تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعر


تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعر

امروز اول فروردین سال 1400 هجری شمسی، برابر با هفتم شعبان سال 1442 هجری قمری و مطابق با بیست و یکم مارس سال 2021 میلادی است.

تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعربه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( اول فروردین سال ۱۴۰۰ ) به شرح زیر است:

آغاز سال هجری خورشیدی
از ۱۴۰۰ سال پیش در چنین روزی، سال جدید هجری شمسی آغاز می‌شود که نوروز نام دارد.
روز اول بهار، آغاز رویش و فصل زیبایی و نشاط طبیعت، اولین روز سال نو محسوب می‌شود. مردم ایران همه ساله این روز را که شروع عید باستانی نوروز است، جشن می‌گیرند و با دید و بازدید و فرستادن پیام‌های تبریک، برای یکدیگر آرزوی شادکامی و سعادت در سال جدید می‌کنند. با این امید که سال جدید برای شما، سالی پربار و سرشار از شادی و موفقیت باشد.
تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعر
آغاز نگارش نامه‌های رسمی به تاریخ هجری شمسی
۹۶ سال پیش، در روز اول فروردین سال ۱۳۰۴ هجری شمسی بر اساس مصوبه مجلس ایران، نگارش نامه‌های رسمی با استفاده از تاریخ هجری شمسی آغاز شد.
به این ترتیب، تقویم ایران از هجری قمری به هجری شمسی یا خورشیدی تغییر یافت. مبدأ این دو تاریخ، هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت (۶۲۲ میلادی) است، با این تفاوت که سال قمری به اندازه دوازده بار گردش ماه به دور زمین طول می‌کشد و سال شمسی، به اندازه یک بار گردش زمین به دور خورشید است. از آنجا که سال هجری شمسی ۳۶۵ روز است، هر سال یازده روز بیش از سال قمری که ۳۵۴ روز است، به درازا می‌کشد.
تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعر
روز جهانی حذف تبعیض نژادی
۵۵ سال پیش، در روز بیست و یکم مارس سال ۱۹۶۶ میلادی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو: UNESCO) سالروز قتل عام سیاه پوستان آفریقای جنوبی در سال ۱۹۶۰ را، «روز جهانی حذف تبعیض نژادی» نامید.
در چنین روزی، حدود ۷۰۰۰ تن از سیاه پوستان آفریقای جنوبی علیه تشدید قوانین نژادپرستانه در شهر «شارپ ویل» (Sharpeville) تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کردند که با سرکوب شدید نیرو‌های دولتی به خون کشیده شد. در این حادثه خونین، ۶۹ سیاه پوست کشته و ۱۸۰ تن زخمی شدند. اگرچه قوانین تبعیض نژادی در اوایل دهه ۱۹۹۰ در آفریقای جنوبی لغو شد، اما تبعیض و نابرابری علیه انسان‌ها هنوز در شکل‌های گوناگون در نقاط مختلف جهان وجود دارد و لزوم مبارزه جدی با این رفتار غیر انسانی احساس می‌شود.
تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعر
وقوع بزرگترین درگیری میان سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم صهیونیستی
۵۳ سال پیش، در روز بیست و یکم مارس سال ۱۹۶۸ میلادی بزرگترین نبرد سازمان آزادیبخش فلسطین با نیرو‌های رژیم صهیونیستی به وقوع پیوست.
این سازمان، در سال ۱۹۶۵ اعلام موجودیت کرد و به تدریج بر تعداد و شدت عملیات نظامی خود علیه نیرو‌های رژیم صهیونیستی افزود. تا اینکه در این روز با یورش نیرو‌های صهیونیستی به اردوگاه فلسطینیان در نزدیکی شهر کرامه در اردن، نبردی سنگین میان چریک‌های فلسطینی و ارتش رژیم صهیونیستی آغاز شد. در "نبرد کرامه" حداقل ۱۲۳۰ سرباز رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیدند و ده‌ها تانک و زره پوش آن‌ها نابود و یا توسط چریک‌های فلسطینی به غنیمت گرفته شد. در اثر این جنگ، استقبال جوانان فلسطینی از پیوستن به سازمان آزادیبخش فلسطین برای نبرد و بازپس گرفتن سرزمینشان، به شدت افزایش یافت. سازمان آزادیبخش فلسطین از سال ۱۹۹۱ اعتبار مبارزاتی خود را به دلیل عدول از مواضع انقلابی اش از دست داد و به تصور دستیابی به صلح با رژیم اشغالگر قدس، به مذاکره با این رژیم نشست. اما این مذاکرات نتیجه‌ای برای مردم فلسطین نداشت.
تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعر
استقلال نامیبیا از انگلیس
۳۱ سال پیش در چنین روزی، بیست و یکم مارس سال ۱۹۹۰ میلادی کشور «نامیبیا» موفق به کسب استقلال از آفریقای جنوبی شد و چنین روزی به عنوان روز ملی این کشور نام گرفت.
تاریخ استعمار در نامیبیا به قرن نوزدهم بازمی گردد. در اواخر قرن نوزدهم، استعمارگران آلمانی - انگلیسی و پرتغالی برای دست اندازی به ثروت‌های سرشار طبیعی نامیبیا، رقابت را برای سلطه بر این سرزمین آغاز کردند که از میان آنان، آلمانی‌ها بر نامیبیا مسلط شدند و با عنوان آفریقای جنوب غربی آلمان، آن را مستعمره خود کردند. پس از جنگ جهانی اول و شکست آلمان، جامعه ملل که پس از جنگ تشکیل شده بود، قیمومیت نامیبیا را با عنوان آفریقای جنوبی غربی به آفریقای جنوبی، مستعمره غیررسمی انگلیس سپرد. قیمومیت نژادپرستان آفریقای جنوبی بر نامیبیا، ثمری جز فقر، عقب ماندگی و خفقان برای مردم نامیبیا نداشت. از سال ۱۹۶۰ با تشکیل «سازمان خلق آفریقای جنوب غربی» (سواپو)، مبارزات مردم این کشور علیه رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی شدت یافت تا آنجا که این سازمان درسال ۱۹۷۶ از حق رای در سازمان ملل برخوردار شد. باوجود این، آفریقای جنوبی با حمایت تعدادی از دولت‌های غربی به سلطه خود بر نامیبیا ادامه داد، تا اینکه در سال ۱۹۹۰ میلادی به خاطر مبارزات مردم این کشور، فشار‌های بین المللی و تحولات داخلی آفریقای جنوبی، نامیبیا به استقلال رسید. نامیبیا با مساحت ۸۲۴۲۶۸ کیلومتر مربع در جنوب غربی آفریقا واقع شده و با کشور‌های آنگولا، زامبیا، بوتسوانا و آفریقای جنوبی همسایه است.
تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعر
روز جهانی شعر
۲۱ مارس، روز جهانی شعر است.
کمیسیون ملی یونسکو در سال ۱۹۹۹ میلادی در سی امین اجلاس کنفرانس عمومی خود، ۲۱ مارس هر سال را روز جهانی شعر اعلام کرد و هرسال این روز را گرامی می‌دارد. هدف از این اقدام حمایت از تنوع زبانی از طریق بیان شعری و همچنین حفظ زبان‌های در خطر است. مطالعات یونسکو در مورد وضعیت شعر نشان می‌دهد که با وجود تکثر و تنوع فعالیت‌های شعری و افزایش تعداد شاعران و توجه ملت‌ها و جوامع به حفظ سنت‌ها و بیان شفاهی، هنوز شعر به عنوان یک وسیله اصیل بیان فرهنگی و هنری در رسانه‌ها و نظام‌های آموزشی جایگاه واقعی خود را نیافته است. حال آنکه جهان امروز با نیاز‌های زیبایی‌شناسی برآورده‌نشده فراوانی رو به رو است که اگر نقش اجتماعات، مناسبات و ارتباطات مردمی به عنوان ابزاری برای ارتقای سطح آگاهی عمومی به رسمیت شناخته شود، شعر می‌تواند این نیاز‌ها را برآورده سازد.
تقویم تاریخ؛ از آغاز سال هجری خورشیدی تا روز جهانی شعر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»