بهار به سوی خود می‌کشاند از یک سو وجود سه اثر تاریخی ثبت جهانی، محوطه‌های باستانی متعدد، بنایی تاریخی خاص و از سوی دیگر طبیعتی بکر، دشت‌های گل، جنگل‌ها، آبشارها، تالاب‌ها، سدها، و رودخانه‌های کارون، دز، کرخه، مارون، زهره و... تنها بخش کوچکی از جذابیت‌های گردشگری این استان در هوای مطبوع بهاری است.با این وجود بر خلاف سالهای پیشین ، روند شیوع کرونا شرایطی بر استان حاکم کرده است که ورود مسافران نوروزی به استان یا خروج آن‌ها از استان و شهرهای می‌تواند عواقب جبران ناپدیری را بر جای بگذارد.

سفر به خوزستان ممنوع

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به ممنوعیت سفرهای نوروزی به خوزستان با توجه به روند شیوع کرونا در این استان به خبرنگار ایرنا گفت: اگر وضعیت شهرهای استان قرمز، نارنجی و زرد باشد قطعا ستاد کرونا اجازه سفر به خوزستان را نخواهد داد.

غلام شجاعی اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی که به دلیل بیماری، سفر برای همه ممکن نیست برای معرفی و شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی خوزستان امکان بازدید مجازی برای گردشگران فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت شیوع کرونا مردم از سفرهای غیرضروری به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان پرهیز کنند توضیح داد: مردم در صورت سفر ضروری به خوزستان سعی کنند از تاسیسات اقامتی استان استفاده کنند اداره کل میراث فرهنگی بازدیدهای روزانه از این تاسیسات دارد و بهداشت به خوبی در آن‌ها رعایت می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: اما به طور کلی اگر وضعیت استان از لحاظ شیوع بیماری ، "آبی" شد می‌توان گفت خوزستان از نظر امکانات اقامتی نسبت به برخی استان‌ها از ظرفیت خوبی برخوردار است و کیفیت این‌اقامتگاه‌ها نیز خوب است همچنین یک سامانه ذخیره و رزرو تاسیسات اقامتی ایجاد شده است که مسافران می‌توانند از قبل نسبت به تعیین محل اقامت خود اقدام کنند.

وی عامل مهم در رونق اقتصادی صنعت گردشگری را گردشگر دانست و گفت: وقتی اصلی ترین عامل این صنعت به دلیل مسایلی چون کرونا از چرخه صنعت گردشگری موقتا حذف می شود درآمدزایی و رونق بخشیدن به این صنعت بسیار سخت خواهد بود و این تنها مختص کشور ما نیست بلکه در تمام دنیا این گونه است.

شجاعی بیان کرد: امیدواریم طی هفته‌های آینده وضعیت استان از حالت فعلی تغییر کند و میزان ابتلا به کرونا با تلاش مردم کاهش یابد تا بتوانیم از فرصت تعطیلات نوروز بهره مند شویم.

مردم پیرامون سفرهای نوروزی چه نظری دارند

یکی از نکات مهم در قطع شدن زنجیره کرونا حضور فعال و آگاهانه مردم در این روند است اگر مردم دست به دست هم‌ دهند و همچون سال گذشته تصمیم بگیرند در شرایط فعلی جز برای موارد ضروری از خانه خارج نشوند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند قطعا باز هم میتوان به شکست کرونا امیدوار بود.

هر چند بخش عمده مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها متعهدند اما ضرورت دارد در این‌روزها همه به نوبه خود از هر گونه سفر یا دورهمی بپرهیزیم و اطرافیان و دوستان را نیز به رعایت قرنطینه خودخواسته و توجیه و توصیه کرده و مسئولیت شهروندی خود را به جا آوریم .

سارا طاهرزاده ۳۷ ساله اهوازی در این باره به خبرگار ایرنا گفت: ما هر ساله از ۲۵ اسفند به سمت شیراز و خانه بزرگترهای فامیل مثل مادربزرگ و پدربزرگ می‌رویم برای سال تحویل هم همه فامیل از خاله و عمه و دایی و عمو به همراه فرزندانشان دور هم جمع می شدیم اما امسال با توجه به شرایط نامناسب شیوع کرونا این تصمیم گرفتیم در خانه بمانیم چراکه نگران هستیم حضور یک نفر موجب مبتلا شدن جمعی از خانواده و خدای نکرده از دست دادن یکی از عزیزانمان شود.

محمد باقری ۲۵ ساله دیگر شهروند اهوازی می‌گوید: اگر کرونا نبود ما تصمیم داشتیم به همراه دیگر دوستانمان به یکی از شهرهای شمالی برویم اما با توجه به مبتلا شدن بسیاری از هموطنان این کار را در حال حاضر منطقی نمیدانیم و به خاطر خودخواهی خودمان حاضر نیستیم به سفر برویم و موجب ادامه زنجیره شیوع و بیمار شدن بقیه و چه بسا خودمان بشویم.

ابراهیم آقاجان‌بابا ۴۶ ساله اما با نظر دیگر شهروندان مخالف بود و میگوید من از اسفند ماه سال ۹۸ که کرونا اعلام شد جایی نرفتم ولی اینکه عید امسال اصلا به مسافرت نروم را قبول نمی‌کنم من امسال قصد دارم همراه با خانواده به مشهد بروم.

وی در پاسخ به این انتقاد که با این سفر ممکن است موجب آسیب رسیدن به خود و دیگران شود گفت: بله من هم این موضوع را میدانم ولی احساس میکنم در نتیجه یک سال قرنطینه فرزندانم دچار مشکلات روحی و روانی شده اند برای همین سعی میکنم با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از هتل های مناسب یک سفر کوتاه همراه با خانواده داشته باشم.

علی عبدالهی یک شهروند دیگر مرکز استان خوزستان میگوید: من نه تنها از شهر خود خارج نمی شوم بلکه در این مدت سعی میکنم از هر گونه دید و بازدید بپرهیزم به همه اقوام نیز گفته ام که در این مدت به خاطر سلامت خودشان نمی توانم پذیرای آنها باشم اما از طریق فضای مجازی عید را به آنها تبریک میگویم و با بقیه فامیل و خانواده خود به صورت مجازی دیدار میکنم.

ندا طحان ۳۶ ساله اظهار داشت: دلمان برای سفرهای نوروزی، دیدار بزرگان فامیل و دورهمی های سفره عید خیلی تنگ شده است تنها چیزی که میتوانم بگویم این است که خداکند هر چه زودتر شر این ویروس از سر ما کنده شود تا دوباره بتوانیم روزهای خوشی در کنار عزیزانمان داشته باشیم.

وی میگوید: از وقتی کرونا آمده شاید فقط یک بار یا دو بار برای سفرهای ضروری به خارج از شهر رفته ام و دیگر به هیچ‌دلیلی از شهر خارج نشده ام چراکه هم‌سلامت خانواده خودم و هم دیگران برای من اهمیت دارد.

شرایط قرمز و نارنجی باشد سفرهای نوروزی ممنوع خواهد بود

قاسم سلیمانی، استاندار خوزستان در مصاحبه‌ ای با بیان اینکه مسافران استان‌های دیگر اجازه ورود به استان را ندارند، گفت: چنانچه شرایط استان از قرمز و نارنجی خارج نشود برنامه‌های عید نوروز را تعطیل و برنامه‌ای برای ایام نوروز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امیدوار بودیم شرایط استان از قرمز به سمت نارنجی تغییر کند، افزود: اگر شرایط نارنجی می شد تا حدودی می شد مسافرت در شهرهای زرد و آبی را آزاد اعلام کرد ، اما با تداوم وضعیت قرمز و نارنچی در اغلب شهرهای بزرگ استان ، در هیچ جای استان اجازه سفر حتی بین شهرهای استان را به شهروندان نمی‌دهیم.

استاندار خوزستان با اشاره به قرنطینه کردن استان، گفت: تمام مبادی ورودی و خروجی خوزستان به استان‌های دیگر کنترل می شوند تا روند شیوع این ویروس خطرناک کنترل شود.

وضعیت اعزام راهیان نور

یادمان های دوران دفاع مقدس و مناطق عملیاتی خوزستان نیز از جمله مناطقی هستند که هرساله به ویژه در ایام پایانی سال و نوروز پذیرای کاروان های راهیان نور و اقشار مختلف مردم هستند که از نقاط مختلف کشور به این استان می آیند.

یادمان های اصلی خوزستان شامل یادمان شلمچه، چذابه، فکه، فتح المبین و دهلاویه هستندکه کاروان های راهیان نور، گردشگران خارجی، کاروان های دانشجویی و دانش آموزی در طول سال از آن ها دیدن می کنند و بخش عمده ای از گردشگران را به خود اختصاص می‌دهند.

سال گذشته در کمیته اجتماعی _ انتظامی ستاد ملی کرونا که به مسئولیت وزیر کشور تشکیل شد، مصوب شد کاروان‌های راهیان نور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مناطق سفید حضور داشته باشند و ماموریت خود را انجام دهند اما پس از مدتی و طی نشست‌های مختلف با توجه به وضعیت شیوع کرونا، سفر راهیان نور منتفی شد.

درخواست سردار کارگر برای اعزام‌راهیان نور

با این حال سردار بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در مراسم گرامیداشت روز ملی راهیان نور که ۲۰ اسفند در موزه انقلاب اسلامی برگزار شد اعلام کرد: از همه عزیزان در وزارت بهداشت و درمان به ویژه دکتر نمکی خواهشمندم که این امکان را به وجود آورند تا در سال ۱۴۰۰ بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاروان‌های راهیان نور را اعزام کنیم.

همچنین سردار یدالله کشاورز، فرمانده تیپ عملیاتی ۳۹ امام صادق (ع) استان بوشهر هفته گذشته با حضور در یادمان شهدای شلمچه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور کاروان‌های راهیان نور، نوروز امسال به شلمچه اعزام نمی‌شوند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنان بار مراجعه به مراکز درمانی خوزستان افزایشی است و ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است با اینکه واکسن‌های مورد نیز در حال ورود با استان و تزریق یا گروه‌های اولویت دار است اما ‌ تا ریشه کنی کامل بیماری انتظار می‌رود مردم پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

در حال حاضر هشت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی بسر می برند.

سفرهای نوروزی شاید تنها زمان ممکن برای بسیاری از افراد در طول یکسال باشند اما سلامت و حفظ جان عزیزان با هیچ چیز قابل قیاس نیست حال تصمیم با خود ماست که امسال به سفر برویم یا #در_خانه_بمانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری