مرمت پل باستانی دزفول آغاز شد


مرمت پل باستانی دزفول آغاز شد

دزفول- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول گفت: مرمت قسمت های آسیب دیده پل باستانی دزفول با تجهیز کارگاه آغاز شد.

مهدی چناری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به برچیده شدن قسمت فلزی الحاقی متصل به ضلع شمالی پل باستانی دزفول اشاره کرد و افزود: این الحاق علاوه بر مخدوش کردن سیمای تاریخی پل، موجب وارد آمدن آسیب هایی به ساختار این اثر شده و بخش زیادی از آن مجددا به صورت آجری اجرا شده است.

وی افزود: این مرحله از مرمت شامل اجرای حوضچه های آهک (حوضچه های عمل آوری شیره آهک) و نصب داربست بر روی یکی از دهانه های پل است.

چناری افزود: پس از تجهیز ، کار مرمت موج شکن ها و طاق های آسیب دیده پل باستانی نیز آغاز می شود.

وی اعتبار اولیه مرمت پل قدیم دزفول را سه میلیارد ریال از محل منابع استانی عنوان کرد و گفت: ۹ میلیارد ریال دیگر نیز برایادامه مرمت این پل در سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، همچنین با مساعدت وزیر و مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان پنج میلیارد ریال نیز از اعتبارات ملی به مرمت پل اختصاص یافت.

چناری ابراز امیدواری کرد با اختصاص اعتبار مداوم و حمایت و همکاری مستمر مسئولان شهری و استانی و مشارکت خیرین، پل باستانی دزفول در آینده نزدیک به طور کامل مرمت شود.

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده، که بر روی رودخانه دزفول بنا شده‌ است.

این پل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد، برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد. در زمان قاجار تعمیراتی بر روی این پل صورت گرفت، قسمت‌های بتنی پل باستانی دزفول نیز در دوره پهلوی به آن افزوده شد.
این پل دارای ۱۴ دهانه است، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت